Ringmurselementer

Startet av jan63, april 12, 2011, 10:25:56

jan63

Skal støpe plate og starter med en ringmur på 30cm.
Finnes jo et vell av forskjellige typer.
Har vurdert Jackon..
Noen med erfaring eller andre forslag?

RogerRoy

Hei,
du burde ta kontakt med Sunde (Sundolitt) og evt Glava (Isolitt) også. 
Det lønner seg å hente tilbud fra flere, ellers kan det bli dyrt for deg.  Sunde ble en del billigere enn Jackon for meg, men det varierer. 
Hvis det er til hytte vil vel 30 cm elementer være litt lavt ? 45 cm evt 60 cm er vanligere å bruke.

jan63

Hei

Takk for svar.
Enig at pris bør sjekkes ut. Tenkte også litt på brukervennlighet, men det er kanskje ikke stor forskjell på de forskjellige produsentene...?
Vedr 30 cm er jeg enig i at dette er i minste laget. Årsaken er bestemmelser vedr mønehøyde (5,5) og da må jeg knipe der jeg kan. Det bør jo gå. Bunnledningen kan jeg grave noe ned i singelen og 20 cm isolasjon +8 cm påstøp er jo 28mm...men helt opplagt 45cm. hadde nok vært det optimale.

Nilsk

Ville ha brukt 45 høyde med 4 stk arm.jern i.
2 oppe og 2 nede. Grav hytta litt lenger ned i jorda eller hør med komunen om det går greit med 15 cm høyere hytte.

Gikk greit for min del i Nord-Aurdal.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

jan63

Hei

Det er steinfylling med et lite lag grus..
Tror kanskje jeg kan fylle opp 15 cm på utsiden for å heve terrenget istedet.
Hørte om noen andre som hadde gjort nettop dette.

olagutt

Jeg skal også støpe ringmur med Jackon sine elementer rett over påske. Valgte Jackon rett og slett fordi de er de eneste som har 30cm elementer. Vil bygge så lite som mulig i høyden, da stenfyllingen ble høy nok. Slipper jo da å fylle opp inni ringmuren med singel eller leca. Jeg skal bruke 2 x 10cm isolasjon og støpe 10 cm plate. Har blitt anbefalt å støpe minst 10cm, for å hindre at plata løfter seg i hjørna. Skal ha tilfarergulv oppå plata, og får dermed 5 cm isolasjon der også.

Kenneth S

Vartdal har også 30 cm høyde.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

GEKA

Hei

Når du bruker ringmur som er så lav, må du huske på at du må ha drenerende masse under hytta, eller så vil du få problem med vann og tilsig. Det er derfor man bruker pukk og annet under isolasjonen.

Hvis du trenger pris på Jackon eller Vartdal sine produkter så kan jeg tipse om en bra leverandør: Maxbo Gol. De leverer over hele landet og har alltid gode priser.

www.maxbo.no/gol

proel

Hei
Ved bruk av 30 cm ringmurselementer er det viktig å være forsiktig under støpingen slik at elementene ikke flyter opp. Støpte med 45 cm Jackon ifjor og passet på å legge endel stein oppå elementene rett og slett for å holde de nede.
Ved bruk av pumpebil er det lurt å ikke fylle helt opp hele veien rundt med en gang. Heller fylle litt forsiktig rundt en gang og la betongen få sette seg litt før man tar runden en gang til og fyller elementene helt opp.

Nilsk

Brukte jackon 60 på hytte ringmuren min og fyldte pukk nedi ca 3-5 cm opp i elementene pga at dem ikke skulle flyte opp, må holde slangen vannrett slik at man ikke durer det rett ned, det er da elementene flyter opp, og fyll 2 runder..
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

olagutt

Har nå støpt ringmur med 30cm Jackon elementer og plate. Viktig som det sies her å være forsiktig så elementene ikke flyter opp!! Dessuten er det viktig å krafse godt inntil med singel på begge sider sånn at elementene står stødig. Et par av mine elementer begynte å flyte opp. Vi reddet dem ved å dra av litt betong på toppen, og når betongen herdet ofret vi en høvel og høvlet ned elementsidene til det ble rett.

jan63

Da er ringmurenferdig. Ble Jackon 30 cm. Har en meter steinfylling under så vann blir ikke noe problem. Var noe knot å få på plass elementene. Ikke elementene sin skyld men for grov grus...
Radonsperre, isolasjon og nett er på plass. Til helgen skal det legges ut 500 meter rør til gulvvarme.
Radonsperen er lagt mellom isolasjonslagene og faren nå er utette preseninger hvis det kommer regn. Får da et stort svømmebasseng.....

jan63

Prøver meg på å legge inn et bilde.
Litt har skjedd siden jeg startet emnet..:-)

Tepe

Hei

Hvis man leser Sintefs tekniske godkjenning av Vartdal ringmurselementer står det under bruksområder at 30 og 45 cm er beregnet for fjellgrunn eller komprimert sprengsteinsfylling.
60 cm er beregnet for jord og løsmasser med markisolasjon.
I tillegg er det begrensninger når det gjelder byggets størrelse (inntil 8 m bredde) med tanke på bæring.
Om man velger andre løsninger enn det som er beskrevet i godkjenningen må man beregne og dimensjonere i hvert enkelt tilfelle.
Det samme gjelder for ringmurselementer fra Jackon.




Dunlop95

Hei. Til andre som skal bygge med element fra Jackon. Skal bygge hytte på Syndin. Vi begynnte denne sommeren men pga mye regn ble vi ikke på langt nær ferdig. Vi har tomt på 1026 moh. Kjøpte en traktorgraver lokalt da det dsv viser seg å ta laaang tid om man skal benytte lokale entreprenører. Vi begynnte utgraving i Juli i år. Viste seg at selv om vi er så høyt oppe så traff vi på leire under jordskorpa. Vi tok av 15 cm jord og 30cm blåleire før vi kom ned på "fløssberg" fast grunne. Men pga leira bestemmte vi oss for å gjøre ting litt mere grunndig enn hva vi hadde tenkt. Tok derfor kontakt med Røn VVS for å kjøpe drensrør på rull og fiberduk. Vi ble annbefalt rette drensrør pga disse ikke tetter seg på samme måte som de på rull over flere år. Noe dyrere ja. De annbefalte også å bruke kloakkskjøter på disse. Ja dyrere men mere holdbart fikk vi høre. Vi grov drensgrøft rundt plassen der hytte og anneks skal stå. Til sammen 80 meter. La deretter fiberduk over hele omrd der hytta skal stå og ned i drensgrøfter. La så drensrør i grøft og fyllte opp med 8-16 pukk som ble kjøpt hos en lokal entreprenør som og var meget punktlig og bra på pris. Vang Grus og Transport. Faktura i post så her stoler man på hverandre. Så brettet vi fiberduk over drensgrøft for så fylle på mere 8-16 pukk. Vi rettet av omrd der anneks skal stå og komprimerte med en kjøpt hoppetusse fra Anvema AS da dette blir mere fornuftig siden vi skal bygge over tid. (Dette for å holde prisen nede) Så kjøpte vi 19x98 impregnerte terassebord. Disse la vi ut på tvers der anneks skal stå. Så satte vi opp Jackon ringmurselementer 450 oppå terasseborda. Vi la dobbelt med armering både oppe og nede siden vi fikk dette fra Oppland Mettal på Hunndalen til en rimelig pris. Ja så billig var de at de lokale byggvara var dobbelt så dyre på kamstål og armeringsnett. (Eks vi gav 195 ,- + mva for armeringsnett. Nede på en lokal byggvare skulle de ha 450 ,- pr nett. På utsiden av elementene skrudde vi fast 50x150mm plank for at ringmur ikke skulle gli ut og noen skråstøtter der det var skjøter i elementa. Dette er en lite kjennt måte å forankre på fikk vi høre av skuelystende nabofolk. Vi fyllte så opp med  pukk la så ut jackon isolasjon 20 cm i hele flata. fuktsperre dobbelt siden dette ikke er varig oppholdsrom trengte vi ikke radonduk. Så la vi armeringsnett på det hele.Betong fikk vi levert fra 2 hyggelige karer fra Ryfoss betong. De kom med pumpebil og betongbil. Vi hadde bestillt 6 kubikk. Bedre med litt for mye enn for lite så vi hadde bygd kasser med fundamenter til selve hytta som skal støpes neste år. De fyllte ringmuren og plata på kort tid og jeg kan garantere at pga vår metode med disse terasseborda så flytt det seg ikke en cm. Nå står plata til anneks ferdig og vi kan bygge neste år før vi gjør det samme med hyttebygget. Jeg har bilder av vår metode å gjøre dette på ;-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod