"Smart home" på hytta

Startet av karro, august 03, 2012, 14:24:26

karro

Vurderte å kuppe tråden til swande, men tenkte dette kunne fergen tråd.

Har sett på litt ulike varianter for å kunne ha ring hytta varm løsning, men har jo selvfølgelig blitt dradd inn i en verden av fancy løsninger og system.
Å jeg som elsker fancy løsninger, ser jeg helt klart fordelen ved å ha type smarthus løsninger på hytta... ;)

(men det er dyrt, og er i tvil på om det er verd det..)

Uansett, noen som har installert en smart home løsning og vil fortelle litt? Hvor omfattende system "trenger"man, og om dere vil dele pris er det flott :)

Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

Røilern

Hei

Jeg hadde allerede  en ICE router på hytta og søkte på nettet etter gunstige løsninger for fjernstyring og kontroll over internett. Jeg fant selskapet www.controlbyweb.com, og kjøpte deres X-300 kontrolenhet.

Denne har 3 releer og mulighet for 8 temperatur sensorer og kostet 240,- pluss mva og transport.

Den krever at man har litt forståelse for oppsett av ip adresser og at man lager et domene navn til ICE routeren. Altsammen mulig ved hjelp av litt googling.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Se wattmon.com. har denn .kan anbefales.  Denne kan styre alt du jan tenke deg..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

mga

Vi valgte å gå for en xComfort-løsning basert på deres Smart House Controller. Dersom du skal styre varmekabler må du ha elektriker til å installere aktuatorer på disse, men resten kan du ta deg av selv.

Fordelen er at dette er et fullverdig smarthus som kan bygges ut til å også styre lys, vann, brann, innbrudd mm. Vi har valgt å styre vann og brann samt noen lyspunkter (utelys+ alle punkter med dimmer), så får vi se om bygger ut til å dekke resten av lysene etter hvert.

Systemet kan styres over internett/smart-telefon uten noe abonnement. Prisen på utstyr er heller ikke gal når kjøpt fra Tyskland (Romtermostat ca 550, SHC ca 3700. Da behøver du en aktuator i tillegg på de varmesonene du skal styre). Se ellers sidene til Roger Samdal på www.samdal.com, som forklarer mye mer i detalj rundt xComfort på hytte.
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod