Jernvitrol til innervegger?

Startet av Joni, august 22, 2012, 09:46:32

Joni

Farge på innervegger er alltid en utfordring og vi trodde vi hadde falt ned på beis helt til vi leste en artikkel i siste nummer av Hytteliv hvor de hadde benyttet jernvitrol. Har ikke hørt om tidligere at jernvitrol har blitt benyttet inne, og er defor usikker på om det er noen spesielle grunner til at det ikke bør tas i bruk inne?

Noen som har erfaringer med bruk av jernvitrol inne?

erstokke

Jeg reagerte også på den artikkelen. Kan se to mulige forklaringer på hvorfor jernvitriol ikke er vanlig å bruke inne:
1. Man har aldri tidligere ønsket et slikt utseende inne. Grått trevirke har jo alltid vært sett på som manglende vedlikehold og ikke lekkert.
2. Jernvitriol er giftig.

Joni

Da har vi kjøpt ett kilo jernvitrol og noen teskjeer med kjønrøk og tar sjansen på at dette skal gå bra. Har fått bekreftet at jernvitrol ikke er giftig og all den tid vi ønsker grå vegger innvending satser vi på at effekten ikke er så ulik den vi ville fått om vi benyttet Jotun sin beis i farge drivved:)

karro

Sitat fra: Joni på september 10, 2012, 11:01:33
Da har vi kjøpt ett kilo jernvitrol og noen teskjeer med kjønrøk og tar sjansen på at dette skal gå bra. Har fått bekreftet at jernvitrol ikke er giftig og all den tid vi ønsker grå vegger innvending satser vi på at effekten ikke er så ulik den vi ville fått om vi benyttet Jotun sin beis i farge drivved:)

Mitt inntrykk er at jotun sin drivved er mye mer brun enn den gråfargen du vil få med jernvitrol.. Mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er iallefall at de ikke lar seg sammenligne...

Men så artikkelen i hytteliv og ble litt fristet selv.
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod