Strøm aggregat/generator med mulighet for fjernstart

Startet av Røilern, oktober 13, 2012, 07:26:52

Antlas

Minner jo stadig mer om inverteraggregat, uten at jeg skjønner hvordan det virker.

Nå er jeg ute å kjøre med en formel her, men da blir 16A alt for mange watt..(?):
P = rota av 3 * U * I ?
Watt = 1,732 * 230V * 16A = 6373W

Sitat fra: Røilern på august 13, 2013, 19:38:58
kjører belastningen utenom inverteren
Betyr det å benytte det uttaket fra Multiplussen som bare fungerer når aggregatet går, eller å hente strømmen direkte fra et av aggregatuttakene samtidig?

Er det da slik at Multiplussen maks tar inn ca 3000w fra aggregatet og kan gi ut maks 3000w fra aggregatuttaket og 3000w fra uttaket fra inverter/batteripakken?

Det skulle bety at når/om du kjører stekovn; så tar du det direkte fra aggregatet og 3000W kjøres videre til multipluss og lading mm. Hva skjer da om stekovnen i en periode f.eks krever 3000w; klarer aggregatet da å gi mindre strøm til uttaket som går til multiplussen og nok til uttaket for stekovnen?

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Nå er jeg ute å kjøre med en formel her, men da blir 16A alt for mange watt..(?):
P = rota av 3 * U * I ?
Watt = 1,732 * 230V * 16A = 6373W

Hva er 1,732?

Watt = Volt * Ampere -> 230 * 16 = 3680W
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Minner jo stadig mer om inverteraggregat, uten at jeg skjønner hvordan det virker.

Det er iallefall noe elektronikk i bakgrunnen her som "hjelper til" litt

Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Betyr det å benytte det uttaket fra Multiplussen som bare fungerer når aggregatet går, eller å hente strømmen direkte fra et av aggregatuttakene samtidig?

Er det da slik at Multiplussen maks tar inn ca 3000w fra aggregatet og kan gi ut maks 3000w fra aggregatuttaket og 3000w fra uttaket fra inverter/batteripakken?

Det skulle bety at når/om du kjører stekovn; så tar du det direkte fra aggregatet og 3000W kjøres videre til multipluss og lading mm. Hva skjer da om stekovnen i en periode f.eks krever 3000w; klarer aggregatet da å gi mindre strøm til uttaket som går til multiplussen og nok til uttaket for stekovnen?

Hvis du har en 3000-120/16 slik som meg så betyr det at Vitronen maksimalt kan belaste aggregatet med 16A (3680W) og hvis du ønsker å belaste aggregatet mer så må dette gjøres ved å koble forbruket "rett på" aggregatet før strømmen kommer til inverteren?

Det hjelper ikke og bruke utgang nummer to fordi den inngår i maksimalbelastning som inverteren sørger for ikke å overskride.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Røilern på august 14, 2013, 14:04:51
Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Nå er jeg ute å kjøre med en formel her, men da blir 16A alt for mange watt..(?):
P = rota av 3 * U * I ?
Watt = 1,732 * 230V * 16A = 6373W

Hva er 1,732?

Watt = Volt * Ampere -> 230 * 16 = 3680W
Tror det var for trefase..

Antlas

Sitat fra: Røilern på august 14, 2013, 14:25:54
Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Det skulle bety at når/om du kjører stekovn; så tar du det direkte fra aggregatet og 3680W kjøres videre til multipluss og lading mm. Hva skjer da om stekovnen i en periode f.eks krever 3000w; klarer aggregatet da å gi mindre strøm til uttaket som går til Multiplussen og nok til uttaket for stekovnen?
Hvis du har en 3000-120/16 slik som meg så betyr det at Vitronen maksimalt kan belaste aggregatet med 16A (3680W) og hvis du ønsker å belaste aggregatet mer så må dette gjøres ved å koble forbruket "rett på" aggregatet før strømmen kommer til inverteren?
Det hjelper ikke og bruke utgang nummer to fordi den inngår i maksimalbelastning som inverteren sørger for ikke å overskride.
Ja, har 16A; 50A koster vel pussig nok omtrent det samme.
I dette tilfellet ville kanskje EM 4500 CXS holdt da.
Men hvordan fordeles strømmen mellom de to utgangene på aggregatet, jamfør mitt siste avsnitt over; kan en utgang prioriteres jamfør eksemplet over med stekovnen, mens resten går til multiplussen?

Røilern

Min Victron har bare en utgang så jeg har ikke erfaring med dette, men av dokumentasjonen mener jeg det fremgår at den eneste forskjellen på utgang 1 og 2 er at utgang 2 bare får strøm hvis aggregatet går. De  utgangene har da en felles kapasitet på 16A + evt boost fra inverteren.

Løsningen er i hovedsak laget for en situasjon hvor den eksterne strømforskyningen er ustabil som f.eks en båthavn eller campingplass. Denne ekstra utgangen skal sørge for at batteriene ikke tømmes hvis denne strømforskyningen svikter mens man har en vaskemaskin gående eller kanskje man han har en energikrevende varmtvannsbereder.

I en norsk hytteløsning hvor man har kontroll over aggregatkjøringen selv så er  dette kanskje en mindre viktig funksjonalitet.

Den store forskjellen på å hente strøm til slikt utstyr via denne ekstrautgangen kontra å koble seg rett på aggregatet er at inverteren tar dette forbruket med i beregningen av hvor mye strømforbruk man kan belaste aggregatet med. Dette sikrer at aggregatet ikke blir overbelastet og stopper.

Prisforskjellen mellom 16A varianten og 50A varianten er marginal og jeg forstår ikke hvorfor 16A selges til Norske hytteeiere i det hele tatt. Men du har helt rett, en EM4500 som leverer kontinuerlig 4000W passer bra til denne inverteren.

Jeg valgte EM5500 varianten fordi jeg ville ha litt å gå på hvis jeg skulle oppgradere på invertersiden (kanskje en Multi til eller en oppgradering til en 24V 5000W). Min strategi er å sikre at når aggregatet går så lades batteriene maksimalt selv om årsaken til aggregatkjøring er steking av rundstykker til frokost ;-)

Dette oppnår jeg bare delvis idag fordi jeg drifter komfyren via inverteren. Når denne drar strøm så lades bare batteriene med 80A, men hver gang termostaten slår ut så spretter den opp til 120A. Med en 50A variant av inverteren ville jeg fått 120A gjennom hele stekeperioden. Alternativ til dette er å koble komfyren rett på aggregatet, men da må jeg starte og stoppe aggregatet manuelt, nå foregår det helt automatisk.







Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

desember 03, 2013, 13:21:16 #31 sist endret: desember 03, 2013, 17:14:39 by Antlas
Falt litt ut her, men kommer nå sterkere tilbake; med 6500 watt!

Det ble til slutt et EU 65is aggregat her. Da kommer utfordringene med fjernstart opp igjen. Viktron har jo ekstra uttak for å lade dette startbatteriet også er det vel en mulighet for start og stopp i forhold til batterispenning.

Jeg drømmer om en frostfri kjeller. Tanken er å kjøre bare eksosen ut og la varmluften bli igjen. Dermed skulle jeg gjerne også fått aggregatet til å starte om det ble minusgrader og stoppe igjen ved f.eks 20 grader. Kanskje aggregatet kunne gått et kvarterstid om natten i de kalde periodene.

Bruker hyttevokteren i dag for å starte Wallasen og den har jo temp.-sensor og vel flere uttak; kanskje dette kunne kobles sammen?
Vil vel også kunne starte og stoppe aggregatet når en vil også, via telefonen.

Kan en forresten koble større bensintank på på slike aggregat? Har sett noen gjøre dette med på youtube med noe som likner, EM og us-modell:
http://www.youtube.com/results?search_query=honda+eu+65is+fuel+tank&page=2
http://pinellaspowerproducts.com/

torn

Er i forhandlinger om kraftpakke nå. Det er mulig jeg kommer til å gå for Victron multiplus 5000/48V og batterpakke med agm deep cycle 2v 600ah. Altså 28,8kwh totalt.

multiplusen har innebygget 70A batterilader.
Hvordan er det man regner ut wattbehov fra aggregat igjen?

57,6V ladespenning x 70 er 4032 watt. Blir det riktig? Er vel i tillegg noe tap?

Hvor mye kontinuerlig effekt må et aggregat gi for å kunne forsyne laderen maksimalt?

Om jeg trenger aggregat for tilleggslading er jeg interessert i så korte kjøreperioder som mulig. Inverteren tar seg av alt forbruk.

Røilern

Dette er en skikkelig kraftpakke. Det er helt korrekt å gå for 48v. Inverteren vil trekke rett i overkant av 100A på maks. Dette har stor betydning for kabling og effekttap.

Ja det er tap i alle invertere. Min forståelse av Victron invertere er at det er en sterk sammenheng mellom inverterstørrelse og ladekapasitet. Jeg ville valgt et 5000W aggregat for en 5000W inverter, selvom det teoretisk er 10% overkapasitet.

Med batterier godt under null grader kan ladespenning komme opp i overkant av 60V. Det er 4200w ved 70A, ved 90% effektivitet (samme som invertereffektivitet) så gir det 4666w.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Sitat fra: Antlas på desember 03, 2013, 13:21:16
Falt litt ut her, men kommer nå sterkere tilbake; med 6500 watt!

Det ble til slutt et EU 65is aggregat her. Da kommer utfordringene med fjernstart opp igjen. Viktron har jo ekstra uttak for å lade dette startbatteriet også er det vel en mulighet for start og stopp i forhold til batterispenning.

Jeg drømmer om en frostfri kjeller. Tanken er å kjøre bare eksosen ut og la varmluften bli igjen. Dermed skulle jeg gjerne også fått aggregatet til å starte om det ble minusgrader og stoppe igjen ved f.eks 20 grader. Kanskje aggregatet kunne gått et kvarterstid om natten i de kalde periodene.

Bruker hyttevokteren i dag for å starte Wallasen og den har jo temp.-sensor og vel flere uttak; kanskje dette kunne kobles sammen?
Vil vel også kunne starte og stoppe aggregatet når en vil også, via telefonen.

Kan en forresten koble større bensintank på på slike aggregat? Har sett noen gjøre dette med på youtube med noe som likner, EM og us-modell:
http://www.youtube.com/results?search_query=honda+eu+65is+fuel+tank&page=2
http://pinellaspowerproducts.com/


Jeg hadde ikke tatt sjansen på å ha aggregatet i kjelleren,  pga muligheten for at du ikke får ut all eksosen. Min Eu 65 is står i et glissent uthus, og jeg synes det lukter eksos selv om jeg har ført eksosrør ut gjennom veggen. Så hos meg går all overskuddsvarmen fra aggregatet tapt.

nessie02

Har også en Honda 65is. Varmen fra aggregatet går rett inn i huset til biotanken til Jets toalettet. Fremskynder komposteringen med varmen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod