Varmtvannstank rundt stålpipa?

Startet av r-ling, januar 25, 2013, 13:35:57

r-ling

Er det noen som har vært borti leverandører på et enkelt varmtvannsystem til vedfyrt ovn? Jeg tenker ikke på vannkappe og vannbåren varme og akkumulatortank på 500 liter osv. Bare en enkel tank som kunne monteres rundt stålpipa for å få 10-15 liter varmtvann tilgjengelig så lenge man fyrer i ovnen. Syns at gassdreven vannvarmer blir unødig bruk av gass så lenge men fyrer i vedovnen likevel. I vår første campingvogn hadde vi en 5 liters varmtvannstank der vannet ble varmet av varmluft som gikk rett gjennom tanken. Jeg tenker at en rund, isolert vanntank kan monteres rundt stålpipa, og så lager man et lignende system som i campingvogner, med pumpe i kaldvannstanken.
Jeg er ganske forundret over at det fins så lite "snakk"på internett om dette. Er vi de eneste med slike ønsker?

Itzy

Lurt tenkt. Det burde være et marked for dette. :)

Amatøren

Regner med at du tenker på ordentlig pipe=stor diameter når du skriver det, så det blir litt avsporing fra meg:

Hva med vannbeholder for ovnsrør som brukes mellom ovn og pipe?
Man lærer så lenge man lever.


r-ling

Ja, prinsippet er slik som den til badstuovnen. Men jeg tror vannet blir veldig varmt hvis man har det rett oppå ovnen. Man trenger jo ikke varmere vann enn 60-70 grader, og da må man kanskje et stykke lenger opp på stålpipa.
Jeg har planer om å bygge hytte med loft (Saltdalshytta SMART), og da tenkte jeg at denne tanken kunne stå rundt pipa oppå loftet, i nærheten av en vannsisterne. Da er vi ca. 1,5-2 meter fra toppen av ovnen. Det må da bli passse?
Tror vi må bringe denne ideen videre til alle stålpipeprodusenter. Det må da være kurant å lage et eget pipeelement som er varmtvannstank?

Hyttami

Si ifra om du kommer over noe slik. Har tenkt på dette selv. Det enkleste vil være en tank som går i en halvbue og spennes fast til hvilken som helst stålpipe med rett dimensjon. Tappekran i bunn så hadde det vært perfekt. Det spørs om det er mulig/lovlig med slik økt vekt på ei stålpipe? Iallefall - dette burde absolutt vært funnet opp.

Bidda

Tanken er grei den men....en kan vel fort få legionellaproblem med en slik løsning som varierer mye i temp, bedre med spiral som du varmer opp kaldt vann ettersom du tapper?

petter`n

Er det ike like greit med en gass vannvarmer, du har vel kjøleskap på gass også ?
Her i østflod koster en 10-kilos kun 199.- nå og det har vart en del år hittil.


r-ling

Jo det blir vel sikkert det jeg ender på, fins visst ikke noe godt vedfyrt alternativ.

langtidsminne

Skulle hatt en varmeveksler hvor den varme røkgassen varmeveksles motstrøms med kaldvannet...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod