Problemer med elko/sunwind gsm styrt kontakt!

Startet av lynx800, desember 16, 2012, 00:03:27

lynx800

Lurer på om det er noen flere som har blitt plaget med å få retur svar fra sunwind/elko sin gsm styrte kontakt når man sender en sms til den, den fungerer og gir svar i begynnelsen etter restart, men så kutter den ut å svare meg...
Kontakten virker slik den skal og utfører det som den får beskjed om sjøl om den ikke gir noe retur svar, må resette den og da får jeg svar igjen. Noe tips og ideer om hva som er feil? Har onecall ringkontant kort.

Røilern

Slike feil er det ikke lett å finne ut av.

Når mitt eget gsm rele begynte å fuske for et par år siden, og vi kom opp til iskald hytte, så ga jeg opp. Det hadde jo tross alt gjort jobben i 10 år. Hvor mange er det som har en gammel mobiltlf som de forsøker å fikse når den begynner å fuske?

Er den utenfor garantitiden kjøp en ny - sorry

Vi holder til i et område med dårlig mobdekning (bare edge) så jeg benyttet anledningen til bytte teknologi. Nå har jeg en ice ruter og et net rele for controlebyweb.com
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

lynx800

Har prøvd 2 helt eske nye slike, men det samme skjer. Den gjør det den får beskjed om å gjøre, men den orker ikke svare meg at den har gjort det...

Røilern

Sitat fra: lynx800 på desember 16, 2012, 14:14:04
Har prøvd 2 helt eske nye slike, men det samme skjer. Den gjør det den får beskjed om å gjøre, men den orker ikke svare meg at den har gjort det...


Ok, og du har bra dekning?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

lynx800

Joda dekninga er bra, fult utslag på tlf. Får jo som sagt kontakt med den hver gang jeg sender sms til den...

steinarm



HBOle

Mvh
Ole

steinarm

Min erfaring med slike enheter er at når du sliter med å få svar fra enhetene, så er det på grunn av at det kan være litt på kanten med dekning der enheten står. I mange tilfeller så kan det ellers være bra dekning på hytta.

Prøv å flytt enheten en annen plass, prøv med en skjøteledning og flytt den på bordet eller ved vinduskanten å prøve. Hvis du da får svar hele tiden så verifiserer dette at det er dårlig dekning der enheten står å at den bør flyttes en annen plass.




steinarm

Yapp, SIM-kort kan også være tingen, men det er ofte noe som ikke gir seg utslag før kortet er 3-5 år gammelt.

Det kan være SIM kort leverandøren som forårsaker problemet, har opplevd dette på noen av GSM tjeneste leverandørene der ute. Kjører man Telenor eller Netcom så bruker som regel ikke dette å være problemet.


lynx800

Byttet fra onecall til talkmore, ble mye bedre.. Det er mulig og nullstille den med sms, slik at man slipper å hente den for å starte den opp igjenn. Den svarer når det blir registrer ny masterbruker:)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod