235W panel for 2750,- Det må da være billig!

Startet av Røilern, mai 30, 2012, 10:52:15

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

langtidsminne


Røilern

Hei,

Nei jeg gjorde ikke det. De passer litt dårlig sammen med mine Kyozera paneler.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Som du ser av spesifikasjonene så er dette 24v paneler slik at ladibg av en 12V batteribank krever avansert MPPT regulator, som f.eks Tristar
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Røilern, hvorfor passet ikke panelene sammen? Er dette spesielt for MPPT? Jeg ser for meg samme regulator og et ekstra panel. Bør de i så fall være identiske eller ha samme spenningsnivå for å kunne seriekobles?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Hei Zappa

Det finnes to typer regulatorer, PWM (vanlige) og MPPT. Vanlige regulatorer greier ikke ikke å utnytte effekten i paneler som leverer mer spenning enn det som batteriet skal ha, og de er ikke bygget for det heller.

Jeg husker godt min gamle regulator og mitt 65W panel. Det burde levert (65W/12V)Amp = 5,4A ved full lading fra "tomt" batteri. Det leverte aldri mer enn 3,5A fordi det var maks strøm som panelet kunne levere. At panel var merket med 65W skyldes at det var istand til å levere 19Volt, men energien som ligger i området fra ladespenningen (som jeg for å forenkle regnestykket har satt til 12V, men som i praksis varierer fra 12-15) blir ikke utnyttet.

19V er vanlig maks spenning for et "12V" solpanel, men denne spenningen varierer fra panel til panel, og under hvilke forhold panelet opererer. F,eks så stiger spenningen, og effekten, når panelet er nedkjølt av norsk vinterkulde, og er ditto vesentlig lavere under Saharas stekende sol. Solpanel effekt oppgis ved 25°C

En MPPT regulator derimot er noe helt annet. Den tar tak i all energien som panelet kan levere, og leverer denne uavkortet til batteriet. Det er forskjell på MPPT regulatorer også, selv har jeg falt for Morningsstar Tristar MPPT 60 regulator. Det finnes mye bra på nettet som forklarer hvorfor det eneste rettet er en MPPT regulatorer, særlig i norge hvor de er så kaldt om vinteren når soltimene er mangelvare.

men spenningen til en MPPT regulator må være den samme, og derfor kan man ikke blande paneler av forskjellig spenning på en og samme regulator. Derfor har jeg utvidet min panelpark med 2 ekstra Kyocera paneler. Disse er koblet to og to i serie. Spenningen inn til Regulatoren er dermed på 40V og halver strømmen i forhold til om disse hadde vært koblet i paralell. Det i seg selv er en fordel for kabling som kan være mye tynnere, og i tillegg har jeg endel ladning i svært dårlig vær fordi lading starter allerede når panelene passerer 35% av panelets maks spenning. Et vanlig 12V's panel vil i en slik situasjon lade 0.

Hvis du fortsatt holder følge med min argumentasjon så skjønner du kanskje at jeg ikke er særlig imponert over den gjennomsnittlige norske solpanel selger som selger dyre paneler sammen med dårlige regulatorer.

Min Morningstar MPPT regulator er ikke billig, den veier 3 Kg og er en skikkelig rugg, men resultatet er bra.

235W panelene som jeg nevner i trådstarten er egentlig GRID paneler med en litt odde spenning for et 12V anlegg, men det vil fungere helt ok sammen med en skikkelig MPPT regulator.

PS en annen grunn til at jeg holdt meg til Kyocera panelene er at jeg fikk de til halv pris i utlandet, og at de tar seg bedre ut ved siden av de andre panelene på hytteveggen.

Beklager at dette ble langt, håper det var verdt lesingen,
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Hei Røilern,
Ser at du har helt identiske paneler og har koblet de opp (slik jeg leser det) både i parallell og og serielt (2x2).  Betyr det at du ikke kan ha flere forskjellige paneler som hver leverer forskjellig spenning i serie?  F.eks. et 19 volt og et 29 volt panel i serie (=48 volt)?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Sitat fra: Zappa på januar 03, 2013, 13:36:17
..
Ser at du har helt identiske paneler og har koblet de opp (slik jeg leser det) både i parallell og og serielt (2x2). 

Korrekt:
2x2 gir ca 38V x 15A = 570W(ish)
Alternativt kunne disse vært koblet:
1x4 - ca 19V x 30A = 570W
4x1 - ca 76V x 7,5A = 570W

Alle variantene gir samme teoretiske effekt, og MPPT kontrolleren takler de alle sammen. Men jeg tror alle i en streng (76V) gir større tap ved delevis skyggelegging, men her er jeg på tynn is. Høyere spenning på den annen side gir mindre effekttap.

Sitat fra: Zappa på januar 03, 2013, 13:36:17
Betyr det at du ikke kan ha flere forskjellige paneler som hver leverer forskjellig spenning i serie?  F.eks. et 19 volt og et 29 volt panel i serie (=48 volt)?

Litt usikker på dette, selv valgte jeg å koble det gamle 65W mitt i paralell  med de 2 første Kyocera panelene mine i begynnelsen med en panelspenning på 19V. Det fungerte helt fint, men det er ikke helt ideelt ifølge ekspertene. Dette fordi en avansert MPPT kontroller jobber ganske hardt med å finne ut nøyaktig hvor mye strøm den kan hente fra panelt og når. Panel av forskjellig merke og kapasitet er ulike her, bl.a gir de forskjellig spenning ved forskjellige temperaturer. Jeg hadde imidlertid ladestrøm på mer enn 20A i godvær og det skulle tyde på ganske god ytnyttelse.

Hvis du bare har en streng med paneler med 19V og 29V så skulle jeg tro det ville gå bra. Kan det tenkes at forskjellen mellom panelene påvirker resultatet i noen situasjoner? - vanskelig å si -  selv ville jeg spurt leverandøren av regulatoren for å få det avklart. Forøvrig hadde jeg gått rett på produsenten eller en stor forhandler i USA, mange av de er virkelige eksperter og svarer villig vekk.

Det gamle 65W panelet mitt kommer jeg til å koble opp som et separat panel mot den gamle Stega 20A kontrolleren min. Det er en PWM og gir dermed bare 3,5A, men det er jo bedre enn å la det slenge i garasjen ;-)


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

januar 06, 2013, 13:00:10 #8 sist endret: januar 06, 2013, 14:34:31 by Røilern
Fant denne tråden på et annet forum:

http://www.solarpaneltalk.com/showthread.php?9329-Charge-Controllers

I Norge med våre kalde vinterdager og begrensede veggflater med plass til paneler, så er jeg ganske sikker på at MPPT er løsningen på tross av pris.

Mine Kyocera paneler leverer 44-46v (22-23V per panel) i Januarkulden og det er vesentlig mer enn std spesifikasjonen hvor panelene skal levere 140w ved 17,7V og 7,61A. 22V/17,7V = 124%.  

Hvis vi bruker 13V ladespenning som utgangspunkt vil en PWM regulator bare utnytte 13V/22V =60%  av tilgjengelig energi iforhold til en god MPPT regulator.

Du må nesten ha dobbelt så mye paneler på veggen for å dekke opp for dette.

PS
Nå som solen henger 7-8 grader over horisonten så får jeg dessverre ikke 7,61A fordi det er ikke nok solenergi per m2. Pt får jeg ca halvparten av dette,

PS2
Til de av dere som tror jeg "bor" på hytta for å kunne følge med på dette, så gjør jeg ikke det. Jeg følger med via ICE bredbånd, den innebygde web serveren i Tristar regulatoren og web-kamera. Jeg spanderer 20-25Ah i døgnet på dette.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

BjarteF

Skulle jeg kjoept solpaneler til den prisen ville jeg handlet hos en norsk leverandoer til en litt hoeyere pris.

Røilern

Sitat fra: BjarteF på januar 31, 2013, 22:59:43
Skulle jeg kjoept solpaneler til den prisen ville jeg handlet hos en norsk leverandoer til en litt hoeyere pris.

Vel - vi snakker om 12 kr pr Watt!

Det er ikke uvanlig å se norske priser i området 35 kroner.

Selv har jeg kjøpt nøyaktig samme panel som selges til 35,- her på berget  i utlander for 15,-



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod