Valg av batterilader

Startet av Tobben, oktober 11, 2012, 15:13:40

Tobben

Hei,
Har gått til anskaffelse av en batteribank på 4 x 239 AT fra Futur og trenger en lader tilpasset dette. Aggregat er av type Honda EU30is.

Passe størrelse vil være en som kan levere ca 100 A. Setter pris på å høre hva andre benytter og anbefaler.

erstokke

De kan sikkert hjelpe deg på sparelys.no.

Eventuelt kan du vurdere en Victron fra Sunwind med f.eks. 80A lader og 2000w omformer, så får du 230v også i samme boksen.

Røilern

En skikkelig lader med denne kapasiteten er ikke gratis. Victron har mange høykvalitets produkter som kan gjøre jobben. Selv har jeg valgt en kombi inverter/lader som lader 120A. Den erstattet en hjemme snekret løsning bestående av en heavy duty 130Ah alternator, en regulator fra Sterling og en 6hk Briggs&Stratton jeg hadde stående.

Jeg har bare 2 batterier på 290ah, som i praksis bare er på 200Ah når de lades ut over 20 timer. 120A gir dermed lading på 0,3C (30% av batt kapasitet) hvilket er i nærheten av maksimalt av hva du kan lade AGM batterier.

Hvis dine Futur batterier er AGM så burde de tåle 250-300Ah lading. Det gir raskest mulige ladning av batteriene, og gjør at en times aggregatkjøring bringer batteriene fra 50% til 80% kapasiet. En slik ladestrøm krever imidlertid mer strøm en aggregatet ditt kan levere.  En EU30is kan vel levere 2500W kontinuerlig over tid. Det er i området 140Ah 12v lading.

www.farco.no finner du oversikt over alle Victron produktene
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod