Strømforbruk på 230v kjøleskap på 12v anlegg

Startet av erstokke, mai 12, 2011, 09:27:54

erstokke

Jeg tenker å kjøre 230v kjøleskap på 12v anlegg med inverter (Victron).

Et lite 230v kjøleskap energiklasse A+ bruker ca 200kwt/år, altså i underkant av 0,5 kwt i døgnet. Hva blir forbruket fra batteriene?

killerbill

Altså 500w døgnet : 12v = 41,66 A i døgnet / 24 = 1,736 A per time.

Da har jeg ikke regnet med tap i omformeren.

Stemmer ikke dette ca ? :P

erstokke

Takk, det høres jo ikke helt usannsynlig ut. Jeg ble litt forvirra mht watt og volt (230 og 12).

Med 1000Ah batteribank burde ikke dette være noe stort problem selv om vinteren.

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

mai 14, 2011, 21:01:18 #4 sist endret: mai 15, 2011, 17:28:05 by erstokke
Har bestilt Phoenix Multi Pluss 12/2000/80

GEKA

Hei
Jeg ville ikke anbefalt dette. Men selvsagt går det.
Det jeg mener er at du vil ha et stort forbruk av batteriene i forhold til kjøleskap. Men du får også forbruk i forhold til iverter, tv, tuner, diverse lamper, parafinovn m/ fjernstarter (WALLAS ELLER LIGNENDE), vannpumpe. Hvis du ikke har dette så kan dette komme etter hvert, og da får du et problem. En ting er å bruke strømmen, men en annen ting er å få strøm inn igjen i batteriene. Du har selvsagt en mulighet i et hjelpeaggregat, men det tar likevel litt tid å få all den strømmen tilbake i batteriene.

Jeg ville anbefale et kombikjøleskap hvor du hovedsaklig bruker gass, men når gassen blir tom så har du muligheten til å bytte over til 230v forbruk. Så kan du reise å bytte til ny gassbeholder. Dometic har et slikt kjøleskap i forskjellige størrelser.

Med lavstandard hytte trenger du alternative løsninger og bør ikke låse deg til en løsning. Det er alltid en utfordring.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod