Forlenge gammel hytte

Startet av khank, januar 14, 2013, 22:17:45

khank

Hei;
Vi har ei enkel 40-50 talls hytte på ca 40m2. Ønsker å bygge på ca 2-3 meter videre fra bakre gavlvegg. Hvordan gjøres dette i praksis  egentlig, for å få tett og god sammenføyning av tak og vegger?  Hytta har i dag et gammelt torvtak. Jeg vurderer å skifte taket i samme slengen (føre var).

erstokke

Du skriver ikke om det er tømmerhytte eller bindingsverk. Hvis det er bindingsverk, bør du skrelle av kledning eller panel et stykke, slik at du får overlapp mellom det nye og gamle bindingsverket. Fest det gjerne sammen med bolter. Legge om taket samtidig kan være lurt, så får du god overlapp mellom gammelt og nytt der.

Det mest utfordrende er vel å sørge for like grunnforhold for gammelt og nytt. Her er hovedregelen at man fundamenterer på samme måte i tilbygget som i hovedhytta.

Bygg på så mye du har mulighet til. Det blir veldig dyre kvadratmetre hvis du bygger på lite.

khank

Ja, det er bindingsverk. Tenker også å høyne tilbygget noe, for å få til en hemsløsning. Med samme takvinkel vil tilbygget bli noe bredere også. Har ikke fått planlagt i detalj enda, men tviler på jeg bygger på noe mer enn 3m utfra tomtegrenser. Kan man si noe om et prisestimat og arbeidsomfang for et slikt arbeid inkludert bytte av tak?  Jeg vil nok sette vekk alt utvendig arbeid til en dyktig tømrer.

erstokke

Hvis takene har forskjellig høyde, er det utrolig viktig å gjøre konstruksjonen riktig - og tett - der hvor det gamle taket går inn på den nye veggen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod