Plassering av batteripakke. Inne eller "ute"?

Startet av 2re, mai 20, 2012, 10:25:42

2re

Ser av diverse informasjon på nett og innlegg her, at kulde reduserer kapasiteten på batteriene radikalt? Bør batteriene stå inne i romtemp, eller er det ett fett om de står "ute" i en isolert bod uten varme? Siden vi ikke har innlagt 220v, vil det når vi ikke er på hytta, være tilnærmet samme temp ute som inne.
Det selges jo "kraftpakker" med tilhørende "hus", som trolig skal stå ute ;). Selv om disse husene er aldrig så godt isolert, så vil vel temperaturen på vinters tid ute og inne være noenlunde likt, så fremt det ikke er oppvarming i disse husene da?

Synspunkter på dette?

mvh
2re
230v
Wallas 40cc

erstokke

Jeg valgte å ha batteriene inne i hytta etter litt fram og tilbake. Kapasiteten blir mye dårligere i kulda, men selvutladingen blir også redusert. Med hytte som er kald når man ikke er der, får man lav selvutlading, men økt kapasitet når man varmer opp hytta. Batteriene bruker lang tid på å bli varme.

Det er også viktig at regulatoren skal stå nærme batteriene og i det hele tatt kort vei og tjukke kabler mellom panel-regulator og batteribank.

De fleste plasserer vel utstyret der det er mest praktisk - ofte bestemt av hvor panelene må stå.

Røilern

Jeg har også valgt å ha de inne.

I mange år hadde vi de i et hjørne av stuen, men nå er de forvist til et nytt "teknisk" skap i en litt kjøligere del av hytta, men fortsatt oppvarmet. Jeg har de stående på slike blå baderoms byggelementer, 5cm tykke tror jeg de er.  De er harde nok til å tåle vekten av batteriene, og gir god isolasjon mot et kaldt gulv.

Jeg må innrømme at selvom det er fristende å plassere de ute, så blir kapasiteten såpass redusert i den kalde årstiden (når man kanskje trenger den mest) at dette bare kan kompenseres med mer batterikapasitet.

Mao:
Har du god plass - plasser batteriene inne
Har du god råd og dårlig med plass - plasser batteriene ute

;-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

2re

Det ante meg at det var slik det hang sammen... ;-)

Har i dag "utstyret" i et skap på ett av soverommene som er sydvendt, og det er derfor kort vei fra panel til batteribank. Ønsker å anskaffe meg en kombinert lader/inverter av typen Studer eller Victron på rundt 2 kilowatt, som jeg antar bør/må stå sammen med batteriene, og ikke sammen med agregatet som står 15 meter unna? Denne må jeg henge på veggen ved siden av "batteriskapet". Er det noe støy/lyd fra denne som kan forstyrre nattesøvnen? Eller kan den slås av på natten?
230v
Wallas 40cc

erstokke

Aggregatet kan stå langt unna, fordi det er lite tap over 230v. Hele 12v-delen med panel, regulator og batterier bør stå så nær hverandre som mulig.

Røilern

Sitat fra: 2re på mai 22, 2012, 15:15:22
Det ante meg at det var slik det hang sammen... ;-)

Har i dag "utstyret" i et skap på ett av soverommene som er sydvendt, og det er derfor kort vei fra panel til batteribank. Ønsker å anskaffe meg en kombinert lader/inverter av typen Studer eller Victron på rundt 2 kilowatt, som jeg antar bør/må stå sammen med batteriene, og ikke sammen med agregatet som står 15 meter unna? Denne må jeg henge på veggen ved siden av "batteriskapet". Er det noe støy/lyd fra denne som kan forstyrre nattesøvnen? Eller kan den slås av på natten?

Jeg har en Victron 3000w/120A montert med de tykkeste kablene jeg kunne få tak i (90 kvadrat tror jeg) og de er mindre enn en meter lange.

Victronen er nesten lydløs når den ikke skal levere mye strøm (+1000W), eller lade batteriene. Skal den det starter noen vifter som man hører godt. I dvalemodus om natten gir fra seg litt lyd hver gang den tester om det er noe som krever strøm, ikke mye men når det ellers er helt stille så hører man det på en meters avstand. Denne funksjonen kan man slå dog slå av, prisen er kontinuerlig ca 1 amp forbruk, kontra halvparten eller noe slikt.

Vi sover mindre en 3 meter unna og da hører vi den ikke om natten, men jeg tror ikke jeg hadde montert den under sengen for å si det slik.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Jeg har de i utekjøkkenet, for de som bruker hytta bare i helgene så blir vel ikke batterien oppvarmet før helga er over?

Evensen (Power Controls)

Kan supplere med litt batteri-info.

De fleste fabrikanter merker sine AGM-batterier med en kapasitet som gjelder hvis du lader ut batteriet i løpet av 10 eller 20 timer. Lader du ut fortere, er kapasiteten lavere. På solcelleanlegg, lader man normalt ut batteriene over mye lengre tid, og da er 100t utladingstid en mer riktig kapasitetsangivelse. Vi merker våre batterier med 100t'ers kapasitet. Det innebærer at et 250At batteri kan gi 2,5A i 100 timer, teoretisk. I praksis får du mindre, av to årsaker:

1) Det er ikke gunstig å lade batteriene helt ut, i hvertfall ikke hver gang. Det bør være 10-15% restkapasitet, minimum. Mer hvis batteriene står kaldt!
2) Når batteriene er kalde, har du mindre kapasitet tilgjengelig.

Kapasitet (merkekapasitet som står på batteriet) ved 25°C : 100% f.eks. 250At
Kapasitet ved 0°C . . . . . . : 80% 200At
Kapasitet ved -25°C . . . . . : 50% 125At

Noen leverandører merker faktisk sine batterier med en kapasitet som ikke er reell, dvs. en kapasitet som bare oppnås når batteriet samtidig lades f.eks. fra solcellepanel. Det er mange eksempler på at et 250At AGM-batteri selges som et 290At-batteri. De ekstra 40At finnes ikke i batteriet, men forutsettes å komme fra solcellepanelene. Vi merker naturligvis ikke våre batterier på denne måten. Figuren som er vedlagt viser sammenhengen mellom kapasitet og temperatur. 100% (merkekapasitet) oppnås ved 25°C. Ved f.eks. -40°C, har man bare 30% igjen av maks.-kapasitet.

Mvh
Erik Evensen
Power Controls AS
SMART ENERGY STATION
Den beste løsningen for alternativ hyttestrøm.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod