Hyttedo

Startet av odol, august 20, 2012, 09:50:40

odol

Hei!

Lurte på om noen har erfaring med biodoen Vera Pioner som selges på Hyttetorget.
Positive eller negative erfaringer :)

erstokke

Vera har generelt gode produkter. En venn av meg har denne doen (tror det er den) i et anneks. Det er jo veldig begrenset kapasitet, så jeg vil tro det går bra hvis den brukes lite. Men at den ikke holder til en familiehytte i aktiv bruk.

OBS. Har ikke denne doen selv.

odol

Takk for svar :)

Er en do som forhåpentligvis bare blir brukt i et par år, blir nok bygget på hytta og da med kommunalt vann og avløp. Har nettopp overtatt hytta, så må nok ta ting litt gradvis :)

erstokke

Jeg kjøpte selv en snurredass på finn.no. Kostet kr 5 000 i stedet for nærmere 30 000. Helt fin og rengjort. Men da må man jo ha plass under hytta.

Hvis du har strøm, er Cinderella et godt alternativ, og den er nå også kommet for gass/12v. Koster 25 000.

En Cinderella gir god komfort, og blir MYE billigere enn å koble seg til offentlig avløp. Ikke trenger man å sikre den mot frost heller. Så du bør kanskje vurdere å droppe offentlig avløp.

Karin

Vi har et liknende toalett på hytta vår. Jeg var svææææært skeptisk til dette toalettet, men ble utrolig positivt overrasket. Vi har vifte som går på 12 V - det er overhode ikke noe lukt. En enkel jobb å tømme. I motsetning til snurredass etc slipper du "årgangsdritt" når du tømmer toalettet for hver gang. Vi har en kompost-beholder ute som vi tømmer i. Det er faktisk ikke en spesielt ubehagelig jobb å tømme dette toalettet - ikke værre enn å tømme matsøpla hjemme.

Les mer på http://www.byggehytte.com/


erstokke

Årgangsdritt som er blitt til kompost er da mye bedre enn fersk bæsj :-)

Sitat fra: Karin på august 24, 2012, 15:06:01
Vi har et liknende toalett på hytta vår. Jeg var svææææært skeptisk til dette toalettet, men ble utrolig positivt overrasket. Vi har vifte som går på 12 V - det er overhode ikke noe lukt. En enkel jobb å tømme. I motsetning til snurredass etc slipper du "årgangsdritt" når du tømmer toalettet for hver gang. Vi har en kompost-beholder ute som vi tømmer i. Det er faktisk ikke en spesielt ubehagelig jobb å tømme dette toalettet - ikke værre enn å tømme matsøpla hjemme.

Les mer på http://www.byggehytte.com/



Karin

Ha, ha - "årgangsdritt" kontra ferskvare.  ;) Poenget er at dritten ikke lukter noe særlig når den ikke er blandet med urin og om du bruker bra med bark så blir det nærmest null lukt og ikke så sjenerende rent visuelt heller :)

Sitat fra: erstokke på august 26, 2012, 20:57:12
Årgangsdritt som er blitt til kompost er da mye bedre enn fersk bæsj :-)

Sitat fra: Karin på august 24, 2012, 15:06:01
Vi har et liknende toalett på hytta vår. Jeg var svææææært skeptisk til dette toalettet, men ble utrolig positivt overrasket. Vi har vifte som går på 12 V - det er overhode ikke noe lukt. En enkel jobb å tømme. I motsetning til snurredass etc slipper du "årgangsdritt" når du tømmer toalettet for hver gang. Vi har en kompost-beholder ute som vi tømmer i. Det er faktisk ikke en spesielt ubehagelig jobb å tømme dette toalettet - ikke værre enn å tømme matsøpla hjemme.

Les mer på http://www.byggehytte.com/



petter`n

Er du glad i god jord til blomster og grønnsaker , så er vellagret møkk aller tiders!
Har selv hjemmelaget system som Tabrisk, funker helt topp, bare pass på å tømme når du kommer på hytta da fukten er borte!

KjellG

Det er en vesensforskjell på de to som er nevnt her:

Vera Pioner har ikke urinseparering mens den som Karin viser til trolig er med.

petter`n

Det kan bli for tørt og, et lite "triks" er å fylle på litt vann ved avreise dersom dassen kvitter seg med fukten til hytta brukes igjen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod