Stripemur. Noen synspunkter

Startet av Geiri, februar 19, 2011, 16:21:06

Geiri

Hadde oprinnelig tenkt å ha tilbygget (35kvm/ 3.6x9m) på søyler, men surring i hodet over vinteren har fått meg til å helle mer mot stripemurer.

Har gravd 2 renner ned til fast grunn (En subbuss lignende grunn, denne er hardkomprimert og skal jeg vidre ned er det spett og hakke som må til for hver cm. I følge tømrer jeg har snakket med er dette god grunn å støpe på.

Tanken var da å legge en stripe støp til grunn ca 50cm høy, vidre høydebygging vil bli med LECA. Det er ikke mulig å komme inn med sementbil til hytta så LECA blir alternativet for høydebygging.

Tilbygget vil være i skrått tereng i lengste retning (9m).
Dvs at første del av muren blir kun 20cm over mark. Så går det slakt ca 6m hvor høyde over mark øker til ca 60cm. Siste 3m har brå skråning så her øker det fra 60cm til 150cm over mark på 3m.


Det må en god del støping til her. Muligheteen er der for å kutte stripemuren ved 6m og 60cm over mark for så å benytte søyler på de siste 3m.
Er det noen med erfaring as stipemur som har noen tips råd her?
Skal jeg velge 25cm eller 30cm bredde på blokkene?
Stripemur i full lengde 9m. Eller 6m stripemur og siste 3m med søyler?


ha

Betong!!!. Den beste løsningen. Du sier att du ikke kan komme inn med betongbil. De har "slangebiler" som kan legge ganske langt. Godt over hundre meter tror jeg.

Geiri

De må nok ha over 1km slange for å komme frem, og den slangen må gå over ett vann, om ikke må den gå rundt. Da trengs det enda en Km :)
Jeg har fått kjørt ned 6kubikk støpesand nå forrige helg (Kjørt opp traktorvei over myrene på tæla), så vi får se hvor mye man takler å blande selv.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod