MPPT regulator - er alle like gode - Teknobabbel for spesielt interesserte

Startet av Røilern, juni 16, 2012, 08:44:45

Røilern

Det er mange gode tråder her på forumet om forskjellen mellom en MPPT og en vanlig regulator (PWM). Men etter å ha studert dette litt så er jeg overbevist om at det er forskjell på MPPT regulatorer også. Morningstar har iallefall overbevist meg om dette.

Denne presentasjonen forteller litt om hvorfor. http://www.sunwize.com/documents/Sunwize-MorningstarTriStarMPPT-Training.pdf,     Og ja den er skrevet av Morningstar men inneholder mye snadder for teknofreakene blant oss.

Min kortversjon er som følger: (utfordre den gjerne)
- Strømregulatorer som dette krever gode komponenter, gode komponenter inneholder mye metall og følgelig så er de beste regulatorene store og tunge
- Styringen av de "tunge" komponentene gjøres av en datamaskin. Jo raskere denne er smartere er regulatoren i å hente strøm fra panelet. Den får rett og slett tak i små strøm-"topper" som ellers ville gått tapt.
- Lavt forbruk av strøm til regulatorens egen drift.
- Punktene over høres ut som om de koster penger, følgelig tror jeg ikke det finnes noe slikt som en billig og bra MPPT regulator.

Jeg en slik Tristar 60A regulator og det ser ut som den leverer det den lover, men jeg kan jo ha blitt lurt av dyktige markedsførere.

Andre synspunkter/erfaringer på dette?




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Artig lesestoff fra linken. Har ikke fått fin studert det, men ble selv "overbevist" for en stund siden at MPPT var det som gjelder på solcelle lading.

Nå har vel valg av utstyr til hytten for folk, mye felles som valg av STBen (Dreambox, VU+, IPbox......) for å se TV: Personlige meninger.

Personlig har jeg gått for et modulært system som er utbyggbart og kan på sikt overvåkes hjemmefra (noe litt tekno frik som dere skjønner). Overvåkning fra hjemmet eller oversikt når jeg er på hyttten, har ikke så stor nytteverdi nå, men kanskje mere på sikt med flere paneler og dermed bedre oversikt om nødvendig aggregat bruk. Da falt jeg på Phocos da pris også teller noe.
Man lærer så lenge man lever.

dybis

jeg. valgte rogue power tech pga lavere effektforbruk. har ikke fått testet den enda. laget av et en mannsforetak. han har god peiling og liker ladestrategiene og at man kan sette parametre. noen tråder på nettet om produktet.

Hyttami

Jeg holder på å bygge opp et solcelleanlegg og er blitt overbevist om MPPTs fortreffeligheter og skal kjøpe dette på en reise til USA ganske snart. Det ser ut til at det er kvart til halv pris på Morningsstarprodukter overe there ift her på berget. Jeg ser at Sunwind har to nyheter i sin 2012/2013 katalog. En Morningstar TS45 og en Tristar MPPT 45. De er så like i navn og omtale at jeg har vansker med å se forkjellen på de. Men siden den siste er 2000kr dyrere må det være noe.  Jeg skal ha et forholdsvis lite anlegg: 140W panel og 2x245ah batter. Er det noen grunn til at jeg bør vurdere den dyreste av disse og hva er egentlig forskjellen?

Røilern

Tristar MPPT 45 er lillebroren til 60'en som jeg har.  Det er en ordentligg rugg på mange kg. Jeg kjøpte min på net fra Arizone Sun & Wind. jeg valgte 60 fremfor 45 fordi den har innebygget web server også har jeg mye å vokse på.

Den lille TS45 kjenner jeg ikke.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Offpist

Det stemmer, TS45 er en PWM kontroller, ikke MPPT.
Derfor er den billigere.

Verdt å merke seg at MPPT60 har nettversuttak om man ønsker å overvåke statusen fra en pc hjemmefra,  det har ikke MPPT45.

Jeg har MPPT60 i campingvognen og kan lese av status og log på Ipad..
Mer kult enn praktisk men.. ;)


Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Hyttami

Mange takk - det burde jeg ha oppdaget.  ::) Da er valget klart for det er en MPPT jeg skal ha.

OS

Jeg er på min andre MPPT-regulator nå og det er en ting dere bør være oppmerksom på og det er at de har ofte mye større egenforbruk enn andre regulatorer. Dette er ikke et stort problem de månedene det er sol men i november-februar kan det bli et problem. Den første MPPT-regulatoren jeg hadde var en Morningstar Sunsaver MPPT som bruker 45mA i snitt 24 timer i døgnet. Dette bllir ca. 1Ah i døgnet og det er en del i de mørke månedene.

Jeg trodde dette skulle bli bedre med Rogue MPT-3024 som har et egenforbruk på under 2mA når den "sover" og ca 10mA når den er aktiv. Problemet med denne regulatoren er at den kobler ut når strømmen fra solcellene er under 100mA og i mitt anlegg (2x80W solceller) fører dette til at jeg ikke får noe ut av den i det hele tatt de mørkeste månedene.

Til sommeren kommer jeg til å installere en enkel, ikke-MPPT regulator som jeg kobler inn i vintermånedene. De gode, gamle analoge regulatorene med visere fra Sunwind er noen av de mest effektive på markedet i så måte. Ønsker du noe mere moderne er Morningstar Sunsaver et godt alternativ med et forbruk på under 8mA. Tror faktisk det vil gå bra å koble solcellene direkte til batteriet via en diode, uten regulator i vintermånedene.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Ingen regulering av spenning kan ikke anbefales, batteriene tåler det ikke.

Litt usikker påpåstanden om at en pwm regulator er mer effektiv enn en mppt nå det er lite sol, hvordan ser dete regnestykket ut?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på februar 24, 2013, 00:36:22
Ingen regulering av spenning kan ikke anbefales, batteriene tåler det ikke.

Litt usikker påpåstanden om at en pwm regulator er mer effektiv enn en mppt nå det er lite sol, hvordan ser dete regnestykket ut?
Jeg har to 80W paneler og det er ikke mange mA som kommer fra de den mørkeste tida. Tror fint de kunne vært koblet til batteriene via en diode da. Det tåler batteriene uten problemer. Concorde-batteriene jeg har tåler lading på over 100A hver og da blir noen mA smårusk i forhold. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg anbefaler andre å gjøre, jeg bare "tenker høyt".

Regnestykket med MPPT og PWM må du nesten gjøre med tall fra ditt system. Jeg ga noen tall ovenfor. En annen ting som taler for MPPT i Norge er at det er kaldt om vinteren og da stiger spenningen ut fra panelene. Det greier MPPT-regulatorer å utnytte bedre enn PWM. Likevel har jeg sett i mitt system at egenforbruket til SunSaver MPPT og at Rogue MPT-3024 kobler ut når strømmen er under 100mA fører til at "vinninga går opp i spinninga". Hadde jeg hatt dobbelt så store paneler hadde jeg nok kommet over 100mA terskelen i mørketia også.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Hyttami

Jeg skal nå installere solcelleanlegget og har et par spørsmål som noen kanskje kan hjelpe meg med.
Har Tristar MPPT 45 regulator og slik jeg forstår bruksanvisningen er det ikke sikring i selve regulatoren og at denne må settes på ledning mellom regulator og solcellepanelet. Jeg har et 140W panel (12v) og 2*245 Sunwind batterier (590Ah).  Hvilken størrelse på sikring bør jeg ha mellom panel og regulator?


Hyttami

Det andre spørsmålet jeg har er hvordan switchen skal stilles inn på MPPT regulatoren. Batteriene er AGM, og jeg lurer på om om jeg skal velge A) batteri type sealed 14,15 v absorb stage, 13,70v float stage, 14,40 v equalize stage. B) batt type sealed 14,30v absorb stage, 13,70 float stage, 14,60v equalize stage eller C) batt type AGM/Flooded 14,40 absorb stage, 13,70 float stage, 15,10 equalize stage. Det er også mulighet å velge Gel 14v absorb stage. Selv vil jeg tro at AGM/flooded er det riktige, men vil gjerne høre fra noen som har gjort dette selv. Jeg lurer også på om det er noen ulemper ved å velge automatisk equalise istf manuell. Ved auto vil dette skje hver 28 dag.

Offpist

Jeg ville også satset på "C) batt type AGM/Flooded". Men klarer du å søke frem datablad på batteriene, så kan du se der hva som er anbefalt absorb/float/equalize spenning. Greit å sette equalize til automatisk.

Vedrørende sikring på panel-siden så må jeg innrømme at det har jeg aldri brukt, men 20% over maks strømstyrke panelene kan gi er vel et bra utgangspunkt.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Røilern

Sitat fra: Hyttami på mars 09, 2013, 15:49:37
Jeg skal nå installere solcelleanlegget og har et par spørsmål som noen kanskje kan hjelpe meg med.
Har Tristar MPPT 45 regulator og slik jeg forstår bruksanvisningen er det ikke sikring i selve regulatoren og at denne må settes på ledning mellom regulator og solcellepanelet. Jeg har et 140W panel (12v) og 2*245 Sunwind batterier (590Ah).  Hvilken størrelse på sikring bør jeg ha mellom panel og regulator?



Trodde dette fremgikk klart av bruksanvisningen, selv har jeg en  60A sikring på min Tristar MPPT 60, men husker jeg ikke feil så kunne den vært større.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Offpist

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

OS

Jeg bruker en 30A sikring på mine to 80W panel som er koblet i parallell. Det ca dobbelt så høy A som panelene gir på det meste. Se bilde nedenfor. Kan anbefale slike sikringer og dette sikringsskapet. Skapet koster noen kroner men du får gjemt unna utrolig mye i det. Det er med en hovedsikring på 250A også som ses over de mindre sikringene. Jeg bruker den til hovedbryter til forbruk.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

Trenger man egentlig sikring mellom panel og lader, hvis man har sikring mellom lader og batteri? Mine panel har innebygd diode slik at parallell-koblete panel ikke skal kunne brenne hverandre. Hva skal sikringen beskytte mot? Jeg bare spør, jeg har ikke mye greie på det. Klart er man usikker kan man sette inn en sikring for sikkerhets-skyld.

Røilern

Dette står i bruksanvisningen fra Morningstar:


Circuit breakers or fuses must be installed in both the battery and solar circuits. The protection device ratings and installation methods must conform to NEC requirements.
The battery circuit fuse or circuit breaker must be rated to 125% of the maximum current or more.


A disconnect is required for the battery and solar circuits to provide a means for removing power from the TriStar MPPT. Double pole switches or breakers are convenient for disconnecting both solar and battery conductors simultaneously.

Model
Minimum battery circuit fuse/breaker rating
TS-MPPT-45
1.25 x 45 Amps = 56.3 Amps
TS-MPPT-60
1.25 x 60 Amps = 75.0 Amps
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttami

- takk for svar - ser at jeg må bli flinkere med bruksanvisninger dersom jeg skal få det her til å funke  ::)
Detter er forøvrig det Sunwind sier om switch-settingenen:
Følgende instillinger bør benyttes.
Float 13.4-13.6V
Absorbtion 14.2 -14.4
Utjevningsladning bør ikke aktiveres for denne batteritypen.




Bibbibo

Noen som har erfaringer med hyttebutikken sin HB 30 mppt regulatoren? Og hva mener dere om den? Og hva burde en slik ligge på av pris brukt?

Takk for svar:)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod