byggehytte.no

Diskusjonsforum => Elektro & Belysning => Emne startet av: Støvle på november 29, 2020, 09:23:35

Tittel: Spenning vs kapasitet på elbilceller
Skrevet av: Støvlenovember 29, 2020, 09:23:35
Hei,

Er spenning linjær i forhold til kapasiteten på elbilceller?

Visst max spenning er 4,1V og min er 3,2V, er 50% SOC 3,65V?
Eller holder spenningen seg lenge før den dropper raskt på slutten?

Grunnen til spørsmålet er at batterprosenten som vises i Remote Console ikke stemmer helt med spenningen. Prosenten faller raskere enn spenningen, så visst spenningen er helt linjær, må jeg inn å justere litt på parametrene.
Tittel: Sv: Spenning vs kapasitet på elbilceller
Skrevet av: jkirkebonovember 29, 2020, 09:25:46
Sitat fra: Støvle på november 29, 2020, 09:23:35
Hei,

Er spenning linjær i forhold til kapasiteten på elbilceller?

Visst max spenning er 4,1V og min er 3,2V, er 50% SOC 3,65V?
Eller holder spenningen seg lenge før den dropper raskt på slutten?

Grunnen til spørsmålet er at batterprosenten som vises i Remote Console ikke stemmer helt med spenningen. Prosenten faller raskere enn spenningen, så visst spenningen er helt linjær, må jeg inn å justere litt på parametrene.

50% er vel nærmere 3,8V enn 3,65V. Spenningen faller fort når man går under 3,65V.
Tittel: Sv: Spenning vs kapasitet på elbilceller
Skrevet av: Røilernnovember 29, 2020, 11:13:26
Spenningen er ikke lineær

Tittel: Sv: Spenning vs kapasitet på elbilceller
Skrevet av: Støvlenovember 29, 2020, 17:34:13
Takk 👍
Tittel: Sv: Spenning vs kapasitet på elbilceller
Skrevet av: frank2desember 01, 2020, 09:26:39
Det finnes nok mange grafer som viser forholdet mellom spenning og graden av opplading(SOC).
Denne viser for LEV50 som eg har mest kjennskap til, fra Trilling bilene(Mitsubishi,Peugeot, Citroen)
Tittel: Sv: Spenning vs kapasitet på elbilceller
Skrevet av: ThomasRdesember 01, 2020, 10:25:46
Som "frank2" skriver:
LEV50-cellene har, om ikke akkurat et helt lineært spenningsfall, så i alle fall en utladningskurve som er mindre flat enn den "Røilern" la ut. Det avhenger nok i stor grad av batteriets kjemi.

På mine LEV50-celler regner jeg omtrent slik:

100%:    4,1V/celle
80%:      4,0V/celle
60%:      3,9V/celle
40%        3,8V/celle
20%        3,7V/celle
Tittel: Sv: Spenning vs kapasitet på elbilceller
Skrevet av: frank2desember 01, 2020, 11:16:47
Det er viktig å ta med at temperaturen spiller mye inn her.
På min seilbåt kan eg ha like høy spenning som før etter en lang tur, og kanskje brukt 25% av kapasiteten, fordi den indre motstanden har hevet temperaturen i cellene.
Å beregne korrekt SOC er ikke lett, selv med Ah teller og gode spenning og temperaturmålinger.
Dette merker man jo godt på elbiler også.
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod