Kjøleskap uten kompressor

Startet av Leppa, februar 27, 2011, 08:38:09

petter`n

Dersom det er 10-15 blå ute, får du i heletatt slått på kjøleskapet før du skal hjem?
Virker som det kan være lurt å bruke varmekabel/ varmesete rundt den delen som må ha varme for å funke. Holder meg til gass jeg ;D

Karin

De dagene det er 10-15 blå ute har man da strengt tatt så stort behov for å oppbevare maten i kjøleskapet? Da kan du jo bare ha det meste ute i bod?

;D

petter`n

Som da holder 4-5 + ? Eller flyttes det ut og inn???

Røilern

Sitat fra: Karin på september 30, 2012, 13:59:35
Vil bare minne om at du ikke må skru på kjøleskapet ditt før det er en ca 12 grader i rommet det står i. Hvis du skrur på kjøleskapet når det er minusgrader i hytta f.eks. risikerer du å ødelegge kjøleskapets motor. Vi har også et 220 V kjøleskap som hittil har fungert aldeles perfekt  :D

Dette temaet er berørt tidligere i tråden. 12° er nok i vel forsiktigste laget for praktisk bruk.

Sitat
Ingen tvil om at lagring i minusgrader går bra, det er omgivelsestemperatur ved drift som er problemet. En dyktig tekniker hos Bosch forklarte at det er to årsaker. Dagens kjølemedium ikke er laget for å fungere i lave temperaturer, og oljen i motoren er ikke "vinterolje" og følgelig er den seig og motoren går tregt intill oljen har fått opp tempereturen.

Det er heller ingen tvil om at et slikt skap kan startes opp når det har nådd en temp på 5-10 grader. Noen sier 10C°, andre 5C°

Leverandørenes forsiktighet her går særlig på at kjøring av motor med kald olje reduserer levetiden på skapet (antallet timer motoren kan gå). Jeg må innrømme at det kanskje ikke er så interresant på en hytte hvor skapet uansett bare skal være i drift deler av året.

Jeg får se hvor tøff jeg er , et eller annet sted mellom 5° og 10° tenker jeg.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Jeg får si som Jørgen Juve, gudd løkk. Tenk på at batterier forbrukes fortere med ditt forbruk og det koster. Gass gir jeg 199,- for og det holder lenge. Mine første batterier holdt 12 år, så det er et regnestykke.

Zappa

Røilern, har du erfaring med å la skapet stå på mens dere er borte?  Dvs. hvordan anlegget takler det over tid på sommeren?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Sitat fra: Zappa på oktober 03, 2012, 20:37:34
Røilern, har du erfaring med å la skapet stå på mens dere er borte?  Dvs. hvordan anlegget takler det over tid på sommeren?

Ja, jeg gjorde en test over en to ukers periode.

Været var dessverre dårlig i hele perioden, og forbruket ble høyere enn tilgangen på strøm. Jeg bruker ca 20Ah pr døgn til å drive diverse gagets som, ICE router, temp sensorer og web kamera. Kontinuerlig drift av inverteren har et tilsvarende forbruk, og kjøleskapet noe mer 25-30Ah.  Totalt forbruk per dag 65-70Ah.

Mine paneler lader 130Ah om dagen på fine dager og 40-50 på dårlige. Med -25Ah pr dag så holdt min 400A batter bare 10 dager.

Dette er egentlig ikke så rart, jeg har en bank som er i minste laget for weekend drift og den takler ikke denne form for langvarig drift i dårlig vær.

Jeg har på ønskelisten en batteribank som takler en uke med høyt forbruk og relativt lite aggregat kjøring. Banken må da tre eller firedobles. En slik "vinterferie" bank vil på sommeren lett kunne håndtere kontinuerlig 220V drift og kjøleskap.

Større batteri kapasitet krever imidlertid mer ladekapasitet, og det vil jo også hjelpe på regnestykket. De lærde strides litt om om hvor mye lading som kreves, men mitt inntrykk er nok at norske hyttebutikker selger for store batteripakker til for små solpaneler, men mer om det i et annet innlegg jeg planlegger.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arne S

Takk for ein opplysende tråd.
Vurderer å bytte gass/220V skapet med 220V kompressorskap på eige panel/batteri. Hytta har 3 mnd solskygge.
Spørsmål 1. Kor stort bør panel/batteri være for å tåle ca 80 døgn i soltiden. (Nokon som har erfaring med sjølvregulerande stativ?)
Spørsmål 2. Kvifor går ikkje ein liten  elmotor på modifisert sinuskurve?

Røilern

2. Først
Nei si det - tror det er fordi de er konstruert for det. Et aggregat gir jo en god sinuskurva og en motor er jo i praksis en omvendt generator - makes sense - synes nå jeg

1. Litt usikker på hva du spør om.
Det er utrolig mange parametre som spiller inn
- hvor i landet
- er det noe som skygger?
- hvor mange soltimer pr dag har du i perioden du spør om?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arne S

He he som man spør får man svar :D.
Fra tidlig mai er det direkte sol på eksisterende 125W-panelet ca 10 timer. Fra  første halvdel av okt til første halvdel av februar er det ikkje direkte sol på panelet. Tidlig vår og haust sørger  trær for kort ladetid.. Mykje nedbør sørger vel også for låg ladespenning her i Skoddeheimen på Vestlandet.
Tenkte at  eit ekstra panel/batteri/omformer skulle drive kompressorskapet i den "varme" årstiden.
Konkret vil 80W panel og 140A batteri duge når forbruket er ca 80 døgn/100W.
Takk for svar.

Røilern

I et 140Ah batteri har man typisk 70 Ah tilgjengelig hvis man skal overholde 50% regelen - og det bør man hvis man ønsker å maksimere batterilevetid.

Med et antatt forbruk i området 25-30 Ah pr dag for et kjøleskap så holder et slikt batteri bare 3 dager. Det høres utstrekkelig ut i Norge. Selv et dobbelt så stort batteri holder bare en uke.

Svar 1: et 140Ah batteri er for lite

Fra et 80W panel koblet til en mppt kontroller kan du forvente 30 Ah per dag, så på soldager er det nok til å drifte kjøleskapet, men ikke til å lade opp batteriet. Selv med dobbelt så stort panel vil det ta 3 dager før 140Ah batteriet er ladet opp.

Svar 2: sorry, nei

Litt usikker på hva slags inverter du har tenkt til å bruke, mitt Borsch skap trekker 80-90Aved oppstart og det krever sin "mann"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arne S

Tusen takk for klart svar. Slik eg forstår det har batteriet ein "buffert"  når det er max opplada. Med eit større panel og/eller batteri kan ein forsvare ei vekes forbruk i den varme årstida
Bruksmønsteret vårt er 2-3 dager relativt ofte.
Det reklameres for 60% bedre lading med bruk av motorstativ. Nokon med erfaringer?  Mine solforhold er ikkje dei beste med 3mnd solskygge og skog i låg vår og haustsol

Røilern

Jeg har vurdert motorstativ men har valgt heller å montere flere paneler. Rett og slett fordi prisen på paneler er konkurransedyktig med motorstativ.

Hvis du har mye skygge fra trær nære hytta så hadde jeg vurdert å montere panelet oppe i et tre. Utfordringen er spenningstap pga lange avstander. Det løser du ved å parallellkoble to eller flere paneler. Du kan alternativt montere et motorstativ oppe i treet, men jeg tror kanskje jeg heller hadde kjørt fire paneler. Mye mer driftsikker løsning

En annen variant som jeg selv jobber litt med er et stativ som jeg kan dreie manuellt når jeg er på hytta, det er jo tross alt da behovet er størst.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arne S

Kva med takmontering? Har ei stor sørvendt takflate med rikeleg  plass for fleire paneler med ein takvinkel på ca 30 grader.
(På besøk i Danmark tidlegere i vinter registrerte eg at det var montert store solcelleanlegg på mange villatak. Desse leverte direkte til strømnettet og eigarane kjøpte strømmen tilbake til same pris etter behov. Trur dei kunne levere inntil 6 kW med denne avtalen. Anlegga pynta ikkje villaene akkurat men dessto nyttige)

Røilern

Takmontering går bra om sommeren.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bibbibo

Da tok kjøleskapet mitt kvelden, det var et gammalt K Pettersens sønner kjølskap, jeg hadde aldri hørt om det før jeg begynte og lese på infoen på det i dag tidlig:/
Så etter 3 min på Google, så fant jeg først en link til skrotnissen.no og nummer to var industrimuseumet, se her: www.industrimuseum.no/bedrifter/kps artig lesestoff:)

Men nå trenger jeg nytt kjølskap, på gass, 150 liter + noen som har kjøpt noen gasskjølskap her i det siste som er fornøyd eller misfornøyd?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod