Baderom fra bun

Startet av richardfv, mai 03, 2012, 19:10:59

richardfv

Hei, har kjøpt hytte i oktober i fjor, det er muligheten til utvikling med vann hele året og har derfor følg. spørsmål:

Anneks brukes som enkelt baderom idag med vann til grunn.
Jeg vil gjerne bygger ett baderom med vann hele året.

1. Trenger jeg avløp til dusj for å kunne ha vann hele året?

2. Jeg må nok oppgradere anneksen fra tak til isolasjon og gulvet. Hva bør man gjøre med gulvet? det er kun grus og jord idag :) og har tenkt å ha varmekabler og flis. Så hva trenger man under dette?

3. Har en gammel vannbereder fra 1988 på 2000kw burde jeg kjøpe ny?

Har er det kanskje litt uklart med mine spørsmålet men trenger vel litt råd  :)

Trommelom

1: Ja du må ha avløp for dusj hele året. Helst frostfritt.
2: Du må sansynligvis legge et bjelkelag med god lufting over jordgulvet. såkalt stubbloft. Vannfast  22mm gulvspon oppå dette. Så primer du gulvet, legger varmekabel, avrettingsmasse, primer, membran og gulv flis.         
3: Har ikke peiling :-)

Lykke til :)

erstokke

Dette bør planlegges.

Hvis du skal ha lagt inn vann, må du også ha godkjent avløp. Du må sannsynligvis også betale full avgift til kommunen.

Mange som har enklere hytter velger å ha vann til hytteveggen. Så har man tank etc inne som man fyller opp med hageslange. Da holder det også med enkel synkekum som avløp (grave et hull som man fyller med pukk). På denne måten slipper man kommunalt byråkrati og utgifter.

En annen ting som bør planlegges, er drenering av systemet. Du ønsker ikke å ha varme på hele året når hytta ikke er i bruk. Altså bør det planlegges slik at du enkelt kan drenere ut vannet når du reiser fra hytta. Enkelt fortalt innebærer dette at det er fall hele veien.

For å unngå frost i vannlås, kan du bruke Hepvo "tørrvannlås". http://www.hepvo.com/
Hadde dem på Jula i fjor, er ikke sikker om de har dem lenger. Fant dem her: http://vvskomplett.no/wavin-torr-vannlas-2214357
Jeg har montert en vertikalt under vasken og en horisontalt under dusjkabinett.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod