Støpe såle på skrående tomt

Startet av kimnymoen, mars 27, 2008, 19:02:44

kimnymoen

Jeg har tenkt til å bygge hytte til våren på fjellet. Her er det ønskelig å bygge hytten på støpt såle.

Tomten består av grunnfjell og den er skrående nedover fra ca midten av hytten.
Har tenkt litt  på utplannering med sprengstein, men tror dette vil ødelegge tomten.
Da er spm hva som er naturlig å fylle innenfor ringmuren når det blir en høydeforskjell? 

Er det naturlig å bruke løs leca eller er det bedre å bruke mer ispor for å fylle inn hullrommet under sålen. ? 

hyby

Hei.
Jeg skal også bygge hytte på skrånende fjelltomt og tenker akurat likt som deg.
Vil ikke ødelegge terrenget med en fylling.

Det normale er så vidt jeg har forstått, å fylle opp med singel eller pukk, og bruke 20 cm isopor (eps eller xps) under 7 cm støpt dekke.

Men etter en del vurderinger kommer jeg antagelig til å støpe forskalet ringmur direkte på fjellet, og isolere denne på innsiden med isopor, samt, fylle opp med løs leca. Mest fordi det er lettvint og få blåst på plass og fordele.
En annen fordel er at denne isolerer i seg selv, så da kan du evt spare inn litt på isoportykkelsen under det støpte gulvet.
Men prisen blir ganske stiv med frakt helt fra Rælingen....

Siden jeg ikke skal fylle opp tomten, må jeg jobbe litt med den perfekte plasseringen, slik at det ikke blir for høy mur. Har derfor lagt inn hele tomten i Excel, for å kunne snu og vende på den i 3D... ::)

kimnymoen

Hei.

Takker for svar. Det blir nok å støpe ringmur på grunnfjellet for min del også. 

Regnet litt med at jeg kunne bruke løs leca - så det blir vel å sjekke litt priser på leca kontra isopor.

Tror det skal gå ganske greit med høyden for min del - jeg kan få graveren til å fylle tilbake endel av massen som ble tatt bort mot der muren blir høyere. 

Men det er lite jeg får gjort før snøen har forsvunnet. 


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod