Blandebatteri for dusj i hytte uten varmtvann

Startet av Hyttami, januar 12, 2013, 18:33:32

Hyttami

Jeg planlegger dusjløsning på hytta hvor vannforsyning er ferdigblandet varmtvann i beholder. 12V trykkpumpe vil sørge for vann til dusj. Den fungerer slik at pumpe slår seg på når det åpnes ei kran. Jeg er noe usikker på hvilket blandebatteri som vil fungere for en slik løsning. Normalt har jo et dusj-blandebatteri tilførsel av både varmt og kaldt vann - hvordan løser jeg dette når vannet er ferdigblandet til ønsket varme i tank? Noen som har montert noe lignende og har erfaringer å dele?

yevensen

Siden du ikke skal blande så mye holder det med en kran. Sjekk båtutstyrs forr. f.eks denne fra Maritim http://www.maritim.no/vvs/vannsystem/blandebatteri-kran/kran-enkel-for-dusj

Røilern

  Du trenger vel strengt tatt ikke noe blandebatteri hvis vannet er ferdig blandet. Det mest praktiske er et slikt dusjhode som benyttes ombord i båter, det har en liten bryter i håndtaket, på den måten sparer man på vannet.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Hvis det bare er en dusj med en dunk med varmt vann ved siden av, trenger du heller ikke legge opp trykkvann. Da kan du klare deg med en pumpe som senkes ned i dunken.

En stor fordel med dette vs trykkvannspumpe, er at det blir lite lyd, og at det er enkelt å tømme når hytta forlates.

Slik som denne:
http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=8&sc=21&pid=542

Stardustsilver

Sitat fra: erstokke på januar 14, 2013, 09:24:41
Hvis det bare er en dusj med en dunk med varmt vann ved siden av, trenger du heller ikke legge opp trykkvann. Da kan du klare deg med en pumpe som senkes ned i dunken.

En stor fordel med dette vs trykkvannspumpe, er at det blir lite lyd, og at det er enkelt å tømme når hytta forlates.

Slik som denne:
http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=8&sc=21&pid=542

Støtter denne, har nesten samme løsning, fungerer veldig bra :-)
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Hyttami

Mange takk for tips. Jeg skal bruke samme trykkvannspumpe for vann til håndvask, spyling av urinseparator på snurredass og dusj - så en et-greps blandebatteri eller dusjhode med av/på hendel vil fungere utmerket. :)

Røilern

Jeg har kjøpt denne på Jula - fungerer bra og den ser ikke ut som om den hører hjemme i  båt ;-)

Den selges som servantdusj http://www.jula.no/servantdusj-handy-430218
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttami

har et nytt spørsmål på dette temaet: Kan en bruke en et-greps servantkran (som er beregnet for både kaldt og varmt vann) dersom en kun ønsker å koble til kaldt vann? Jeg skal ha bare kaldtvann fra trykkpumpe innledningsvis før jeg mest sansynlig innstallerer varmtvannsbereder (gass) senere. For å unngå å kjøpe flere kraner vil jeg høre om noen vet om et et-greps blandebatteri kan brukes med kun et inntak koblet til?

Lmsafg

Tror det vil komme vann ut av varmtvannstilkoblingen når man har krana i visse stillinger, men er jo ikke verre enn å plugge igjen frem til man skal koble til varmtvann.

Røilern

Hvis rommet er frostfritt går del nok greit  å plugge varmvannsrøret, men hvis ikke må du nok koble vann på begge rørene så du får drenert kranen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Ang. blandebatteri, så ville jeg ikke brukt det. Like enkelt å forhåndsinnstille på gassvarmeren. Bruker dusjhode fra BT, som er åpen når jeg såper meg inn, funker perfekt for min del. Nå kjenner ikke jeg til alle typer gassvarmere, men sjekk om varmeren har innstillinger for lav og høy varme.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod