Når lade?

Startet av Trillemarka, november 01, 2012, 14:54:31

Trillemarka

Jeg har to sammenkoblede AGM 290A batterier.

Hvor langt ned er det tilrådelig å gå før man setter i gang f.eks. aggregat for å lade de?


petter`n

Topp = 14,4
Hvilespenning = 12.72

Ville ikke gått under 11, men sitter ikke m. god info om dette. Du får vel ikke brukt syremåler på disse batteriene?

Røilern

Hvor langt ned man tillater seg å tappe batteriene har sterk påvirkning på levetiden til batteriene. Som en generell regel pleier man å si at 50% utladning er en grense som gir best utnyttelse av batteriene. For AGM batterier med en temp på 10-15C° så er det en vilespenning på 12,35 - 12,4V.

Vilespenning er imidlertid litt vanskelig å måle, da skal batteriet være ubrukt i mange timer, gjerne så mange som 6, og det er jo litt vanskelig å få til mens man er på hytta.

Selv bruker jeg en batteriovervåker som måler hvor mye strøm jeg har brukt, og jeg har sjeldent et forbruk på mer enn 200At før jeg sørger for at batteriene får ladning. Dette fordi batteriene bare har 290At hvis de utlades med maks 1% (2,9A). Med høyere utladning så reduseres kapasiteten.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Er det kjøleskapet ditt som drar alle disse amperene? Tror jeg kunne vært på hytta i 2 mnd. m. det forbruket ditt og det uten sol på panelet.  ;D ;D

Røilern

Neida, kjøleskapet trekker 20-25At pr dag.

Vi bruker ca 200 At på en weekend, Ca 50 på kjøleskap, 60 på en Cami ovn, noen få amp. på lys og TV, resten går til Nespressomaskin, vaffeljern, Elektroverktøy, men mye går med til lading av PCer og telefoner med tenåringer på hytta.

Fasinerende å se hvor mye strøm smart telefoner og bruker, ta en titt på betegnelsen på laderen så skjønner du hva jeg snakker om

Når dette er sagt så er det sjelden jeg kjører aggregatet, panelene lader opp batteriene til neste helg.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka

Jeg er veldig fersk i dette her.. 

Er det slik å forstå at hvis jeg som har 2 sammenkoblede AGM290A batterier har 580AT jeg kan bruke hvis batteriene er maks ladet?


Karin

Sitat fra: Trillemarka på november 03, 2012, 08:24:22
Jeg er veldig fersk i dette her.. 

Er det slik å forstå at hvis jeg som har 2 sammenkoblede AGM290A batterier har 580AT jeg kan bruke hvis batteriene er maks ladet?



For å være på den sikre siden bør du ikke bruke mer enn 400 At , maks 500 ville jeg sagt. Avhengig av hvor mye du får ladet?

petter`n

Ta det i betrakning at batterier tåler x antall sykluser, mine syre-fylte hadde jeg i 12 år. Desverre fikk jeg en feil på en regulator og det kosta meg 2 batterier som knapt var 2 år gamle på grunn av overladning, ikke bra det heller.

Røilern

Sitat fra: Trillemarka på november 03, 2012, 08:24:22
Jeg er veldig fersk i dette her.. 

Er det slik å forstå at hvis jeg som har 2 sammenkoblede AGM290A batterier har 580AT jeg kan bruke hvis batteriene er maks ladet?



Nei vil si.

Mine 290At Fra Sundwin som egentlig er Ritar 12-200D batterier har følgende levetid:
-100% utladning - 300 sykluser
-50% utladning - 750 sykluser
-30% utladning - 1500 sykluser

100% utladning ødelegger batteriene dine raskt, det er i praksis et ganske enkelt regnestykke. Du finner ikke mange batterieksperter som anbefaler mer enn 50% utladning av bly batterier.

Fasinere at du tror du kjøper et batteri som kan levere deg 290At, også kan det bare levere 100At før det bør lades (gitt at du belaster det med 10A) hvis du bare belaster det med 2,9A så kan du hente ut 145At - thats it.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Hvilke formeler bruker man for å beregne et batteri sin ladetid,utladetid osv

Røilern

Sitat fra: Tverrdalen på november 04, 2012, 07:13:29
Hvilke formeler bruker man for å beregne et batteri sin ladetid,utladetid osv

Man bruker bare spesifikasjonene fra produsent, det er derfra jeg har hentet mine tall.  Tviler på at det er mulig å beregne dette for en legmann.

Alle Bly batterier har dette forholde mellom levetid og utladningsgrad. Kvalitetsforskjellen ligger i hvor mange sykluser man får ut ved f.eks 50%.

Vi har en tendens til å måle Levetid i år, det er egentlitt litt feil, det antall sykluser (kjørte km) som teller. Moderne AGM batterier blir i liten grad "slitt" av å stå i "hvile" gitt at de for riktig og tilstrekkelig lading.

80-90%% utladning av ditt sett med AGM batterier er kanskje ikke så farlig hvis du bruker hytta 20 helger i året (batteriet varer hele helgen) + 3 uker av 3 utladninger = 30 utladninger pr år. Batteriene vil jo da uansett vare i 10år, og det er vel bra?

Men, det er veldlig mange forskjellige parametre som spiller en rolle her. Jeg tror selv at den viktigste årsaken til at norske hyttebatterier ikke varer 10 år er følgende:
- utilstrekkelig ladekapasitet fra solpaneler (de blir sjeldent ladet opp 100%)
- dårlig regulator eller regulator som ikke er korrekt justert (den sikreste vei til å ødelegge batterier)
- metode for sammenkobling av batterier. (belastningen på batteriene blir for forskjellig)

Mangepåstander her - utfordre meg gjerne

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka

Når er det grunn til å sette i gang lading av batteribanken med aggregat så lenge jeg har en MPPT 40A regulator som og 140W panel og 2x290A AGM?

Når jeg har brukt ca 400AT?

Når jeg nærmer meg 11V?

Røilern

11V betyr helt tomme batterier, og stadig utadning til et slikt nivå reduserer levetiden drastisk. Men hvis du måler mens batteriene belastes og ikke har fått hvile, så er det en unøyaktig metode. I tillegg spiller batterienes temperatur en stor rolle. Kalde batterier har laver volt enn varme.

Hvor raskt de 400At forbrukes avgjør hvor mye av batterikapasiteten dette er. Hvis det er iløpet av en weekend er det ikke mye kapasitet igjen.

Ditt panel og din regulator påvirker i liten grad dette, men hvis du skal lade opp helt tomme batterier med et 140W panel som gir maks 10A via en MPPT regulator. Så tar det mange timer og dager før batteriene er 100% oppladet. Prosessen er heller ikke effektiv, dvs når du har ladet 100At, så har ikke batteriene øket sin lading med 100At. Så regn med opp mot 60 timer eller mer med maks sol før batteriene er fulladet, det kan være mange dager i desember.

Jeg har 2 slike 290A batterier selv, jeg bruker sjelden mer enn 200 At og aldri mer enn 250At før de får ladning, enten ved at jeg forlater hytta og batteriene lades av panelene, eller ved at jeg kjører aggregatet et par timer.

Mao, å vente til batteriene er på 11V eller å forbruke 400At før de lades er etter mitt syn for sent. Ved å lade etter 200At eller ved 12,4V fordobler du batterienes levetid.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod