Frostsikring av "avløpsrør" på 12V

Startet av hopheim, januar 23, 2013, 13:28:03

hopheim

Heisann

Gammel hytte uten innlagt strøm, men med solcelleanlegg på 12V. Det er installert et relativt lite biotoalett med separat urinrør som ledes ned under hytta og ut, men det er litt lite fall på rørlengden (anslagsvis 10-15m total lengde), og siden det blir veldig kaldt der i vintersesongen fryser dette til og fylles opp i løpet av et helgeopphold, slik at det er ubrukelig fram til våren/sommeren.

Finnes det noen form for varmekabel / frostsikring som kan monteres og kobles mot 12V-anlegget, og som da kan slås på ved behov (typisk ved ankomst i vintersesongen)? Evt noen andre gode idéer for å gjøre dette mer brukbart om vinteren?

Tommy

Vi har separet på hytte med kun 12 volt, vi har en kopp med frostveskeblanding stående i vindusposten bak toalettet. En liten skvett nedi etter toalettbesøk gjør at røret ikke fryser. Hadde problemer med frysing før vi okså men nå fryser det aldri mere. Gå på ett bilverksted å spør om de har frostveske stående etter bytte på biler, det kaster de bare alikevel. Jeg har 25 liter stående på hytta hele tiden, stikker bare innom ett verksted å fyller opp når det minker. Det siste jeg gjør før vi drar fra hytta er å fylle på godt med frostveske i separetten å utslagsvask.

hopheim

Hm... det enkle er ofte det beste som de sier. Godt forslag, takker :)

KjellG

Hva med å isolere røret? Her tilføres varme med 37 grader. Dersom røret er isolert, så holder det kanskje til at alt er rent igjennom?

hyby

Sitat fra: Tommy på januar 23, 2013, 14:50:14
. En liten skvett nedi etter toalettbesøk gjør at røret ikke fryser. Hadde problemer med frysing før vi okså men nå fryser det aldri mere. Gå på ett bilverksted å spør om de har frostveske stående etter bytte på biler, det kaster de bare alikevel. Jeg har 25 liter stående på hytta hele tiden, stikker bare innom ett verksted å fyller opp når det minker. Det siste jeg gjør før vi drar fra hytta er å fylle på godt med frostveske i separetten å utslagsvask.

Ut fra forutsetningene:
Sitat fra: hopheim på januar 23, 2013, 13:28:03
separat urinrør som ledes ned under hytta og ut

Sitat fra: Tommy på juni 06, 2012, 15:27:11
Ledningen med urin har jeg lagt ned i grunn ved siden av hytta.

virker ikke dette rådet fra Tommy videre smart (pent sagt).
Særlig i eldre hytteområder uten strøm, vann og avløp, der slike løsninger kan være aktuelle. Er det vel gjerne slik at man selv eller naboen tar drikkevann fra overflate eller grunnvann.
Frostvæsker er vel å regne som giftig spesialavfall....

Tommy

Ja frostveske er spesial avfall. Jeg kjører også bil opp til hytta og forurenser fælt(dieselbil) å vi fyrer med ved så vi forurenser der også, bonden som eier skauen har ca 50 kuer som går rundt å gjør fra seg der. Nei jeg har ikke dårlig savittighet for noen desiliter med frostveske i grunnen under hytta og synes det egentlig er skikkelig smart :)

Endeli

Isopropanol kan benyttes som frostsikring i biotoalett løsninger. En bør være varsom meg glycol da dette er giftig ved utslipp til miljø.

Røilern

Sitat fra: Endeli på februar 10, 2013, 09:38:37
Isopropanol kan benyttes som frostsikring i biotoalett løsninger. En bør være varsom meg glycol da dette er giftig ved utslipp til miljø.

Vil ikke isopropanolen fordape over tid?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Både isopropanol og etanol kan brukes som frostsikring, men dette er jo veldig brannfarlige stoffer. Er det fare for antennelse ved f.eks. vanlig ferdigblandet spylervæske?

bobb01

Vi har brukt vindusspylerveske i 25 år m stort hell. Den er ikke brannfarlig og ganske snill mot miljøet - og billig på f.eks Rema.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod