Spenning vs kapasitet på elbilceller

Startet av Støvle, november 29, 2020, 10:23:35

Støvle

Hei,

Er spenning linjær i forhold til kapasiteten på elbilceller?

Visst max spenning er 4,1V og min er 3,2V, er 50% SOC 3,65V?
Eller holder spenningen seg lenge før den dropper raskt på slutten?

Grunnen til spørsmålet er at batterprosenten som vises i Remote Console ikke stemmer helt med spenningen. Prosenten faller raskere enn spenningen, så visst spenningen er helt linjær, må jeg inn å justere litt på parametrene.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

jkirkebo

Sitat fra: Støvle på november 29, 2020, 10:23:35
Hei,

Er spenning linjær i forhold til kapasiteten på elbilceller?

Visst max spenning er 4,1V og min er 3,2V, er 50% SOC 3,65V?
Eller holder spenningen seg lenge før den dropper raskt på slutten?

Grunnen til spørsmålet er at batterprosenten som vises i Remote Console ikke stemmer helt med spenningen. Prosenten faller raskere enn spenningen, så visst spenningen er helt linjær, må jeg inn å justere litt på parametrene.

50% er vel nærmere 3,8V enn 3,65V. Spenningen faller fort når man går under 3,65V.

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Støvle

Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

frank2

Det finnes nok mange grafer som viser forholdet mellom spenning og graden av opplading(SOC).
Denne viser for LEV50 som eg har mest kjennskap til, fra Trilling bilene(Mitsubishi,Peugeot, Citroen)

ThomasR

Som "frank2" skriver:
LEV50-cellene har, om ikke akkurat et helt lineært spenningsfall, så i alle fall en utladningskurve som er mindre flat enn den "Røilern" la ut. Det avhenger nok i stor grad av batteriets kjemi.

På mine LEV50-celler regner jeg omtrent slik:

100%:    4,1V/celle
80%:      4,0V/celle
60%:      3,9V/celle
40%        3,8V/celle
20%        3,7V/celle
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

frank2

Det er viktig å ta med at temperaturen spiller mye inn her.
På min seilbåt kan eg ha like høy spenning som før etter en lang tur, og kanskje brukt 25% av kapasiteten, fordi den indre motstanden har hevet temperaturen i cellene.
Å beregne korrekt SOC er ikke lett, selv med Ah teller og gode spenning og temperaturmålinger.
Dette merker man jo godt på elbiler også.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod