Skal kjøpe ny bil, må væe 4x4. Erfaringer?

Startet av Geiri, april 30, 2011, 10:03:58

Geiri

Hei, vi skal kjøpe ny bil, hadde bestemt meg for en Outlander 2.2l Instyle+
Men så kom det selvfølgelig noen kjenninger og fortalte at det var mye feil på Outlander, de hadde hatt en 2.0 2008 outlander som var hjemsøkt av feil på feil, og det toppet seg med at toppakningen røk på ferietur.

Da blir jeg skeptisk, og er tilbake til 0 punktet. Rådvill og bittelitt frustrert.

Er det noen som har noen gode erfaringer med Outlander? Eventuelt ardre biler.

Kriteriene er;

Må vøre 4x4
Må romme en familie på 5 som skal på hytta :)
Må ikke koste over 450.000,-


Tverrdalen

Kjøp deg en X3. Den er iallefall ikke mindre enn en Outlander. :)

Bidda


Geiri

For å kjøpe en godt utstyrt x3 må jeg jo ned på en 2006/2007 modell...


ASX har vi sett på, og den ble i minste laget. Den er i samme klasse som Suzuki grand vitara/kia Sportage/Hyundai IX35.

Kona liker Opel Antara, synes også denne er litt liten.
Ellers har jeg sett litt på 09 Subaru Outback, downer her er jo konstant 4wd og høyt forbruk på 2.5literen.

Mulig jeg har kommet inn på en linje der jeg leter frem det negative og glemmer et positive.....

Har også sett på Opel Insignia 4x4, men her er bakkeklaringen noe liten for en hyttebil å være. Må jo kunne bruse over brøytekanter uten å tenke på plastikken :)


Bidda

Minst driftsproblem har crv til Honda, skal finne en link som du kan studere. Ofte er bilkjøp mest bygd på følelser og derfor umulig å diskutere. Kan virke som om du har mere et praktiske forhold til bil. Selv er jeg Citroen-gærn  ;D

Bidda

Her er oversikt fra et forsikringsselskap som kaskoforsikrer biler fra 3-10 år gamle i England og Usa. Her kan du lese deg til mye nyttig.....

http://www.reliabilityindex.com/ratings/best/Compact%20SUV

PS har en nabo som har Outlander nr 2 og han har ikke vært mere enn normalt på verksted. Det er lett å se for da har han alltid lånt en annen bil.... ;)

Geiri

Har sett påCitroen C-crosser og Peugeot 4007 også. Dette er jo Outlandere også.
Men hørte at fransk elektronikk ikke var det man ønsket seg i en bil...?
Begge de overnevnte bilene er dyrere i førstegangskjøp en outlander, men vesentlig billigere på bruktmarkedet.
Peugeoten er billigst, sammenligner man 4007 mot outlander. Samme modell, 2.2l og utstyrsnivå så er det ca 70.000,- å spare på å velge peugeoten fremfor Mitsubishien.

Takker for linken, må sette meg ned i solveggen og lese litt ;)

Itzy

Her i huset sverger vi til Subaru. Har hatt 5 ulike typer gjennom årene. De siste to har vært Forrester. Aldri noe tull. Behagelige å kjøre og ikke minst drar den seg opp i alle dalfører - med og uten snø. Ingen over, ingen ved siden. Vi har prøvekjørt både Suzuki og Mitsubishi - men disse har ikke så god kjørekomfort.

Styrken med Forresteren er at det er låg-gir - slik at den er lett å rygge med og ikke minst drar seg opp de bratteste skråningene. Fint  på vestlandsveiene - her vi bor.

moby666

Test Skoda Octavia Scout. Kjørekomfort og støy som en vanlig stasjonsvogn, men samtidig et meget habilt 4x4 med Haldex 4

Geiri

Sitat fra: moby666 på mai 02, 2011, 18:58:22
Test Skoda Octavia Scout. Kjørekomfort og støy som en vanlig stasjonsvogn, men samtidig et meget habilt 4x4 med Haldex 4

Skulle kanskje nevnt det også.
Noe fra VAG kommer ikke i mitt eie. (Aldri igjen)


bareare

Kjøpte CRV for noen uker siden og er storfornøyd. Riktignokk en 2005 mod så den er vel noe eldre enn det du ser etter, men i mitt tilfelle en hyttebil/nr 2.

For 4X4 som hovedsaklig skal gå på asfalt kom jeg fram til at Honda var det beste valget i prisklassen snaue 200k.

Var å kikket på Nissan og da presterte faktisk selgeren å si at Honda nok var mer driftsikker, mellom linjene.. Jeg er ny i markedet på slike biler men det var nok en medvikende årsak til mitt valg. Rav4 er etter min vurdering overpriset og for liten. Outlander var også et alternativ, men jeg liker ikke utformingen fram til 2008.

Eneste problemet med Hondaen er at jeg lot fruen ta en tur, så nå er det ikke så ofte jeg får låne den lenger..





hyttebob

Hei.

Da har jeg fått min nye Ford Kuga, kjørt 100 mil nå og er storfornøyd, mye bil for pengene....


Geiri

Var hos Ford og lånte en KUGA i går. Hadde den i 4timer.
Ble imponert over den, men skeptisk til plassen.
Jeg har jo 3 barn.....
Har diskutert det, kona vil veldig ha Forden. Så argumentene for hagler jo.
Finnes jo flott takbokser fra Packline, og jeg har Henger med Lokk for de store utfluktene....

Fin Bil, skal prøve den igjen en weekend vi drar på hytta.
Eneste jeg ikke likte på den vi hadde i går var Automat, jeg må ha manuell :)

Nilsk

Blir de kugalskap eller har du kommert på andre tanker?

Ville ha valgt Kia jeg vist jeg skulle kjøpt meg ny bil.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

ha

Hvis du er ute etter en driftsikker, kjapp, god 4x4. Ingen tvil subaru forester. En bil som nok ikke er mest kjent for de fleste. Den bilen jeg har hatt som jeg er mest fornøyd med. Topper ofte tester mht. driftsikkerhet. Subaru var jo noen av de første som kom med 4x4. Den er bedre en outlander sin!  Og hvis du kjøper turboen så er der 230 hk. Så den sparker godt i fra. !!!!

krogh.sandra

Hei alle, er det noen som har erfaring med Audi Q5?
:)

krogh.sandra

hei, hei...er det noen her som har erfaring og tips med Audi Q5?
:)

Ole-Kristian

Hei alle bil interesserte..

Må bare bli med på denne tråden.. Vi kjører en 2008 Nissan X-Trail.. Vi valgte denne fordi vi trengte plassen. Vi har 2 barn og hund! I Nissanen er det plass til Simo barnevogn med hjula på og hundeburet ved siden av, i tillegg er det plass til bagger osv oppå bur og vogn.. Men har en Packline som er veldig kjekk til alle tingene man drar med seg. Hadde før en Vag Sharan, kjent som verdens minst driftsikre bil.. Og ja, vi hadde våre problemer med den, var glad det var firma bil ;)

Men tilbake til Nissanen, så er vi super fornøyd med den. Vi valgte manuell gir fordi vi hadde campingvogn når den ble kjøpt. Men pakket på med alt utstyr så havnet på nærmere 500 tk.. Idag har bilen gått 96 000 km og nettopp byttet hjullager foran, noe de faktisk tok på garantien da dette vare litt tidlig at skulle ryke! Veldig bra av Buskerud Bilsenter  ;D

Skulle jeg byttet nå, hadde jeg valgt... Kia Sorento en veldig fin bil synes jeg. Om ca 2 år drømmer jeg om den nye BMW X3, men da er vi ferdige med barnevogn og bygging av hytta - håper vi!!!

Lykke til med valget ditt og husk en 4x4 skal være litt firkantet (X-trail) og ikke bare en hevet stasjonsvogn med fancy plastikk.. he-he..

På bloggen vår kan du kanskje se bilen vår..

Good luck..
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

YogT

Leker med tanken på ny bil selv.
Ole-Kristian: X-Trail liker jeg veldig godt. Vi har ikke hund, men tre barn i stedet for 2. Hvordan er plassen i baksetet (i bredden) på X-Trail? Vil det være plass til 2 stk barneseter i tillegg til et barn som ikke trenger sete?
http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

Ole-Kristian

Hei. Bredden i baksetet er ikke den største, vi har fått plass til 1 voksen imellom setene, men det var trangt.. Synd ikke Ford S-Max kommer i 4x4!!! Men ta med familien til Nissan og prøv! Jeg gikk rundt med målebånd før jeg valgte X-trail.. Fant bare Volvo xc90 som stort nok bagasjerom. Men syntes den var dyr og brukt fra før 2006 var ikke drift sikkerheten på topp.. Ikke lett dette med bil, og det handler vel mye om hva man liker og føler.. Hold meg oppdatert.. Ps: ta en kikk på Kia Sorento
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

YogT

Skal kikke på Kia Sorento ja. Takk for det tipset. Har uansett tenkt meg til Kia for å kikke på Sportage
http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

Geiri

Jeg har prøvd X-Trail.
Smaken er som baken og heldigvis for det som vi sier.
Å kjøpe en ny bil som gir deg flashback til det glade 90tall når man setter seg inn og drømmer tilbake til den dagen man tok berg og dalbane på tusenfryd falt ikke i smak hos meg.
Kompleterer man det med ett enkelt 4hjulssystem og lav trekkvekt og støy i kupe ble det en kort prøvetur.

Outlander har som jeg nevnte tidligere en del problemer med demper bak, forhjulsstillingen "rakler" sunn og de har hatt noen toppakninger som har blåst. Dette skal være forbedret fra 2010. Men med ett baksete som er grusomt å sitte i falt denne også bort. Og MASSE støy i kupe samt dårlige kjøreegenskaper i det daglige liv.

Honda CR-V var god å kjøre, bra med plass og ok utseende. Men med svakt 4hjulssystem og noe kjedlig interiør falt den mellom 2 stoler for oss.

Så da kan man spørre seg hva vi bestilte....
Det ble som kona ville ha det. Ford Kuga med Levering i uke 25. Kjempeflott bil å kjøre. Haldex 4 hjulsystem. Fin å se på. God hengervekt. Riktig utstyrt til at vi lever i 2011. God motor og ingen kjente barnefeil "enda". (forutenom slitasje på bakdekk grunnet hjulstillingen bak) Men dette er utbedret og biler fra før utbedring har tec bulletin på utbedring som blir tatt på neste service man er inne på. For de med gamle biler :)

Ole-Kristian

Ja, dette med bil vekker mye følelser.. Sportage er en knall fin bil å se på.. Geiri har valgt Kuga og det er sikkert et bra valg. Ford er jo i nærheten av Bmw når det gjelder oppsett og kjørefølelse.. Vi vurderte ikke Kuga da bagasjerom ikke var stort nok for oss..
Men alle disse suvéne har ikke det råeste 4x4 systemet.. Sto fast på flat bakke med x-trailen i vinter, riktignok lå bunnpanna oppå snøen og den spant på 2 hjul,(med henger på 1 tonn bak) og det i  den populære "Lock" posisjonen.. Hadde engang en 1982 pajero, med lavgirserie, den gikk opp i Hemsedal alpinsenter - det var bil det gitt!! Men skal man ha bil for dette formål, altså med lavgir og sperrer så blir det vel kostbart med hvite skilter.. Tror kanskje Subaru Outback med boxer diesel er bra valg! Men personlig synes jeg Forester og Legacy er litt  50+ med hatt!! BIL ER VANSKELIG...

X-Trail skal visstnok ha et bra 4x4 system har jeg lest og bilen min trekker 2000 kg i manuell gir vel og merke.. Ikke så værst det!!
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Nilsk

Har vw transporter jeg nå men er ikke helt fornøyd, har hatt en d22 navara og en d40 navara før transporter. Skal selge transporteren nå og kjøpe igjen d22 navara. Helt rått fremkomlighet og lav serie. Utrulig kjekk bil.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Drunten

Prøvekjør en ny Forester fra Subaru, jeg er rimelig sikker på at du ikke blir skuffet.
Vi har hatt en siden den nye modelen kom, og ikke hatt noe tull.
Den har ruslet ca. 60.000km nå, og med et dieselforbruk på underkant av 0,6l.

Geiri

Det ble en Ford Kuga.
Er veldig fornøyd med bilen.
En drøm å kjøre og kommer frem dit jeg vil.
Bra trekkraft.
Kjørte 4000km nå i juli og bare smilte hele veien.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod