Kostnad elektrisk anlegg??

Startet av petbruk, september 05, 2012, 22:55:04

petbruk

Heisann  :)

Vi er endelig i gang med å sette opp budsjett slik at hyttedrømmen kan bli virkelighet til neste år. Har fått et ca overslag på det meste, men det vi syns er vanskeligst å komme i mål med er det elektriske anlegget. Vi håpte at det kanskje var mulig å komme i mål med mellom 60-70.000kr på et 50-punkts anlegg med skap og 14m2 varmekabler. Er det et realistisk overslag??

Mvh Petter


elektrikern

Det er mulig hvis dere tenker en enkel installasjon uten noen fordyrende løsninger.

Det er ingen problemer å bruke 100.000- 200.000 selv på relativt små hytter.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

petbruk

Takk for svar :)

Joda, utgangspunktet er at det skal være en enkel installasjon, men etter hvert som en gjerne ser at en vil ha spotter er jeg smertelig klar over at det blir dyrere  :-\ Nå har jeg bare lagt inn enkle takpunkt, stikk og brytere. Prisen er vel også avhengig av antall kurser i skapet. Blir nok 10 kurser etter en rask ufaglært opptelling ;)

En kjenning av meg mente at det er krav til et minimum antall punkt for å få et anlegg godkjent. Vet du om dette stemmer?

Når spotter er nevnt tidligere; Er en kostnad på 1000kr pr spott ferdig montert realistisk? Den prisen er det vel - dimmer(e).

DagH

Denne linken kan gi noen tips til normer som gir den info du trenger og som bør sjekkes. http://w3.elektrofag.info/nek400/nek400-8-823
Mener også å huske og ha lest at det er krav til minst en dobbelkontakt pr påbegynte 4m2 romareal og i tillegg en dobbelkontakt for tv, en for multimedia etc. Men ta dette med en klype salt da jeg ikke er fagmann.

Lykke til videre

\DagH

petbruk

Kjempeflott :) Mye å lese, men sikkert vel verdt innsatsen.  Får legge litt energi i det før vi går ut og henter anbud.

grey

høres lavt ut med ditt budsjett hvis du skal følge alle kravene. her er vedlegg med kravene i NEK 400.
Badet blir normalt litt flere punkter, komfyrvakt er mellom 3-5000 kroner. ta utgangspunkt i mellom 500-650,- pr punkt + mva.
Jording, utevendig skap m/måler + innvendig sikringskap blir fort 16-18 tusen +mva

karro

Vi har budsjettert med 70.000,- på materealkost, så kommer timer i tillegg...

Har ikke helt bestemt oss for hvor omfattende system vi skal gå for. Men håper vi har tatt i på budsjettet, men tusenlappene flyr fort når man forelsker seg i den ene praktiske/fancy løsning etter den andre ;)
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

merlin

Driver for tiden med oppgradering av hytta og legger helt nytt el-anlegg. Har ca samme størrelse på anlegg som du ønsker (enkelt anlegg), fikk anbud fra 5 forskjellige firmaer og tilbudene spriket fra mellom 60 til 120 000.

Jeg gikk selvfølgelig for det billigste og hadde i tilleg mulighet til å ta trekkejobben mot at de sjekket det før jeg kledde igjen, slik at jeg kunne bestemme meg litt underveis hvis jeg ville flytte på et punt eller 4.

Har også bestemmt meg for litt oppgradering med downlights og disse betaler jeg 350 kr pr punkt (inkl lampen). Da har jeg allerede montert bokser i taket og lagt klar k-rør mellom dem.

lykke til!!




petbruk

 Da er det nok bare å legge budsjettet på 100` med en gang. Etter en diskusjon med fruen er det ingen vei utenom spotter på stua, og da flyr nok lappene fort. Kan sikkert kjøre enda litt mer i budsjettet, og heller håpe at det ikke blir SÅ dyrt. Etter det jeg har fått vite her nå, er det nok tydelig at vi har vært litt vel "blåøyd" til hva vi kan få til for en liten slant penger ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod