Solcellepanel

Startet av hakonbe, desember 05, 2011, 18:10:49

hakonbe

Hei,
Jeg har nettopp kjøpt meg hytte med et heller begredelig solcelle anlegg.
Hytta er fra 1982 og jeg tror anlegget er det også.
Batteriene er defekt så jeg trenger nye også har jeg lyst på ny regulator siden denne er så gammel.

Så til spørsmålet:
Jeg kunne tenkt meg en HB30 laderegulator, siden denne også har inngang for aggregat strøm (det fulgte med et aggregat på 2,2kw og 12v utgang). Finnes det andre regulatorer som kan ta imot både solcelle panel og aggregatstrøm, som kanskje er noe rimeligere? eller er HB30 den "beste"?

Tror dere jeg kommer til å klare meg med et 140Ah batteri? det er ikke så mye som trekker strøm på denne hytta, den er liten (45m2).

stroller

Gratulerer med ny hytte :)

Dersom du skal ha 12V inn på styringstavlen, så er nok HB30 et av -veldig- få valg. Men hvorfor la ladingen fra aggregatet gå via styringstavlen? På hytten vår bruker jeg en Ctek 25A lader som er koplet på 230V uttaket fra aggregatet. Mye mer effektivt.

Et 140Ah batteri høres litt i minste laget ut. Når du føst skal oppgradere så ville jeg ha gått for to 140Ah batteri som et absolutt minimum!

hakonbe

Hei, Takk for det og for kjapt svar :).
Jeg må ikke på død og liv ha aggregatstrømmen direkte inn på styrings tavla. Jeg bare så for meg at det var praktisk, med tanke på å slippe en ekstra dings siden jeg allerede hadde 12V tilgjengelig. Og kanskje det ikke ble billigere totalt sett, men jeg er litt fersk i dette faget  ;).

Men hvis man får høyere lade strøm via 230V til en rimeligere penge så høres jo det mere fornuftig ut. Men hva slags styrings tavle bør jeg gå for da? jeg vil ha en litt "bra" en, som gir litt informasjon om hvordan anlegget fungerer og passer på batteriene for meg uten at jeg trenger å betale skjorta...

Når det gjelder batteri så tenkte jeg å begynne med et 140Ah og eventuelt utvide hvis jeg ser det blir for lite.

erstokke

Dette kommer an på bruken av hytta. Når du er der, rekker ikke solcellepanelet å lade fort nok- Så da tærer du på batteriet. Du må ha nok batterikapasitet til å kunne være på hytta noen dager uten lading.

Da er det bare å ta for seg strømforbrukerene og regne ut forbruket i amperetimer (watt/12*h). Så skal ikke batteriene lades ut mer enn halvparten av kapasiteten. Da får du i praksis 70 Ah ut av et 140 Ah batteri.

Størrelsen på solcellepanelet/panelene avgjør om batteriene er ladet opp til neste gang du kommer til hytta.

Når man starter med solstrøm, tenker man ofte at det holder med et par lamper. Men så setter man fantasien i sving og kobler opp en radio eller TV. Så kommer "Ring hytta varm". Så er det noen som finner på at man kan jo bruke hytta som hjemmekontor av og til og ta med en PC og en liten omformer. Til slutt vil noen ha med stor omformer og vaffeljern!

Uansett utvikling i strømforbruk høres 1 stk 140Ah batteri veldig lite ut. Batteriene skal helst være identiske. Derfor er det ikke helt vellykket å bygge ut senere. Så kjøp 2 med en gang. Selv har jeg 2x 500 Ah...

Amatøren

Jeg valgte Phocos sitt modul system da jeg skulle ha noe annet enn det som var fra 1982 på hytten vår. Har ikke last kontroll enda, men kun en bryter foreløpig. Blir vel i løpet av neste år. Da får jeg logget forbruket også ;D

Du kan se hva jeg skrev om systemet mitt her.

Skrev også litt om det her for en som skulle ha vindmølle i tillegg.

Jeg kjøpte mitt hos Sparelys. Har bare posistivt å si om de. Bra tilbakemeldinger før kjøp og meget rask levering. Må nevnes at de hadde alt jeg skulle ha på lager så jeg kan ikke utale meg om bestillingsvarer.
Man lærer så lenge man lever.

hakonbe

Oi, det så tøft ut! Men også fryktelig avansert og dyrt ut??

Det er en stor jungel der ute, men jeg tror jeg har funnet ut at jeg bør i det minste ha en regulator med MPPT ???

Amatøren

Ja MPPT vil jeg anbefale! Ikke så veldig dyrt. Det du kan gjøre:

Sett av plass til MCU, MPPT og lastkontroll + litt til.
Kjøp inn MPPT enheten som jeg har. Sett den som "Stand alone" og monter vanlige brytere på lastkursene (TV, lys o.l.) - Bare husk sikring på de.

Har du flere like paneler ved siden av hverandre og slik at ikke ett eller flere kommer i skygge mens ett eller flere er i solen kan du bruke samme MPPT lader/regulator for alle (parallellkobles). Bare pass på at ikke maks strøm overstiger det MPPT enheten kan takle.

Senere utvider du med MCU og flytter DIP switchen som bestemmer MCU kobling/Stand alone. Du kobler fra batteriet når du gjør det for det er en liten controller (datamaskin) i den og som leser DIP switch setting ved oppstart.

Så kan du kjøpe en eller flere laskontrollere senere. Har du flere så kan du slik jeg har forstått de så kan du ha flere kurser som slås av på forskjellige batterinivåer, men som sagt ikke kommet så lang med finstudiet.

Sats på AGM batterier. De tåler å vist nok å fryse når de er utladet (ville unngått det selv, men det er en liten sikkerhet). De er også vedlikeholdsfrie. Anskaffet det selv når nytt utstyr ble montert.

Selv satser jeg på gradvis utbygging.
Man lærer så lenge man lever.

stroller

Jeg skal ikke si det helt sikkert altså, men tror ikke AGM batterier ikke kan fryse når de er utladet. MEN det skal normalt mye mer til før AGM batterier fryser enn andre batterier. AGM batterier er vel uansett å anbefale på det sterkeste, da de har mange andre gode egenskaper og fordeler i forhold til andre batterier. I alle fall vurderte ikke jeg noe annet enn AGM batterier når jeg skifta på hytten sist. Angrer ikke på at jeg tok AGM  :)

Med MPPT styringspanel, så kan du også seriekople flere paneler, da får du høyere spenning inn og klarer deg med tynnere kabel uten spenningstap. Det er jo en fordel om du har langt strekk (kopperkabler har jo begynt å bli dyre). Dog tror jeg ikke dette funker med HB30 styringspanelet, selv om det har MPPT (maks innspenning på noe over 20Volt).

Amatøren

Helt klart. Jeg ville heller ikke la de frys helt utladet. Var bare en på arbeidet som påsto det, men jeg er ikke sikker.

MPPT enheten for modulutbygging er for 12/24V og maks strøm 30A og maks panelspenning 100V så den er ypperlig for ditt løsningsforslag. Bare husk ved seriekobling av paneler MÅ de være av samme type/styrke.
Man lærer så lenge man lever.

Torleif

Vi har dette oppsettet:
Kontroller: http://stores.mavericksolar.com/-strse-239/Morningstar-SS-dsh-MPPT-dsh-15L-SunSaver-MPPT/Detail.bok
Inverter: http://stores.mavericksolar.com/-strse-377/Morningstar-SI-dsh-300-dsh-220-SureSine-300W/Detail.bok
2 stk 290Ah AGM fra hytebutikken (290 Ah er nok å ta godt i...)

Har fungert utmerket. Kontrolleren gir bra utbytte. Inverteren er vifteløs (viktig) og går i hvilestilling (lav Io) når den ikke leverer strøm.

Har også installert en lader ved bruk av aggregat: http://www.sterling-power.com/products-chargers-prochargeultra.htm
Dette er en seriøs lader for bruk ved store batteribanker - superfornøyd.

Mornigstar produktene kjøpte jeg fra Maveric Solar i USA. Kjapp service og gode priser. Morningstar er også ypperlig utstyr.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod