mars 28, 2024, 13:35:48


Tregulv eller parkett

Startet av Itzy, juni 19, 2011, 14:53:12

Itzy

Vi har valget mellom å legge tradisjonelt plank-gulv og parkett i hytta. Prisen blir noenlunde det samme. Jeg har veldig sans for det naturlige - og liker det å trå barføtt på tregulv. Men det er mer vedlikehold med planken og det tåler mindre.

Vi kan også gå for et kompromiss. Tregulv i lofts-etasjen - der blir det ikke så mye tråkk. Og så kan vi ha parkett i stuen/kjøkkenet. I ytre gangen ønsker vi bare å legge linoleum - p.g.a. væte som dras inn.

Dere som har hatt hytte en stund - hvilke erfaringer har dere gjort i valget mellom parkett og plank-gulv. Begge er jo tre.

Ole-Kristian

Har du sett på tregulvet fra Dala Floda? Det er satt inn med voks fra Osmo, noe som gjør at det blir mindre vedlikehold. Man kan gni inn mer voks på steder som blir slitt eller får merker uten å måtte behandle hele gulvet. Det må man jo med parkett... Pusse hele gulvet og så lakke alt på nytt. Dala Floda gulvet som vi har sett på er strukturbørstet, noe som gjør det hardere enn vanlig furugulv. Vi holder på å bygge hytte nå, og har tenkt å velge Dala Floda Hardpine, i fargen Amber. Verdt å ta en kikk på ;)
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Itzy

Fantastisk. Takk for den. :) Prismessig - hvor mye for kvadraten?

rogers

Jeg kan også gå god for Dala Floda Hardpine.
Har hatt det på hytta i 3 år, og er godt fornøyd.

Veldikehold så langt har vært støvsuging,  og en runde med fuktig mopp en gang i blant.
Gulvet tåler godt å bli brukt,  og flekker vaskes enkelt bort.

Jeg betalte rundt 300-350kr/kvm mener jeg å huske.
Dimensjon 25x159.

Den børstede overflaten gjør også gulvet lunere enn ett glatt og lakkert gulv.

Utsendet er også pent, og passer fint inn på en hytte.
Under er et par bilder fra min hytte med Dala Floda gulv.



Roger


Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Itzy

Takk Rogers. Din hytte står som et eksempel på mange områder.  :) :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod