Hjelp til valg av energiløsning

Startet av eia, november 20, 2012, 21:27:04

eia

Håper at noen her på forumet kan gi gode råd angående valg av energiløsning. Enkel hytte ved sjøen som vil bli brukt 3-4 uker sammenhengende om sommeren + evt. påske og 1 uke høstferie. Ellers i året vil ikke hytten ha tilsyn. Uten veitilkomst, tungvint å få utført service/reperasjoner. Energibehov: lys, vifte toalett, tv/mob.lader,  støvsuger, vaffeljern, små el. verktøy. Komfyr og evt. kjøleskap kan gå på gass + gassvannvarmer.

Har sett på hyttetorgets energiverk, men synes at prisen er høy (56.000 + evt. solcellepanel). Lurer derfor på om det finnes noen billigere, men gode energiløsninger som kan dekke vårt behov?

erstokke

Du kommer langt med et brukbart 12v solcelleanlegg og et aggregat.

Alt lys må være 12v LED.

Så sper du på med et Honda EU 20 aggregat til 1) 230v-apparater som verktøy, støvsuger, vaffeljern og 2) lading av batteriene hvis forbruket blir for stort.


Stardustsilver

Sparelys.no har billige og bra 85w solcellepanel og mye led pærer å velge mellom. Har handlet en del der og er godt fornøyd.  Støtter også rådet om Honda aggregat.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Amatøren

Jepp, Honda EU20i = Helt topp ;D

Bare litt jobb å finne liten støvsuger (plassmangel for lagring mellom bruk) og som også trakk mindre enn 1600W som er kontinuerlig effekt på aggregatet.
Man lærer så lenge man lever.

erstokke

Jeg kjøpte en Electrolux støvsuger på 1250w.

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/stovsuger/ZUSG3901/electrolux-ultrasilencer-green-stovsuger-zusg3901

Den er oppsiktsvekkende stillegående og suger kraftigere enn den på 1800w som vi har hjemme. Ikke spesielt liten eller billig, da. Electrolux har også en som er enda dyrere som er på bare 1000w.

Oppgitt wattstyrke må være mye mindre enn max på aggregatet, fordi apparater med motor trekker mye mer i startøyeblikket.

eia

Takk for gode tips!

Er det mulig å beskrive litt nærmere hva som er et "brukbart solcelleanlegg"? Gjerne konkrete produkter hvis dere har gode anbefalinger. NB: God kvalitet er viktig da det ikke blir lett å frakte frem/tilbake til hytta for reperasjon.

Ser flere anbefaler Honda EU20, men vil det være en fordel å ha aggregat med automatisk lading av batteri siden vi kommer til å bruke hytta flere uker sammenhengende, eller klarer man seg fint uten? Hva med fjernstart?

Er det mulig å si noe om hvor ofte/lenge batteriene må lades ved normal bruk sommerstid?

Det er ikke så lett å finne ut av dette så jeg er svært takknemlig for svar!

Røilern

Hei - velkommen til denne kompliserte verdenen.

Det finnes flere tråder her som berører dette tema, kan bare anbefale at du leser deg opp på disse. Det finnes få enkle svar, men for å kunne hjelpe deg må du være mye mer konkret mht forbruk. I tillegg er det mange strategiske valg du må ta.

Her er noen innspill:

220V eller 12V anlegg inne i hytta? Fordeler og ulemper ved begge
Hvor ofte er du villig til å kjøre et aggregat?
Hvor mange dager forventer du at batteriene skal vare i dårlig vær?
Hvor mye bensin er du villig til å bære?
Hvor mye plass har du til solpaneler?
Osv osv

På forbrukssiden er det også mye å ta hensyn til.
- LED lys har ekstremt lavt forbruk, det er ikke lys som er problemet
- kortvarig høyt forbruk er heller ikke noe problem, en støvesuger i 10 min er helt greit
- et kjøleskap eller fryser derimot som går hele tiden er noe helt annet
- en moderne LED tv tar lite strøm, den gamle lcd TVn bruker 10 ganger så mye eller mer
- lading av PC'er er en stor strømforbruker, ipader og telefoner tar også mye strøm
- vaffeljern er mulig, men å steke opp en røre tar fort 0,5Kwt

Les boken som Viktron har på nettet, du finner link i et av mine tidligere innlegg, den gir mange svar.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

I utgangspunktet spurte du etter en billig løsning på energisystemet. Hva som er billig kan sees på to måter:
1) Billig i forhold til i det hele tatt å få lys i hytta ++
2) Billig i forhold til innlagt strøm fra e-verket.

Jeg fikk prisen på alternativ 2 og brukte halvparten. Det ble nok til både  både nytt solcelleanlegg, Victron, Honda EU 65is, Wallas parafinovn med "ring hytta varm" og mere til. Driftskostnadene ligger også på ca halvparten av innlagt strøm.

Amatøren

For solcelle lading velg en MPPT lader/regulator.

Selv gikk jeg for Phocos sitt modulsystem som kan bygges ut og kjøpte med kontroller enhet som kan logge data. Litt gadget freek er jeg vel uten å ta helt av.

Last moduler (logge forbruk og kutte det ved lav spenning) kommer vel etter hvert.

Full tråd om dette på Digitalhuset.

Svarte en annen her.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod