Energi-regnskap

Startet av sonor, juni 06, 2012, 18:20:40

sonor

Noen som kan dele oppsett/mal for Energi-regnskap. Skal brukes til dimensjonering av batteribank, solcellepaneler og størrelse på inverter/omformer fra 12V til 230V for hytte.
Power Controls viser til et slikt regnskap på sine sider, men dette ligger ikke åpent tilgjengelig (http://www.powercontrols.no/html/ae5.html)

Røilern

Det er sikkert mange måter å gå frem på for å sette opp et slik regnskap. Selv har jeg lest meg opp på basis teori og kombinert dette med parktisk erfaring for å komme frem til svaret. Energiboken på sidene til Victron anbefales, den gir de fleste svar.

Mye vil ha mer er det også noe som heter, så jeg anbefaler og ta et Hvilket som helst tall og gange med 2, minst.

Lys er kanskje det enkleste og beregne, og dessuten blir tallene små hvis du spanderer skikkelige LED pærer. 3W LED er ganske godt leselys, og 12 slike pærer gir ikke mer enn 3A forbruk. Det som er vanskelig å beregne er hvor mange timer vil de stå på i gjennomsnitt. Det må være veldig individuelt, jeg tviler på om noe regneark vil være istand til ta hensyn til den enkelte familes "slå av lyset vaner".en skikkelig moderne TV drar heller ikke mye strøm, vår 27" Toshiba drar +20W ca 1,6A og det er heller ikke avskrekkende.

Den store strømtyven i en moderne hytte er ingen av de gamle "dingsene" - det er lading av Bærbare PCer og smart telefoner som drar mest strøm hos oss idag. Man blir raskt kvitt en 5-6-7 A i timen med et par tenåringer på hytta

Kanskje kan man angripe dette fra en annen vinkel. Kjøp så mye paneler og batterier du har plass/råd til, monter en skikkelig batteriovervåker og tilpass strømforbruket etter hva du har tilgang på. Hvis jeg tenker etter tror jeg kanskje det er det vi har gjort på hytta iløpet av de 35 årene vi har hatt tilgang til 12V.

Kanskje kan vi be forumet bare kort fortelle hva slags oppsett de har også gir det en pekepinn på hva man trenger. Selv har jeg tatt den helt ut, selvom nok mange vil synes jeg har en liten batteribank.

Her er oppsettet:
Paneler: 2 x 135w + 60w
Mppt regulator
Batterier: 2 x290A (men disse er egenlig bare 200A med vårt døgnforbruk)
Victron inverter: 3000w/120A ( lader 120A hvis jeg fyrer opp aggregatet)

Oppsettet er laget for helger, vårt typiske helgeforbruk har vært på netto 150-200Ah i demørkeste vintermånedene. Er det finvær og sol ser regnestykket morsommere ut, allerede i slutten av Januar, da kan panelene levere 130Ah om dagen.
En dårlig vinterferie vil kreve litt kjøring av aggregat, men med 120A lader så holder det med en time av gangen.

Om sommeren tillater vi oss å øke forbruket med 20-25 Ah i døgnet til kjøleskap. Jeg har det faktisk stående på kontinuerlig som en liten test i skrivende stund.

For hva det er verdt - Lykke til








Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

sonor

Tusen takk Røilern! Virker som du både har lest deg opp på dette og ikke minst har den praktiske erfaringen med hva som fungerer.

Hytta er lagt opp med 2 stk. 2,5 kvadrat kabel - og vi ønsker å ha 220V spenning for alle uttak. Vi la opprinnelig opp to "sløyfer" - for både 12V og 220V, men har landet på kun 220V av praktiske hensyn. Jets vakum-toalett som drives av eget 12V batteri med kontinuerlig lading fra 220V-nettet. Dette etter råd fra produsenten Jets - da de mente dette ville "spare" systemet da vakumpumpen trekker en del når den går (pumpen leveres i både 12V og 220V versjon). Etter å ha lest oss opp på forumet her om kjøleskap og dette var ønsket integrert, endte vi opp med et Elektrolux kl. A+ fra Elkjøp til 2990,- dvs. tilsvarende pris som Frostig-skapet til Ikea og i tillegg ørelite mer "watt-nøysomt". Tenker at skapet vil være påslått hele sommersesongen. Kjøleskapet vil stå avslått i vinterhalvåret og ut fra erfaringer på forumet her mener vi dette skal gå bra (uten at skapet ødelegges ved frost). I tillegg EMS Jet-pumpe med 20L trykktank som vannpumpe 230V ca 4 A / 1050 W


Per nå har vi kun et Honda EU20i aggregat. Dette tenkes bygd inn i aggragethus-/bu, sammen med avfallstanken til Jets-toalettet, men dimensjoneres slikt at aggregatet senere (når økonomien tillater det) kan erstattes av et Honda aggregat med autostart. Derfor ønsker jeg sinus-inverter med mulighet med programmering og mulighet for autostart av aggregat. Vi var forrige sesong i kontakt med Alternativ Enerergi i Grimstad der vi fikk følgende tilbud på solcelleanlegg;
6stk Fuli AGM 1000Ah 2Volt Deep Cycle batteri       
2stk Sunpower 100W solcellepanel                     
1stk Steca PR3030 solcelleregulator 30A                   
1stk StuderExtender 1500W Inverter -70A Lader

Tenker å gå opp en str. på Studer Inverter til (opp mot) 2000W.

Kom gjerne med innspill/råd med tanke på kjøp! spes. med tanke på valg av inverter men også dimensjonering av anlegget :)

Røilern

Takker

Det er alltid spennende med blanke ark.

Høres ut som en fin batteribank, men den blir bare på 12V.

Hva angår solcellepaneler kan du nå få kjøpt 235w 24V paneler til 2750,- pr stk på Finn. Det er fryktelig billig. Skulle jeg ha kjøpt nye paneler nå så hadde jeg kjøpt to slike.

Jeg hadde en Steca før, det en bruktbar regulator, men ikke mppt - det er meget stor forskjell på det. Den takler ikke paneler på mer enn 12V heller, det gjør en skikkelig mppt regulator. Og all energi som produseres fra panelene utover 14,5 volt blir borte, dvs når panelene leverer 20V så blir 25% borte.

Hvis du ikke planlegger å ha noe 12V forbruks enheter tror jeg at jeg hadde gått for 24V batteribank da blir tapet mindre.  Med 2 stk 24v paneler i serie får du 48V, og kan plasere panelene lagt unna uten for stort tap og med mindre krav til ledningstykkelse.

Et slikt oppsett krever selvfølgelig en 24V -220V inverter og en MPPT regulator som takler 24V 48V. Min Monrningstar Tristar 60A, takler alt dette. I tillegg har den et Web grensesnitt som gjør at jeg kan følge med på strømproduksjonen når det måtte passe, en morsom greie for de som liker slikt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod