Enkelt og billig grunnarbeid..

Startet av Konglehode, desember 25, 2010, 21:41:21

Konglehode

Jeg stiller meg spørsmålet hvor billig og enkelt en "grunnmur"/grunnkonstruksjon til ei lita 2 etasjes hytte med 45 kvm grunnflate kan lages. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å støpe plate, og vurderer følgende to alternativ i mitt gjør-det-selv-prosjekt (jeg forutsetter god drenering i begge alternativ):

a) "Ingen ringmur" - kun støypte bæringspunkt med en solid gulvramme som bæring for hytta. Jeg lurer imidlertid på hva som kreves som "bunn" mot krypkjelleren for å hindre mus og maur samt for stort varmetap?

b) Ringmur i leca. Sålen jevnes med pukk og toppes med løs leca, 10 cm isopor og til slutt 0,20 plast som sperr mot bjelkelag med 20 cm Rockwool før innvendig gulvplater etc.. Alle steder det impregnerte bjelkelaget (muligens limdragere?) kommer i kontakt med ringmur/bærepunkt i grunnen legges papp for å hindre fuktvandring til treverk.

Spent hva dere tenker om a) og b) her?

Kenneth S

For å være helt ærlig: håpløse og gammeldagse løsninger som heller ikke er noe særlig kostnadsbesparende.
Min anbefaling er at du kjøper feks Vartdal Ringmurselement og støper med plate.
Gjør du det selv vil dette koste ca 30000,- med betong.
Da slipper du fordyrende bjelkelag med stubbloft.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Konglehode

Takk for svar, men jeg har forutsetninger som ikke muligjør plate. Dersom du ikke hadde mulighet til å støpe plate, og måtte lage et gammeldags fundament etter beste mulige standard, hvordan ville du da gjort det jmf. mine alternativ?

Nilsk

Jeg brukte Jackon RS elementer som jeg borret 110 mm kloakkrør igjennom til ventiler og støpte ringmur med dette. Enkelt og grei løsning. Blir egntilig ikke så dyrt. min hytte var 60 m2 og betalte litt over 30000 med betong og da gjorde jeg alt av arbeidet selv.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Konglehode

Som sagt, plate utgår som fundamentering. Ønsker innspill fra dere som har vært med i gamet noen år og som vet at det kan gjøres skikkelig på gamlemåten også.

Nilsk

Ja jeg støpte da ikke PLATE. vart ringmur. Ja man kan gjøre ting på gamle måten også. Støp oppå torva tom. Drit i grunn arbeidet og bygg slik du vil. Ikke tenk på videre  salg evt.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Konglehode

Litt trasig at man ikke kan stille et saklig spørsmål uten å få slike kommentarer.

aksla

Sitat fra: Konglehode på desember 27, 2010, 10:45:58
Litt trasig at man ikke kan stille et saklig spørsmål uten å få slike kommentarer.

Dersom man er så hårsår som svaret over tyder på, er ikke et nettforum det beste stedet å søke råd.

Som nevnt over så er støpt plate den foretrukne løsningen. Alternativet som vanligvis benyttes der støpt plate ikke er aktuelt på grunn av manglende kjørevei eller andre årsaker, er løsninger med bjelkelag og stubbbordsplater på søyler, stripepundamenter eller ringmur. Disse løsningene krever god lufting under hytta og inspeksjonsmulighet.

Dersom du ønsker andre løsninger tror jeg du bør kontakte en byggteknisk konsulent, både for å undersøke hva som er mulig og for å dokumentere løsningen overfor byggemyndigheter og ved taksering ved eventuelt salg eller låneopptak.

Nilsk

Og vist man vill legge bjelker med stubbloft så kan man bruke Jackon rs elementer og borre hull i til ventiler. Her går det lite betong samt godt isolert.

Vet ikke helt hvor du vil KOnglehode men var da bare et svar.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Konglehode

Greia er at deler av tomta er støypt opp fra før under ei gammel hytte som står der nå. Jeg tenker å bruke denne gamle betongen som deler av fundamentet, men antar at jeg vil finne råtne søyler og ymse fyllmasse under resten av hytta under riving. Tanken var å spa ut gamle fyllmasser og fylle i ny pukk, komprimere og så støype ringmur og tilstrekkelig med søyler til at ny ramme ligger stødig.

Dette med bjelkelag og stubbordsplater på søyler er veldig interessant. Noen som kan si mer om dette i forhold til fuktsperr og isolasjon? Evt. linker?  ???

God lufting og inspeksjonsmulighet er notert, og passer egentlig bra med tanke på at jeg kan komme til å måtte oppgradere avløpsløsningen på et eller annet tidspunkt. Da er det vel greiere med et stubbloft og innkassede rør enn ei støpt plate hvis man må gjøre endringer..  ;)

boblebuble

Hei!
Vi har bygd hytte med stripemur ytterst og med søyler 'innvendig' (ca 70 kvm). Brukt doble  2' x 6' dragere mellom søylene. Oppå her har vi så lagt  8' golvbjelker. Asfaltplater i bunn med isolasjon over imellom golvbjelkene. Funker som fy d  :)
Beklager om jeg ikke bruker riktig fagsjargong her. Er svigerfar som er byggmester ;)

Konglehode

Jeg er ikke byggmester selv så sjargongen er ikke farlig så lenge vi skjønner hverandre sånn noenlunde.  ;D

Vet du hvor mye lufting som kreves mellom bakke og bjelkelag, evt hvor stor avstand dere lagde? Dessuten lurer jeg på hvordan dere fundamenterte mellom og under stripemurene?

Tom R

Hei
Hva er det som er så fantastisk med støpt plate. Blir det ikke gulvkaldt, og det går da en hel del mere betong enn om en bruker ringmur. Og kan noen kort skisser opp hva som er riktig "lagdeling" ved valg av såle.

Tom


Kenneth S

Sitat fra: Tom R på desember 28, 2010, 09:51:27
Hei
Hva er det som er så fantastisk med støpt plate. Blir det ikke gulvkaldt, og det går da en hel del mere betong enn om en bruker ringmur. Og kan noen kort skisser opp hva som er riktig "lagdeling" ved valg av såle.

Tom

Er det riktig isolert så blir det ikke golvkaldt.
Har selv hytte på 100 m2 som står på ringmur. Hadde jeg støpt plate hadde det gått 3 m3 mer betong, altså ikke særlig mye mer.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Er det fultig grunn kan det lønne seg og legge en 0,2 plast ned mot terreng og klemme skøten mot muren, dette vil hindre at fuktighet kommer opp i luft-rommet og danner kondens som fører til råte.
Avstanden mellom bjelker og terreng bør jo være såpass at du kan krype under der. Har sett hytter som du om trent ikke kommer under pga litt litte kryprom.
Ville annbefalt deg og rive hele den gamle ringmuren og bygge alt på nytt, pga når man har 2 forskjellige såler så kan fort hytten beguynne og "gå" pga tele også sider den kanskje i hver sin rettning og da har du fort kul på taket. Koster kanskje 2000-5000 og sette opp ny ringmur men du har igjen for det på sikt.
Har sett flere hytter som dem har gjort det slik på og det er ikke fint når telen har leika med hytta..
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Nilsk

Jeg har 60 cm høy ringmur oppå 40 cm pukk med en duk under.
Har 4 stk 10 mm kam-stenger i muren rundt hele.

Så kryperommet mitt er 60cm+3,6cm bunnsvill.
Men så har jeg lagt 10 cm isopor ned mot pukken slik at telen ikke kan gå så lett ned i grunnen innv. Dvs krypromm på +-50 cm.
Utv har eg isolert med Jackofoam 50mm 0,6 meter ut fra ringmuren og 1,2 meter ut rundt hjørnene.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Lathans

Betonggulv på grunnen og ringmur er den anbefalte løsninga der det er mulig. Dette fordi løsninga er best i forhold til fukt, setninger og frostsikring.

Ringmur med bjelkelag og kryperom er den minst anbefalte løsninga. Her får man ofte fuktproblematikk. Velger du likevel denne løsninga anbefaler jeg at du bestiller anvisning "521.203 Fundamentering med ringmur og ventilert kryperom" hos SINTEF Byggforsk. Generelt kan man si at det må være minst 0,5m mellom underside bjelkelag og grunnen, grunnet må være drenert, og ringmuren må være GODT ventilert.

Personlig ville jeg ha valgt pilarer fremfor ringmur, og gått for samme høyde opp til bjelkelaget (halvmeter).


Nilsk

Dette er det største våset jeg har hørt. Har man nok ventiler på en ringmur er fukt ingen prblem.

Med ringmur så er hytta mere stabil pga her har du arm.jern i betongen.

Med pilarer vil hytta sige på en kant vist grunnen begynner og bevege seg.

Jeg har ingen fukt i hytta mi etter 3 år pga 6 ventiler på hver langside og 4 stk på hver kort side. + litt her og der. Har 24 ventiler på 32 meter ringmur.


Sitat fra: Lathans på august 02, 2012, 21:05:08
Betonggulv på grunnen og ringmur er den anbefalte løsninga der det er mulig. Dette fordi løsninga er best i forhold til fukt, setninger og frostsikring.

Ringmur med bjelkelag og kryperom er den minst anbefalte løsninga. Her får man ofte fuktproblematikk. Velger du likevel denne løsninga anbefaler jeg at du bestiller anvisning "521.203 Fundamentering med ringmur og ventilert kryperom" hos SINTEF Byggforsk. Generelt kan man si at det må være minst 0,5m mellom underside bjelkelag og grunnen, grunnet må være drenert, og ringmuren må være GODT ventilert.

Personlig ville jeg ha valgt pilarer fremfor ringmur, og gått for samme høyde opp til bjelkelaget (halvmeter).


Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Tepe

Sitat fra: Konglehode på desember 27, 2010, 21:18:33
Jeg er ikke byggmester selv så sjargongen er ikke farlig så lenge vi skjønner hverandre sånn noenlunde.  ;D

Vet du hvor mye lufting som kreves mellom bakke og bjelkelag, evt hvor stor avstand dere lagde? Dessuten lurer jeg på hvordan dere fundamenterte mellom og under stripemurene?

Om jeg var i din situasjon ville jeg søkt råd og hjelp hos proffesjonelle. Tror ikke det er lurt å begi seg ut på slike prosjekter uten kunnskap eller kompetanse.
Finner du de riktige folkene er det ikke sikkert det blir så mye dyrere. Og det er sikkert mulig å bidra med egeninnsats på flere områder.
Alternativt kan du sjekke Byggforsk.

Lykke til

Bibbibo

Ser denne tråden er jævelig gammal, men hvorfor ikke sparke litt liv den? Hva med selvbyggerkurs hos weber i samarbeid med leca? Og en ting til, det er gratis!


http://www.weber-norge.no/tjenester/e-learning/selvbyggerkurs.html

joakimsen

Flott, her skal jeg meldes på :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod