Pellets sentralfyring på hytta?

Startet av Pelle, november 29, 2012, 22:23:03

Pelle

Hei,
Vi har nå tomt på Søtelifjell i Eggedal og ønsker å bygge hytte. Vi tenker  oss kanskje Saltdalshytta Smart 06 eller tilsvarende som er på 38kvm + 17 kvm lukket hems + anneks på 15kvm for fyrrom/bod. I stedet for å ringe hytta varm, ønsker vi å ha nok effekt til å varme hytta raskt når vi kommer. Vi tenker oss  pelletskjel på 20kW i tillegg til vedkamin på ca. 4-5kW. Det blir vannbåren varme i gulv, alternativt radiatorer + viftekonvektor som kan avgi høy effekt for rask oppvarming.

Er det noen som har tilsvarende løsning? Er noen som har erfaring med vannbåren varme på hytta, feks i forhold til frost? Hvilken innblanding av glykol kjøres det med for å unngå frost?
Det er ikke sikkert vi legger inn strøm men baserer oss på aggregat og solceller. Det betyr at kjelanlegg og vannbåren varme står iskaldt. Noen med erfaringer her?

erstokke

Tror dere må bestemme om det skal være strøm eller ikke, dette har mye å si for hele planleggingen av hytta.

Jeg sjekket litt rundt dette med pelletsoppvarming til min strømløse hytte, men fant ut at det var mange ulemper. F.eks. at de aller fleste pelletsovner bruker alt for mye strøm til å kunne kjøres på solcelleanlegg.

Pelle

Kjelanlegget med sirkulasjonspumpe trekker ca. 70W effekt i gjennomsnitt. Kjelen avgir modulerende effekt mellom 3 og 20 kW. Det er lagt strøm inn på tomten og jeg tror det koster i underkant av 40 tusen å koble seg til. Det blir nok innlagt strøm, tenker jeg - men jeg vil gjerne ha pelletsvarme.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod