Varmefolie under parkett lagt på betongsåle

Startet av thoreide, januar 30, 2013, 13:28:18

thoreide

Skal igang med hyttebygging og vurderer hva slags varme jeg skal benytte under parkett lagt på betongsåle. Her går diskusjon ofte på vannbåren eller varmekabel lagt i betongen. Jeg lurer på om noen har erfaring med bruk av varmefolie. Med 5mm isolasjonsplater mellom varmefolie og betong vil en få et langt raskere system enn varmekabler støpt i sålen. En vil selvfølgelig få et ganske stort tap ned i betongen i oppvarmingsfasen, men kan da også benytte noen panelovner for raskere oppvarming?

thoreide

Hadde vært fint om noen kunne kommentert løsning med å legge flytende parkett direkte på betong, kun med 5mm isolasjon og varmefolie i mellom. Ser en fordel med redusert byggehøyde med dette sytemet også!

jan

Hei!
Varmefolie blir valgt som løsning for oss også. Hva gjelder "varmetap" under folien mot eventuelt betong er ingen stor sak, da det i de fleste tilfellen blir lagt Depron matte på 5-7 mm slik at varmen hindres å slå ned. Om jeg ikke husker feil har denne matta samme U- verdi som 5 cm Glava.
Fordelen med dette systemet er den raske oppvarmingen, og ikke minst nattsenkingsfunksjonen som vannbåren varme ikke klarer.
For leggemetoder og info anbefaler jeg deg å se nærmere på hjemmesiden til:
varmeconfort.no
Jan

hyby

Tror denne løsningen kan virke ganske brutal på tregulvet med mindre du har hytta forholdsvis varm hele tiden.
Da du vil få mye raskere oppvarming enn med en nedstøpt løsning.
Kan kanskje vurderes med en noe lavere w pr m². Og tilleggsvarme fra ovner ?

I et bolighus er varmen mye mer konstant, så vær forsiktig med å kjøpe folieleverandørens referanser fra at det går bra der....

Får dere noen parkettleverandør til å "garantere" dette om du forteller at gulvet skal varmes opp fra 8 til 23 grader i løpet av noen timer, mange ganger i året ?

Hadde vært fint å høre konkrete erfaringer fra noen som har hatt folieløsing på hytta noen år.

thoreide

Da fikk jeg dette svaret etter kontakt med en produsent av parkett:

Depronplater med varmefolie er ok, sørg for at depronen har rett bæreevne for parkett gulv.
Når det gjelder varme maks 27 grader i overflaten.
Det er slik at alt treverk liker jevn temperatur så ned mot 5-8 grader opp til 25 grader gir store forskjeller, temp og RF kan selvsagt påvirke gulvet ved noe oppsprekking og litt knirk.

I mange tilfeller går dette bra men det er selvsagt store påkjenninger for gulvet!
Husk alternative varmekilder, varme i gulv er kun beregnet som komfortvarme


Det er naturlig at produsent er forsiktik med anbefalinger, som kan gi reklamasjoner.

Spørsmål da er om det er noen som har erfaringer med parkett og sprekkdannelser pga. store svingninger i temperatur og luftfuktighet.

swande

Vi sjekket også dette før vi bygde. Flere av de vi snakket med anbefalte varmekabler i støpen og en termostatbegrensning på 23 grader. Argumentet var at dette totalt sett var en bedre løsning som ga bedre varmefordeling. Skulle en senere velge f.eks. fliser eller skifer, ligger slt klart. Parkett tåler utmerket dette.
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

jan

Grunnen til at vi velger dette produktet er todelt. For det første
er det både enkelt å raskt å legge uansett hvordan og hvilken
løsning man velger med tanke på gulv.
Varmekilden kommer så nær kilden som mulig, og man slipper å
varme opp en "betongkjerne" før varmen slipper. Altså et meget
rask metode for oppvarming og nattsrnking.
Hva gjelder temperaturer leveres disse folkene i 40, 60, og 90 W/m2.
Parkett- og gulvleverandørene sier Max 27 grader overflatetemperatur
for å hindre sprekkdannelse. I de fleste tilfellene tåler de mer, men som
det blir nevnt her ønsker de ikke å utfordre temaet.
Som løsning på dette velges det nesten alltid termostaten som har innebygget
romtemperatur med gulvføler som passer på makstemperaturen på 27 grader

Lykke til!

thoreide

Takk for verdifulle innspill. Det er som regel fordeler og ulemper ved valg av ulike systemer. Når det gjelder varmekabler i støp er dette helt klart å foretrekke der en skal ha flis eller stensatt gulv. Vi var lenge inne på dette valget for stuedelen også, spesielt siden vi har fuglehunder med klør som kan ripe opp parketten. Men vi synes kanskje et eik enstavs gulv (lakket eller oljet) virker lunere og hyggeligere i en stue. Når det gjelder varme til et slikt gulv ville jeg også tro at varmefolie er langt å foretrekke.
Med en hytte som bare brukes sporadisk noen få weekender i vintersesongen, virker det veldig energisløsende å måtte varme opp 10cm. betongsåle. Da vil en også ha en restvarme kapasitet som varer lenge etter at man har forlatt hytta. Dette kan en sikkert gjøre energiberegninger på.
Hva er praktisk oppvarmingstid for stue med parkett med de to systemene?
Bruker dere tilleggvarme i form av panelovner?
Selv tenkte jeg på å benytte  varmeovn i badstue med ventil og luftekanal med vifte til stuedelen for ekstra rask oppvarming. Det er kjøkken stuedel som har det største oppvarmingsbehovet på vinterstid.
Jeg tenkte også å ha et midtparti i hytta med varmekabler i betongsålen og flis/skifer for inngang/bad/badstue/kjøkken. En grunnvarme blir da stående på disse gulvene for å holde nødvendig minimumstemperatur når hytta er ubebodd.
Spørsmål til dette er om det er vanlig å isolere dette gulvpartiet fra resten av sålen for å unngå varmetap videre ut i sålen? Dette vil da svekke stivheten i sålen noe som kan være negativt? Et annet spørmål er om en vil kunne få varmesprekker i betongen ved kun delvis oppvarming i ulike soner. En skulle tro at dette ville oppstå pga ulike temperaturer og dermed utvidelser?
Igjen takk for alle kommentarer!

swande

Varmekabler i støpt såle er en svært utbredt og mye brukt oppvarmingsmåte. Vi har kabler i hele gulvet og varmen sprer  jo i hele såleoverflaten. Har ingen tro på at dette skaper noe større problemer med sprekker en andre oppvarmingsmåter.

Sålen hos oss er fullisolert og det var ikke behov for ekstra isolasjon

Ellers har du helt rett i at det er en viss treghet i varmekabler. Dette løses ved å ringe hytta varm et døgn i forveien og skru ned et døgn før en forlater hytta. Varmefolie gir heler ikke varmt gulv på noen timer. Vi bruker kablene som frostsikring ved å senke til 8 grader når hytta ikke er i bruk.

Vi bruker noe tilleggsvarme den to første timene vi kommer opp, ellers holder varmekablene en jevn, fin og lun varme i hele hytta. Veldig fornøyd med akkurat denne løsningen.  Temperaturbegrensningen er helt riktig 27 grader - ikke 23 som tidligere skrevet
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

4bikes

Vi har følgende løsning: varmekabler i støpt plate, kablene fester til armeringsmattene. Vi har 4 kretser. Bad, gang, vindfang og stue/kjøkken. I stue/kjøkken-delen er det kabler med en effekt på ca 55w/m2. Hver krets kan styres for seg via Sikom GSM, eller via bryter i hvert enkelt rom. Løsningen gir jevn og behagelig varme. Vi holder en minimumstemperatur inne på ca 7 grader C. Vinterstid trengs ca et døgn for oppvarming til brukstemperatur. Sommerstid brukes normalt ikke kablene i stue/kjøkken-delen. Årsforbruk ca 7500kwh totalt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod