Løsning for vannsystem i hytte uten innlagt vann

Startet av Lasse Elden, juni 11, 2011, 17:51:59

Lasse Elden

Hei!

Noen som har erfaringer/anbefalinger ift løsning for vann i hytte uten innlagt vann?

Vi tenker nok at vanntanken plasseres i bod ved inngang/nær inngangen pga mindre bæring av vann, samt å unngå å måtte gå gjennom hytta med vann.

I nærheten av boden (vanntanken) tenker vi å plassere både bad og kjøkken.

Noen spørsmål:

1) Hva slags pumpe/pumpesystem bør vi velge? Den må gi nok trykk til både kjøkken og bad og gjerne begge deler samtidig.
2) Hva slags bereder/varmtvann bør vi velge.

Ja, det er gråvann ut for utslag fra bad og kjøkken.

Tom R

Hei
Vi hadde samme problemstilling som deg. Vi endte opp med å kjøpe vera vannpakke. Denne gjordet det problemfritt og greit å få vann dit vi ønsker. Røra var rulla opp i en stor kveil. Dette gjordet det litt kronglete. Pumpa bråker overaskende mye. En ting å tenke på er frostsikring. Vi ender nok opp med å holde de romma hvor vi har vann, på badet, oppvarmet gjennom vintern.

Tom

Vibeke

Hei!
Vi har valgt Vera vannsystempakke for 230 Volt fra hyttetorget.no med pexrør, hurtigkoblinger, pumpe, varmtvannstank og varmtvannstank.
Vi er fornøyd med dette. Har vanntanken i en egen nisje på badet og fyller med slange ut gjennom vinduet :-) Har borret etter vann og har krane på utsiden av hytteveggen like ved badevinduet. Har også valgt å ha kjøkkenvasken på andre siden av veggen slik at det blir minimalt med rør å strekke.

Det er nok trykk av pumpen til både dusj, vask på bad og kjøkken. Pumpa bråker litt, men ikke slik at vi synes det er noe problem :-)
Vi tømmer anlegget for vann og lar hytta fryse. Husk at du må velge to-greps blandebatteri om det er fare for frost. Ett-grepsbatterier vil man aldri klare å tømme helt for vann.

Les mer på bloggen - flere poster. Her ser dere litt bilder:
http://byggehytte.blogspot.com/2009/10/hyttekos.html

Lykke til!

- Vibeke
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Lasse Elden

Hei!

Mye å spare på kjøp av pex-rør hos type Biltema e.l.?

Tom R

Sjekk om det går omhverandre før du kjøper.

Tom

grey

Vurderer hytte uten innlagt vann, og trenger råd ifht system. Har lest og vurdert systemet til Vera (hyttetorget).

Kan pex rørene legges i såle? Tenker da på om vi velger en hytte hvor bad og kjøkken ikke ligger vegg i vegg, og at man legger pex rørene i såle fra badet til kjøkkenet.

noen kommentarer?

Tom R

Skal du borre etter vann? Hadde jeg bygget ny hytte og skulle borrer etter vann ville jeg gått for et vanlig rør i rør opplegg. Utfordringen er frostsikring.

grey

Hei Tom R.
nei, jeg skal ikke bore etter vann. Skal bære inn vann, og lurer derfor på om rørene bør gå igjennom sålen.

aksla

Vil anta at du vil på problemer med å tappe av vannet ved rør i sålen. Dersom det lar seg gjøre ville jeg lagd en forsenking/grube i sålen hvor det laveste punktet på det invendige rørsystemet er tilkoplet en avtappningskran tilkoplet et rør som går med fall til avløpsrørene eventuelt til frostfri drenert grøft utenfor hytta. Dersom du anser det som sansynlig at det vil bli lagt inn vann på et senere tidspunkt ville jeg lagt et rør fra gruben til frostfri grunn på utsiden av hytta.

Tom R

Du kommer til å bli fryktelig lei av å bære vann :) før vi borrer etter vann så hadde vi dusj og servant tilsluttet senkepumpe. Dette fungerte utmerket. Med rør og vanlig varmtvannsbereder går det fryktelig mye mere vann. Fra tre 20 liters dunker til 130,liter. På en helg.

Tom

grey

hei Tom R.
Hva er senkepumpe?

hei aksla.
hvorfor får jeg problemer med å tappe av vann i såla?

forøvrig er det ikke lov til å bore etter vann (foreløpig), men kun hente vann i vannpost. Avløp til tetttank er ok.

Tom R

http://www.hyttetorget.no/getfile.php?mmfileid=6402853

Link til vera pumpe og kran. Funka brilefint lenge. Blande passe varmt vann i ei bøtte og dusje til bøtta var tom. Ingen bekymringer for vann som kan fryse hverken i såle eller andre steder.

Tom

aksla

Sitat fra: grey på september 13, 2011, 20:01:09
hei aksla.
hvorfor får jeg problemer med å tappe av vann i såla?


Ikke problem med å tappe av dersom avtappningspunktet ligger på det laveste punktet i røropplegget.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod