Skringer på hytta...

Startet av g-Opelos, desember 31, 2012, 03:34:21

g-Opelos

Hei, jeg har lyst å montere nytt sikringsskap for 12-voltanlegget på hytta.
Er det noen som kan svare meg å følgene: Vil for eks.10 Amp automatsikringer beregnet for 230V AC fungere på 12V DC? 10 amp er jo 10 amp, eller...

Tobben

Hei,
ut fra det jeg har forstått anbefales det å benytte automater beregnet for likestrøm. Jeg har akkurat vært gjennom samme problemstilling og valgte å kjøpe DC automater fra Hyttetorget på Alnabru/Oslo samt "sikringsskap" fra Elektroimportøren

mvh

Zappa

Jeg har fått motsatt beskjed. Mitt sikringsskap er derfor et normalt 230v skap hvor jeg benytter samme type sikringer på 230v og 12v. Dette ble montert av elektriker. Dette ser til å fungere bra, men så har jeg vel ikke fått testet det heller :-) Det er brukt "treg" utgave av sikringene.

Litt av hensikten har vært å gjøre det fleksibelt, f.eks. Til å gå over til bare 230v på et tidspunkt.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Hei

Hvis du Googler tema på Engelsk får du mange treff. De fleste ser ut til å fortelle at det er forskjell på AC og DC automatsikringer. Det er vel en grunn til at verdens produsenter av sikringer spesifiserer hvilken spenning de er laget for og om de er laget for AC eller DC.

Her er et klipp funnet på nett:
Hi,

Electronics Technicians believe AC breakers can be used in place of DC breakers. Elecricians will
tell you that DC breakers are made for a reason and the two are not interchangeable. Since I am both - I can tell you the difference is safety and current interrupting capability (one in the same).

A quick source explaining the difference, and why you should choose the added expense of a DC breaker is: http://www.mrsharkey.com/busbarn/electrics/chapt9.htm . And since I am not affiliated with that site I hope you will consider it's advice.

Remember, a fuse is still cheaper, replaceable, and can be safe if used within it's voltage rating.

Please feel free to contact me with any questions you might have.

Bob


Pga den høye strømmen du kan få i et likestrømsanlegg - i praksis tusenvis av amp - så er det ekstra høye krav til likestrømssikringer. Hvis jeg forstår dette rett så kan lysbuen som oppstår når sikringen bryter være så betydelig at sikringen ikke er istand til å bryte strømmen.

Mao - det dreier seg om sikkerhet - 12V er ikke ufarlig!
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

g-Opelos

Takk for innspill og svar. Jeg er rimelig dus med strøm, såvel AC som DC, men her var jeg noe usikker, og jeg ser at jeg ikke er alene om det. Jeg har prøvd å lese en rekke innlegg andre steder på nettet, men ikke blitt særlig klokere. 

Det er ikke usansynlig at lysbuen ved sikringabrudd på DC blir så krtaftig, at den "brenner" kontaktpunktene sammen, og sikringen ikke får bryte strømmen som den skal. Hvis så er tilfelle, vil den dersom den alikevel bryter strømmen, bli brent på kontaktene, og derved ikke gi god kontakt igjen, ved innkopling. Det vil i neste omgang føre til spenningstap og varmgang. Skummelt. Det har jeg erfaring fra på motorkontaktorer AC3, Ved bortfall av en fase, er det ikke uvanlig at de brenner, slik at motorvernet ikke får gjort jobben, og motorviklingene går til hell"#¤%.

Jeg har ikke funnet noen som selger automatsikringer for skinnemontasje 12v DC,
Hadde vært interessant å fått en peiling på priser.

Kansje det enkleste er å ty til de gode gamle smeltesikringerne, da kan man velge kvikke eller trege, alt etter type belastning, og når en sikring ryker, så er den ferdig, og må erstattes med en ny.

Røilern

Jeg kjøpte mine her: http://www.solar-electric.com/stfubr1.html

Husker jeg ikke feil så var frakten dyr, men jeg bestillte de sammen med MPPT regulatoren og da kostet det ikke noe ekstra.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tobben

som sagt selger de dette på Hyttetorget på Alnabru, passer i DIN skinne

Røilern

Sitat fra: Tobben på januar 03, 2013, 11:21:22
som sagt selger de dette på Hyttetorget på Alnabru, passer i DIN skinne

Hva betalte du for dem? Jeg synes det ser ut som de skal ha 1990,- for 4 sikringer og en boks. De "samme" sikringene koster  10$ pr stk ute i den store verden.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tobben

Selges løse i butikken, mener pris var rundt 180 kroner


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod