varmekabel i vannslange til brønn på 40 meter

Startet av Hosse, august 13, 2012, 09:19:28

Hosse

 Driver å planlegger for å ha vintervann på hytta. Det er en ca 40 meter lang 22 mm plastslange fra pumpen opp til brønn idag. Finnes det noen mulighet til å trykke opp en varmekabel i en så lang å tynn slange? Noen som har erfarenheter med dette?

Neste skritt er å stripse sammen varmt å kalt slangene fra pumpehuset, tvinne varmekabel rundt og siden rulle isoleringen utenpå dette. Er det en OK løsning? Dette gjelder da ca 10 meter slange under hytta.

integrale

HviS det er en stiv kabel så kan det gå. Frostsikrings kabelen er ofte tynn og lite stiv. Stakefjør som rørleggere bruker funker fint bare den er lang nok.
Jeg la varmekabel langs røret uten å tvinne og Biltema isolasjon utenpå. Funket fint ned til -20 i vinter som var :)

Tepe

Hei

Begge alternativene fungerer, men om du skal legge kabel inne i røret må den være godkjent for å ligge i drikkevann. De varmekablene er ganske stive og det er godt mulig at du klarer å skyve den inn. Er røret gravet ned er kanskje dette eneste eller ihvertfall enkleste løsning. Er røret tilgjengelig ville jeg valgt å legge varmekabelen utenpå.

Lykke til

aksla

Dersom du har mulighet for å koble fra slangen i begge ender og samtidig har tilgang på "trykkvann", kan du prøve følgende løsning.
Skaff deg eller lag en kule med hull i og noe mindre diameter enn slangen. Fest en trekkesnor til kulen og spyl kulen med trekkesnoren gjennom slangen og trekk kabelen inn ved hjelp av trekkesnoren samtidig som en annen dytter i kabelen.
En kollega av meg har benyttet denne metoden.

lasse

Jeg strevde med å få en 50 meter varmeledning inn i 32mm rør med ikke altfor mange bøyer. Måtte bruke salo, så 22mm høres smått ut for godkjent ledning til drikkevann. For min del gikk det bra til slutt og i vinter som var lot jeg alt fryse ned og var spent på om der var nok varme til opptining.Det var det og det var fantastisk med vintervann. Anbefales.

Hosse

Heisann
Såg for meg fiskeline og en kule eller lignende ja. At du slet med 32mm var ikke hyggelig å høre. Er en kjempejobb å grave ned ny slange.. Noen tips på hvor jeg får kjøpt en kabel på 40+ meter?

Hvilken kabel brukte du sammen med biltema isolasjon og hvilken type isolasjon kjøpte du? Sånn til bil med tape på?

Bidda

Varmekabel kan du sikkert få kjøpt i metervis hos Sønnico osv eventuelt av produsenter av slike vannrør som Isoterm.

Jeg hadde brukt trykkluft til å blåse igjennom et snøre som du bruker til å dra varmekabel igjennom.

aksla

Varmekabel i denne lengden må kjøpes som metervare uten påsatt støpsel, og bestilles normalt fra el. grosist via elektriker da dette blir ansett som installasjonsmateriell.
Link til grosist:
http://ipaper.ipapercms.dk/solargroup/NO/Installasjon/SolarPlusKatalog2012/?Page=34

Hosse

 Takk for tips!
Da er det bare å finne en elektriker som kan bestille for meg:-)

Trykkluft kan gå ja, men dette er 40 meter fra hytta på andre siden av veien. I tillegg så sitter slangen fast i brønn. Må ev bruke en senkbar pump og en kjempe skjøteledning..

Bidda

Har du ikke tilgang til vannslangen i brønnen?
Har du det kan du kappe den, dra varme kabel igjennom og skjøte etterpå.

Hosse

 Nei, den går inn under marknivå. Går ev å grave frem den iofs..

Hosse


Hosse

Har snakket med noen elektrikere nå. De mener det vil bli vanskelig å døtte en kabel så langt som 40 meter i 22 mm rør. Noen her som fått dette til?

elektrikern

Å dytte varmekabel inn i rør er kurant opptil ca 20 meter. Skal den lengre så kommer det an på diameteren og om røret ligger med fall. Har du litt grovere rør og det er fullt med vann og du skal dytte nedover bør det gå bra 30-40 meter.
Varmekabel finnes i mange fabrikat, noem er gode å tre, andre ikke.

Jeg er glad i DTIV fra Devi.
Den er stivere i lengdretningen enn de som er selvregulerende. DTIV er dessverre bare tilgjengelig i faste lengder.

Hvis du greier å få gjennom en trekketråd så kan du trekke inn en slik selvregulerende som aksla linket til.

Jeg ville ikke prøvd å dytte inn noe slikt så langt. Det tror jeg ikke går.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod