Pris på radonsperre/radonduk

Startet av jii, august 10, 2011, 06:49:03

jii

Noen som vet hva radonduk bør koste ferdig lagt i plate på mark, ca 100 kvm? Fikk tilbud på 240,- +mva pr. kvm, er dette ok pris?

Kenneth S

Det var vannvittig dyrt....
Vi tar 10-15000 inkl mva avhengig av hvor mange oppstikk når plata er på ca 100m2.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Asterix

Litt på siden av denne tråden, men tar den her likevel... ???

Bygger hytte hvor radonduk er lagt ihht Tek-10. Over pukk og singel er det 10 cm isolasjon, radonduk og 10 cm betong. Radonduken er trekt ut over ringmuren, slik at den kommer i klem under bunnsviller på reisverk. Betong vil bli tørket etter alle kunstens regler.

Så til spørsmålet; skal man ha dampsperre mellom betong og tilfarergulv? Dersom man legger dampsperre vil betongen bli liggende mellom to diffusjonstette lag, og dersom ikke vil man eksponere isolasjon og tilfarergulv for fukten i betongen?

Heffalompen

Litt off topic.

Må man bygge hytte etter TEK 10 ?? gjelder det uansett hvor stor eller liten hytten er ??

Bidda

Areal under 50m2 behøver du ikke følge regler for isolasjon, opp til 150m2 er det litt lettere krav og over 150m2 er det samme som for vanlige hus.

Asterix

Sitat fra: Heffalompen på november 09, 2011, 21:01:24
Litt off topic.

Må man bygge hytte etter TEK 10 ?? gjelder det uansett hvor stor eller liten hytten er ??

Tek-10 gjelder (så vidt jeg har forstått) for alle bygg som byggemeldes etter 1 Juli 2011; arealene som Bidda beskriver er slik de står i Tek-10. I tillegg til isolasjon kommer det også krav om ventilasjon for hytter over 150 m².

Er det noen som har innspill på spørsmålet om diffusjonssperre og radonduk? Det skal legges tilfarergulv og 10 cm isolasjon før gulvet skal på. Har spurt flere om problematikken, men det er lite erfaring med radonduk i vårt område virker det som...

Kenneth S

Du skal bruke plast under tilfarergolvet uavhengig av radonduken.
Plast under og over støpt dekke har blitt brukt i årevis.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

swande

Vi fikk priset Radionduk ferdig lagt til 16.800 på en grunnflate på  130 m2. Jeg synes også dette var mye og drøftet med vår utbygger å ta det ut. Vårt resonement var; de fleste bor i bolighus som ikke har radionsikring og hvor mye oppholder vi på hytta sammenlignet med boligen? Vi fikk til svar at dersom det senere påvises radion i grunnen, er en pliktig å sikre. Da blir kostandene betydelig høyere. Vi tok det med.
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

grey

jeg fikk en pris på 22.000 inkl. mva for 107 kvm, det er vel endel for mye?

jan63

Jeg la radonsperren selv. Ca 5500 for 115 kr.
Brukte en dag. Enkel jobb men en del pirk for å få det tett i hjørner,gjennomføringer etc

grey

jan63 > hvor lang tid brukte du på det? hvor får man kjøpt radonsperre? sveiset du skjøter og rundt oppstikk?

Kenneth S

Og hvilken radonsperre var det?
Var billig. Betalte nesten 9000 sist med radonbrønn og mansjetter, jeg skal ha rimelig gode rabatter på dette.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jan63

Grey>Radonsperre får man kjøpt i de fleste byggevarbutikker. Der jeg kjøpte var det bestillingsvare.
Vi brukte en lang søndag på jobben. Da var første laget med isopor på plass før vi startet og rakk radonsperren og andre laget med isopor denne dagen. Vi var 3 stykker, mye sosialt og godt med pauser.
Radonsperren ble ikke sveiset. Skjøtene ble lagt med god overlapp og forseglet med en tykk asfaltlignende tape +en stripe med tilhørende fugemasse. Hjørner og oppstikk ble fuget og tapet etter alle kunstens regler. Fulgte med egen tape til dette. Det var dette som tok lengst tid.

jan63

Kenneth>Nortett. Ikke brønn eller mansjetter.
120 m2 radonsperre, 2ruller flexibånd,3ruller skjøtebånd og 4 tuber lim.
Fikk etter en del diskusjon 30 prosent og tror dette er en meget god pris.

Kenneth S

Den er ikke godkjent, etter det jeg har hørt så er det kun Isola og Icopal som har godkjent radonduk. Jeg brukte Malthus sin helt til jeg fikk vite at den ikke var godkjent. Radonbrønn er man pålagt å ha eller lignende. Skal være tilrettelagt for å evt koble på avtrekksvifte eller få radon gjennom rør og ut i tak.
Bare tull hele greia spør du meg. Tror det er ca 33 personer som dør i Norge av radon.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jan63

Syntes det ville vært rart hvis denne ikke er godkjent...men vet ikke..
Flg er sakset på nettet: "Nortett® Radonsperre. System er gjennom- testet og godkjent for bruk i norske boliger."
Vedr brønn har jeg lagt ett par avløpsrør i steinfyllinga under hytta for  event og ha mulighet til ål age et undertrykk senere hvis behov.
Enig i at dette er noe tull!

Kenneth S

Sjekket opp med SINTEF og de har ikke godkjenning. Snakket med en fra Isola i november og han sa at det bare var Isola og Icopal som hadde SINTEF-godkjenning.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Brannmann

Henger meg på denne tråden, men har noen andre spørsmål.

Hvordan gjør dere dette med lufting med radonsperren? Monterer dere slik brønn?
Vurderer å montere bare radonsperren. Skulle det vise seg en gang i fremtiden at det er radonfare(noe jeg ikke kan tenke meg vil forekomme), så lager jeg bare et hull i platen og setter på mekanisk ventilasjon.

Hvordan løser dere andre dette?

DagH

Hos meg ble det laget brønn under plata med utlufting.

DagH

Brannmann

Ok. Hvor har du brønnen i plata? Kommer den opp i teknisk rom? Blir d seende ut som en sluk i golvet eller har du lagt d i veggen med lufting til over tak?

johnny_b

Sitat fra: Kenneth S på januar 20, 2012, 16:06:33
Sjekket opp med SINTEF og de har ikke godkjenning.

FYI: Hørte med Nortett nettopp og de sa de hadde fått godkjenning i sommer.

"Takk for deres henvendelse.
Vi fikk godkjenning fra Sintef tidligere i sommer så da har du nok sett på noen " gamle" fora."


DagH

Sitat fra: Brannmann på januar 29, 2012, 08:17:28
Ok. Hvor har du brønnen i plata? Kommer den opp i teknisk rom? Blir d seende ut som en sluk i golvet eller har du lagt d i veggen med lufting til over tak?

Hei, Jeg ser at jeg ikke har svart deg på denne og beklager det.
Brønnen ligger midt under plata og har lufting som kommer ut på siden av hytta.
Har lagt ved et bilde som ble tatt før duken ble lagt og plata støpt

\DagH

java

Har også nettopp lagt både brønn og duk. Valgte å legge brønnen ca midt i plata med rør ut i teknisk rom med tett "sluk" for evt. videre lufting mot tak viss det skulle vise seg å vere nødvendig.

Slik eg tolkar Tek10 forskrifta så bygger ein ikkje "rett" utan både duk og aktive tiltak:

"(2) Følgende skal minst være oppfylt:
a)   Bygning beregnet for varig opphold skal ha radonsperre mot grunnen.
b)   Bygning beregnet for varig opphold skal tilrettelegges for egnet tiltak i byggegrunn som kan aktiveres når radonkonsentrasjon i inneluft overstiger 100 Bq/m3 ."

Betalte forøvrig drøyt 8000 kr for radonduk (Icopal) til 100m2 med alt nødvendigtilbehør (hjørner, fugemasse, teip og "forskaling) og komplett Radonbrønn (med rør, brønn og sluk med lokk). Alt samma levert av Maxbo på Fagernes.
Bygger hytte på Tyinkrysset - http://hyttebygging.wordpress.com


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod