Kjøpe hytte...?

Startet av pompel, juli 14, 2011, 19:44:23

pompel

Ett lite dilemma....har fått "tilbud" om å kjøpe hytte.
Tomt på ca 600 m2, 20 m fra sjøkanten,stille og rolig.
Hytta er på ca 40 m2 med 2 soverom,lite bad med dusj og portapotti(ikke vannklosett).Stue med en liten kjøkkenkrok,med kokeplate og ett lite kjøleskap.
Hytta er oppført midt på 70 tallet,og er bygd med enkel standard,dårlig isolert og en god del arbeid må gjøres for å få den opp en standard som er noenlunde tilfredstillende.Det følger med naust,og en liten gjestehytte med ett soverom og ett toalettrom med vannklosett.Hytta har dessuten ikke veirett og vannet er tatt ut fra en slektning av hytteeieren.Vannet er heller ikke lagt frostsikkert og hytta kan heller ikke brukes i den kalde årstiden.Problemet er at eier ikke har tatt takst og heller ikke vil gi noen prisantydning,han sier at jeg får gi han ett bud,så får vi se....spørsmålet er da...hva skal jeg by han for dette? er det noen som kan antyde,eller ha en formening hva dette kan være verdt?

Heffalompen

Jeg hadde nok ikke kjøpt en hytte jeg ikke visste hva var verdt, men uansett så er ikke noe mer verdt enn hva den som kjøper vil gi, en takst er kun ett omtrentlig grunnlag for hva mann tror markedet er villige til å gi for boligen.

Når det er sagt ville nok jeg tatt med meg en takstmann for å sett på hytta, før jeg la inn noe bud.


Lykke til.

rogers

Du sier ingenting om beliggenhet.  Dette er helt avgjørende for pris.



Roger

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

pompel

Hytta ligger i en fjord på Nordvestlandet,og som sagt helt i sjøkanten.Det var mye styr den gangen hytta var bygd med hensyn til fri ferdsel i ved sjøen.I dag hadde han sikkert aldri fått lov til å bygge der. Alternativet til å kjøpe denne hytta,er at jeg bruker ca 1 mill (tomt får jeg gratis) å bygger ei ny hytte,da selvfølgelig med alle de fasiliteter som man forventer å finne i ett nybygg.Men alikevel er jeg veldig i tvil,da denne hytta ligger veldig idyllisk til,og har en mye enklere standard. Jeg er klar over at en takst hadde vært det aller beste,men selv om hytta ikke er verdt så veldig mye i seg selv,så er det tomten,med den beliggenheten den har, som er mest verdt.Derfor er det vel kanskje en mulighet for at taksten kan bli "kunstig"høy,selv med de bakdelene det er å ikke ha veirett og begrensede muligheter med vann.Dersom jeg kan komme unna med en rimelig pris,kan jeg selvgølgelig bruke denne hytta noen år,for så senere,rehabilitere hele kåken(hvis jeg får løyve da) og da virkelig ha en ny hytte på drømmetomta.

TerjeN77

Uten å vite mer om detaljer,ville eg ha tippet at den er "verdt" noe i retning av 4-600.000,-

Har en først tomten og beliggenhete,og at det er en fritidsbolig allerede oppført der,er jo mulighetene store..

pompel

400-600000 var det som jeg også hadde tenkt var sånn noenlunde reelt,nå har imidlertid eieren antydet 1000000,-. Da har jeg sagt at før jeg i det hele tatt vurderer noe videre,så får han ta en takst. Så får vi se hva som kommer ut av den..:-)

Snarf

Ta deg en tur til kommunen og spør hvordan reglene er for å bygge på, utvide, oppgradere en allerede eksisterende bygg innenfor 100 m grensen der. Noen kommuner er veldig strenge. Selv om du sikkert ikke får noen svar, så får du ofte frem holdningene de har til å oppgradere, bygge på. Jeg ville kjøpt den for rundt  600 000 kr forutsatt ingn problemer med oppgradering. Takst er ikke nødvendig hvis du selv har fulgt med på annet som er solgt i området. Hør med naboen om hvordan de stiller seg til veirett, parkering, osv. Utrolig kjekt å ha mulighet til å kjøre helt frem og i så fall vil prisen stige betraktelig.

pompel

Har nå kjøpt hytta for 600000 som var takst.
Har snakket mad takstmannen senere,og han sa at hadde det vært veirett til hytta så hadde takst vært ca 1 mill. så at det er verdt en god del å få kjøre helt fram er helt klart :)
Nå er veiretten i orden å det er bare å begynne å glede seg til hytta kan tas i bruk :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod