Vannvarmer montert - men får ikke varmt vann?

Startet av KES, juli 13, 2012, 15:36:16

KES

 ???
Kan noen gi råd om feilsøking på installasjon av vannvarmer?

Har nettopp montert Sunwinds største vannvarmer, men får ikke varmt vann i kranen som er 3 meter unna. Brenneren starter, men det blir ikke mer en lunket vann ( i beste fall) i røret ut fra varmeren. Gassflasken står rett under varmeren, med 70 cm slange.

Irriterende å ikke få det til selv.......!

Kan det være for dårlig lufttilførsel til rommet der varmeren står montert, eller feil på gassregulator som gjør at det ikke blir fart på varmeren?

petter`n

Kjenner ikke til denne, men finnes det et filter inn på gassen så kan jo det sjekkes.
Det kan være sponrester som stenger for gassen.
Får du forskjellig vanntrykk ut av dusjhodet ved å justere til å bare gi kaldt vann?
Mulig du har noe dritt i vannfilteret også som sitter på inntaket på pumpa.
Mange muligheter her ja, lete lete.

Tommy

Vi merker godt at vi ikke får så varmt vann hvis vi heller iskalt vann i dunken hvor vannet hentes fra til vannpumpa, vi pleier å tappe ett par liter med det lunka vannet i en bolle og helle tilbake på dunken, da får vi godt å varmt vann. Og hvis stillingen på varmeren ikke står på høyeste vanngjennomstrømning så får vi ikke skikkelig varmt vann.

petter`n

Helt normalt dette. Min gamle 5l. electrolux skrur jeg varmen opp på våren og ettersom sisternevannet blir varmere, så skrur jeg tempen ned og blir dusjevannet da for varmt, så må jeg justere fra dusj til oppvaskstilling som varmer mindre.

KES

Takk for innspill.

Tror jeg må se nærmere på vanntrykket inn på varmeren. Skal demontere filteret igjen for å sjekke disse i dag.

Samme trykk i dusj og vask nå.

Jeg har montert et vanlig IKEA blandebatteri, kan det være behov for å sette en reduksjon på gjennomstrømnigen i dette? (spare vann?)

KES

petter`n

.Det kan være så enkelt som å montere Biltema dusjhode, tror den begrenser seg noe selv. Av og på hode, hadde blitt idiot med dusjbatteri, men mulig den kan stå i fast dusjestilling. Har vel ca. 3k trykk på pumpa.
Glemte å nevne at dusjhodet er den til ca. 130,-, vanlige hoder antar jeg gir for mye gjennomløp.

KES

Foreløpig ingen løsning i dette dessverre. Til tross for mange gode råd. Takk!!!

En tanke som slo meg var at det på esken til varmeren stod at den skulle transporteres stående - det er ikke gjort med denne varmeren.....og turen på en henger på humpete vei ......  Kan det ha forårsaket at noe har kommet i ulage?
Om der var pga veske i varmeren som kunne renne ut er der ingen tegn til at der har vært lekkasjer, men kan der være en ventil el lign som kan ha kommet ut av posisjon?

Jeg har vanntrykket inn i varmeren.
Har forsøkt å redusere trykket ut av kranen, men det har ingen effekt.
Gassen brenner som den skal.
Vannet ut av varmeren er maks lunkent - uansett hvor lavt trykk jeg kjører gjennom varmeren.
Har montert 2 ekstra ventiler i rommet der varmeren står.
Har forsøkt å hjelpe avtrekket (eksos) med en vifte.

Står neste øvelse i å bytte ut varmeren?  (Artu Sylber- 14) ???


petter`n

Regner med at den er ny? Er den brukt og ikke avtappet (før vinteren) får du samme problem som jeg fikk, 1 stk gummipakning på vei ut fra sitt normale sted.
I så fall, lett å se under frontdekslet bak varmejusteringen, dersom konstruksjonen er lik da???

KES

Den ble levert fra Sunwind RUD for 2uker siden - ny

petter`n

Var innom og leste om varmeren, ganske lik min med lav og høy varme på den øverste knotten samt finjustering på den nederste. Husk at det tar litt tid før varmtvannet kommer, har du vært litt utålmodig ? Ikke det nei, da mistenker jeg at dusjhodet gir for mye vann som ikke rekker å bli varmt. Du kan prøve med svensk kronestykke o.l. m. hull  mellom slangen og dusjhodet for å strupe. Vannmengden blir kun justert etter tempinnstilling, høy temp. mindre vann.
Det må være en enkelt ting som er oversett, skal funke dette.

OS

Et par kontrollspørsmål:

Har du ledet avgassen i rør ut gjennom vegg eller tak? Det MÅ gjøres på en så kraftig vannvarmer for at den skal fungere skikkelig.

Har du sjekket tempen på vannet ut fra vannvarmeren før blandebatteri?

Ofte krever så kraftige vannvarmere spesiell gassregulator med større trykk. Har du det?

Et ting til du kan sjekke er om knotten som justerer temperatur sitter som den skal. Evt ta den av og justere med en tang hvis det er mulig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KES

Gassen går ut gjennom vegg via en 125mm slange. Har og prøvd å hjelpe avtrekket med ekstra vifte på utsiden av veggen.
Kjenner på slangen ut fra varmeren og det er ikke videre varmt.
Har gassregulator for ekstra stort forbruk.
Knotete for regulering sitter som den skal.

Har dere vært borti at der kan være luft i anlegget?

petter`n

Luft som lager krøll har jeg ikke hørt om, men blandebatteriet kan kan være feilinnstilt.

KES

Dette skrives av en nydusja og glad mann! ;D

Om det var luft som var årsaken - ?- ja det tror jeg det må ha vært. Isteden for å la vannet renne i vasken, lot jeg det nå renne ut i dusjen, da denne jo blir det høyeste tappepunkt. 20 minutter med rennende vann og vips der kom det varmt vann i massevis!

Takk til alle som kom med gode råd under veis. Nå kjenner jeg i alle fall alle mulige problemstillinger knyttet til vannvarmere - får jeg håpe.

petter`n

Gratulerer, nå er det bare å sende madamen i dusjen ;D ;D
Håper ikke du måtte vente i 20 min. før varmtvannet kom, jeg kan telle til 15 så har jeg varme i utedusjen.

KES

Nei den fungerer umiddelbart.
Madammen er ferdig dusja og bikkja har gjemt seg i frykt for at også han må til pers nå!

petter`n

Hehe. Da var det min tur til å trøble, så ut som en solnedgang med røyk som steg opp. 2 av rekkene var kun med gul flamme, jaja titta i og leste om årlig rens noe som ikke har blitt gjort på 15 år. Lever etter det min nabo forteller, lagd av mennesker og da må den kunne fikses av et menneske. Som tenk, så gjort, ut med sullamitten og litt stålbørste. Så ikke noe feil men brukte peispustern og banka og dunka og monterte. Glad ble jeg, funka perfekt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod