Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt

Startet av Bidda, oktober 18, 2011, 09:22:51

Bidda

Hatt med meg hjelp i helga så nå er taktro og undertakbelegg lagt, samt vindsperre og forsterkning av I-bjelker. Neste helg må jeg prøve å få satt inn båten for vinteren

Bidda

 >:(
Natt til mandag raidet tyver hyttefeltet (7 hytter)
Hos oss ble det ødelagt ytterdør og stjålet alt verktøy, båtmotor og atv'n, verdier for rundt 130-150' kr.
Politiet har sikret spor og obserasjoner, så får vi se hva som skjer.
Vi er forsikret.

Pal.ah

Godt at ting er forsikret, men dette skaper mye irritasjon. Kjedelig at man ikke får ha ting i fred....

Når det er sagt, må jeg også legge til at jeg er IMPONERT over hva du får til på kort tid. Håper dere kommer over denne leie hendelsen.

Bidda

Etter en gjennomgang av utstyr som er borte og skade på dør, er vi nå oppe i 53'kr + båtmotor og ATV. I sum rundt 190.000kr.

Politiet heller til at dette kan være lokale idioter..... >:(

dypen

Ubehagelig, trist og irriterende Brede .... Selv om dere har forsikring tar dette tid som kunne vært brukt på noe annet.
Mvh. "dypen"  :)

Bidda

Ja, ikke sant. Og det som er mest irriterende er at det er ikke noe av det stjålne som jeg kunne tenke meg å få bytte ut. Så det blir å få tak i det samme som vi hadde og det ser ut til at båtmotoren blir grei mens ATV i samme stand og km, blir en utfordring.

Godt for noe så har jeg fått byttet ut peisen i stua hjemme  ;D
(tråd på byggebolig, selvsagt )

....men nå skal vi på Fleetwood Mac konsert i Oslo  : 8)

Bidda

Til de som lurte: konserten var meget bra og Lindsey Buckingham brilierte på gitar som vanlig uten plekter. Terningkast: 5  8)

I ståa om godset som forsvant, så hadde jeg en prat med etterforsker i går og vitneavhør er foretatt. Konklusjonen er klar det var utlendinger og varer antakelig borte for godt. En av bilene som er observert har vært med før og er registrert i et felles "overgrensene-prosjekt".

Venter nå bare på at 30 dagers karantene skal løpe ut så oppgjør kan finne sted. Trenger å få tak i verktøy for å få sikret garasjen mot vinteren. Båten er hjemme så behovet for tett garasje er nå minimert.

Bidda

Politiet melder nå at 2 polakker er tatt og mistenkt for raidet. Varene er ikke funnet ennå, men de jobber med saken.

http://www.gjengangeren.no/nyheter/to-pagrepet-etter-innbruddsraid-1.8128282

Bidda

En tur nedom hytta i helga for å sikre stivheten på bygget i vinter. Monterte OSB-plater på veggene innvendig.

Etter innbruddet så har vi tenkt å bygge inn carportdelen også, lager nå skisser som arkitekt "rydder opp i" og tar til kommunen for godkjenning. Bedre å få låst inn alt av utstyr også båt. Ser nok for meg at jeg må finne på noe ang tilhengerdraget da det for blir lengre enn innvendig plass i garasjen.

Under er link til peisbytte jeg fikk tid til og tid til å bytte 2 vinduer på huset ble det også. Regner med at aktiviteten på hytta "dras ned" nå mot vinteren.

http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/bidda-fra-gammel-jotulpeis-til-ny-nordpeis/msg544806/#msg544806

I vinter og til våren blir det full fokus hjemme da det skal gjøres noe både her og der, i forbindelse med konfirmasjon i mai.

Bidda

Forsikringsoppgjøret er i havn og det er innkjøpt det meste: verktøy, båtmotor og ATV.
Valgte å bytte ut båthenger i ny (norgeshengeren) som jeg bygde om slik at jeg kan ta av draget selv med båten på  ;D På den måten får jeg hele hengeren innom garasjen uten at den må stå på skrå og ta all plass. Finn er god når en skal bli av med "rester", Tredal hengeren ble solgt på 2 timer og en trønder tok turen ned for å hente den.

ATV på plass også, ble samme type, Arctic Cat 550TRV. Kobber farge.

Bidda

Langhelg på hytta, litt blåst men fin temperatur  ;D
Lagde delevegg og kledd innvendig med OSB-plater.
Garasjen klar for vinteren nå.
Var også nedom havna og ordnet plassen så den også er klar for vintervær og islagt vik.

dypen

Sitat fra: Bidda på november 28, 2013, 07:43:30

Valgte å bytte ut båthenger i ny (norgeshengeren) som jeg bygde om slik at jeg kan ta av draget selv med båten på 

Hvordan løste du det med draget?
Mvh. "dypen"  :)

Bidda

Heisann.
Fikk dette til ved å bytte ut kjølruller som var festet på draget til en vugge ekstra. sammen med et tverrstag slik at krefter gikk til rammen og ikke drag. Se bilder.

Bidda

Helge tur til hytta.
Vått, men god temperatur så fikk opp utelys som går på sol, aktiveres av bevegelse. Kjøpte 2 på Clas og 2 på ebay, mest fornøyd med de fra Clas, lyste bra i forhold til størrelsen. Løp og kjøp!

Wim_Runar

Ja den så fin ut til å ha på stien mellom hytta og utedassen. Har den enklere innemodellen fra Osram (som går på lommelyktbatterier) innendørs men denne ser meget bra ut for utendørs bruk.

Regner med at det er greitt å koble den direkte på 12V anlegget istedet for medfølgende micro solcellepanel. (?)

Bidda

Du må nok åpne opp boksen og koble 12v direkte (fjerne batterier).
Kan også fint fungere innendørs om en fører kabelen gjennom veggen til solpanelet.
Ser at Clas er utsolgt for denne i nesten alle butikker og på nettet 
Er produktet dårlig eller populært?

Bidda


Bidda

Fra masse snø (til Vestfold å være) til vårstemning på få uker. Driver oppussing i heimen til konfis er ferdig (slutten mai), men noen koseturer til hytta blir det tid til  8)


dypen

Mvh. "dypen"  :)

Bidda

Bruker litt tid i heimen, maling av lister på stua, vårrengjøring av biler og på snøfreseren nå noen dager før vi drar ned over til hytta, på torsdag tenker jeg.

saltvannsfisken

kom over både hjemmesida di og denne hyttebloggen i dag.  Må si jeg er imponert over både tiltakslyst og gjennomføringsevne.  Fint du deler erfaringene og fremgangen her, skal kikke innom fremover også.


Bidda

Velkommen til forumet og takk for kommentarer.

Vi var innom hytta i påska og koste oss i sola. Jeg fikk endelig tid til å åpne opp toppen på brønnen. Her er kontaktor, trykkvakt og ekspansjonstanken for brønnpumpen plassert. Så også at det var fra her el til annekset hadde vært en gang i tiden og at den kabelen sluttet på en stolpe 5-6 meter unna er perfekt. Planen er å tilkoble både garasje og uthuset denne 3-fas kursen. Setter opp en 3-fas kontakt nå for å kunne bruke høytrykksvasker og sveiseapparatet. Brønnlokkets hengsler var rustet i filler så har bestilt sveisehengsler og kjøpt maling så den skal bli fin. Bra miljø innvendig for edderkopper tydeligvis, for var en 5-6 stk av en størrelse på 25mm  :o

Bidda

Langhelg over.
Fikk tid til å sveise på hengsler på brønnlokket, male innvendig og utvendig og legge i isolasjonen. i tillegg så fikk vi stoffet båten så den er klar for sesongen.

Vi tok en beslutning om at vi går for å tette hele garasjen for å sikre bedre båten mot nye tyverier.

Bidda

Skjer lite her nå før konfirmasjonen neste helg er over, men endringsmelding til kommunen er sendt inn, via vår arkitekt som står som SØK og PRO.

Legger ved en skisse som viser at garasjen har fått 2 porter og tettet med vegger rundt hele.

Bidda

Endringsmelding fasade er nå OK i kommunen, tegning stemplet og jeg er avkrevd 2200kr i gebyr, det koster å gjøre om i etterkant  :(

Så i pinsa blir det å rive delevegg og sett opp ytterveggen  8)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod