Cinderella vs. Incinolet

Startet av jan63, august 09, 2012, 10:38:27

jan63

Har kommet så langt i byggeprosessen at det er på tide å få inn en do.
Hytta er bygd for å koble til vann og kloakk men dette kommer nok ikke på feltet før om et år eller 2.
Et av rekkefølgekravene i ny reguleringsplan er at vann og kloakk skal være på plass før byggetillatelse gis. Har fått disp. fra kravet mot at det benyttes forbrenningstoalett som en midlertidig løsning.
Spørsmålet er da som følger: Det finnes, så langt jeg vet, to  typer forbrenningstoaletter på markedet i dag. Incinolet og Cinderella.
Hvem av disse vil Dere anbefale?


pompel

Vi har Cinderella på hytta,har brukt det ett halvt år nå,og er så langt kjempefornøyd. Enkelt og greitt å bruke for store og små,er fullstendig luktfritt og er lett å tømme :)

Karin

Jeg har skrevet litt om hyttedo her: http://www.byggehytte.com/2012/04/09/hyttedo-det-store-sporsmalet-2/

og her  http://www.byggehytte.com/2012/04/14/hyttedo-2/

Er veldig fornøyd med separett-løsningen. Mye mindre arbeid enn jeg forventet, ingen lukt overhode!

jan63

Hvordan er kapsiteten på Cinderella?
Vi kan fort bli 8-10 personer på hytta.
Incinolet har ogzå en stor på 3500 watt.

lars2h

Vi har brukt Incinolet 3500W i 4 år nå. Montert i en 70-talls hytte 950 m.o.h. på Venabygsdfjellet. Vi er der kanskje 5-10 ganger om året 1 - 5 personer en helg eller 3 netter.

Mine erfaringer med forbrenningstoalettet er:
Man må være litt teknisk innstilt og kunne håndtere skrutrekker. Må også ha god rygg for toalettet er tungt. Vet ikke om det finnes fagfolk som kan «alt» om forbrenningstoaletter og som kan bistå ved installasjon eller service. Derfor er jeg blitt «selvlært».
Her er ting som IKKE står i bruksanvisning eller på nettet, kanskje fordi toalettet er produsert i Texas hvor utetemperaturen sjeldent kommer ned under 0.

Installasjon:
Toalettet er litt høyere enn et vanlig vannklosett, - Cinderella leverer en liten fotskammel, - kanskje lurt å vurdere?
For å unngå kondens inn i hytta: Det vannrette røret fra toalettet og ut gjennom hytteveggen bør monteres med et aldri så lite fall utover. (Jeg har ikke gjort det ennå og derfor fått svarte kondens-striper på panelet fra rør-gjennomføringen og ned til gulvet).
Jeg brukte et albuestykke utvendig som overgang mellom det vannrette og loddrette rør helt frem til i sommer. Har nå skiftet til et T-stykke med propp nede (har boret et 6 mm hull midt i proppen så vann kan dryppe ut) og et langt nok rør som går 1 meter over hyttetaket. Da er brent-lukten rundt hytta og inn gjennom vinduer/ventiler nesten ikke eksisterende.
Plages litt her på vinteren med kalderas ned gjennom røret. Da vi hadde 20 blå ute satt det et is-lag nederst på toalettet og det var meget kaldt på rommet. Dette forsvant dog fort ved 1. oppstart.

Regelmessig hyppig vedlikehold:
Man skal selvfølgelig bruke pose hver gang, det som ikke havner i posen havner på lokket over forbrenningskammeret og gir lukt.  Når posen faller ned kan det av og til sprute litt opp i toalettskålen. Vi bruker en sprit-serviett også til setet, stort sett hver gang. http://www.antibac.no/alias.html?id=1042564
Toalettet varmer opp til 5-700 grader, dvs vann fordamper og brennbart brenner. Utvendig blir overflatene særlig på sidene ganske varme, kanskje 60 - 70 grader hos oss, er det andre som har samme erfaring?
Vanndampen blir sammen med røyk blåst ut i røret hvor noe vil feste seg og løpe nedover. Derfor kan et T-rør utvendig være lurt. Det står også i den nye installasjonsveiledning.
Tilbake blir aske og mineraler.
Asken virker isolerende og hvis laget blir tykt nok vil det i tillegg bli stående en del svart veske i skålen. Da hjelper det ikke å kjøre noen sykluser, skålen må ut og renses for hånd.
Det samme gjelder mineralene: De tørker fast på innsiden av askeskålen og kan ikke fjernes med vanlig børste, de må løses opp. Noen runder med kokende vann og en gammel oppvask-børste gjør susen.
Så lenge viften går bør man ikke ha forbrenningskammeret åpent, et raskt trykk på pedalen slik at posen faller ned, men ikke stå å se ned i i lengere tid. Dette fordi viften vil virvle aske ut innvendig i toalettet.


Vedlikehold etter noen år:
I sommer så jeg "lyset" igjennom askeskålen, 3 ørsmå huller hvor litt av det flytende hadde trukket igjennom. En mail fra Texas fortalte at skålen er av rustfritt stål og man må regne med å bytte den av og til. Urin er sterkt etsende. Kjøpte en ny som var blank og fin til den hadde blitt brukt noen ganger....
I samme anledning ønsket jeg å vaske viften på grunn av vibrasjoner. Det viste seg at den var rustet fast til motoren og dermed umulig å fjerne. Kjøpte derfor også en ny motor med vifte. Også viften må man påregne å bytte etter et år eller to, opplyser de fra USA... Det er ganske lett å få ut motoren: 3 små skruer som bare skal løsnes. Nye følger med motoren!

Konklusjon:
Hvis jeg anskaffer en separat løsning for urin vil nok askeskålen og mineral-problemet bli betydelig mindre.  Enn så lenge vil jeg prøve å rense askeskålen hver gang innen vi forlater hytten. Det er dog ikke lett hvis noen MÅ innen vi kan dra. Det går 2-2,5 timer fra siste trykk på knappen til skålen kan tas ut uten at man brenner seg.  Jeg skal få bygget opp toalettet 0,5 cm med det første slik at det blir et fall på rørgjennomføringen. Jeg vil også forsøke å få røret renset en gang om året.

Alt i alt er vi ganske fornøyd med Incinolet men jeg hadde spart en del bry hvis det var en mer utførlig bruksanvisning eller installasjonsveiledning.

KjellG

Takker for erfaringer.

Om du ikke har kastet den viftemotoren enda: den kan kanskje reddes? Vifta kan kanskje slipes av med en vinkelsliper og motorakslingen pusses litt, så er du igang igjen.

KjellG

Har brukt både Cinderella og Incinolett.

Inc er lettere å drive service på selv. En trenger en 1/4 pipe om en vil skru ut vifta.

En fordel med Inc er at en selv starter forbrenningen. Det kan være en fordel om natten om en generes av støy: Går du på do om natten, slipp ned posen, men utsett forbrenningen til om morgenen. Første mann om morgenen starter forbrenningen, men slipper ikke ned egen "produksjon" før etter 5-10 min.
Ev kan en løfte ut hele posen og sette den på vent i en bøtte til et høvelig tidpunkt.

Cinerella har i utgangspunktet ikke denne muligheten, men trolig kan det tilpasses ved å sette inn en egen bryter i serie med lokkbryteren.

Incinolett bråker noe mer enn Cin både når posen slippes og viftestøy.

Muligens kan vifta i Inc flyttes ut av toa og sette ute på ytterenden av eksosrøret.

Pussig at ingen av dem har en opsjon med varig lav viftehastighet for ventilasjon av toalettrommet.





Zappa

Vi har brukt Cinderella Gas fra den kom for seks år siden.  Vi bruker hytta mye med kanskje 80 overnattingsdøgn i året, men ikke med så mange brukere som du skal ha.  Dette har fungert meget godt og vi har kun hatt en feil som har medført reparasjon i den perioden.

Et viktig moment er at vi har en separat "tissedo" som avlaster bruk og medførende etsing av kraftig. Dette er et Porta-Potti fra Jula som også har vært en god opplevelse og kan anbefales.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Tverrdalen

Jeg har samme opplegg som "Zappa". Vært i bruk 4 år, og har ikke hatt noen problemer.
Ellers så er lars2h inne på vesentlige ting vedr ventilasjonen. Mange gode tips.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod