Kommentarer til 230v solcellepakke

Startet av eia, februar 10, 2013, 14:03:10

eia

Hei, har noen innspill eller kommentarer til følgende energipakke:

1 stk 140W solcellepanel
2 stk 290At AGM batteri
Studer XPC 1400-12 m/ 45A batterilader
EP Solar Tracer MPPT 2210RN
Honda 20i aggregat

230v vil bli brukt til tv, mob/pc lader, vannkoker, støvsuger. Vurderer å bruke 12v til ledlys/vifte toalett/vannpumpe/tenning gasskomfyr, men er usikker om det er bedre å kjøre alt gjennom inverter dvs legge opp til kun 230v. Har "gratis" elektriker så kostnad er den samme uansett hvilken løsning som velges.

Inverter har et forbruk ved ingen last 4W; standby forbruk 0,5W. Hva er forskjellen på dette? Dersom vi velger dobbelt opplegg med både 12v og 230v vil inverter spares, men er det nødvendig?

Fungerer inverteren også som et sikringsskap eller trenger vi dette i tillegg?

Planlegger å ha batteriene plassert ute, mens inverter og regulator står rett innenfor inne i hytta. Batterikapasiteten blir redusert vinterstid, men vil det være ok løsning da hytta kun vil bli brukt som sommerhytte?

Røilern

Ikke noe dårlig utgangspunkt dette.

Proffene på solarpaneltalk.com ville sagt:
- For lite panel i forhold til batteribank
- du skal ikke koble batteriene i paralell, lag heller en 24V løsning
- hva er ditt planlagt strømforbruk?
- MPPT regulator er riktig, pass bare på at den Stor nok til å vokse litt i

Selv har jeg også to slike batterier, disse er nå koblet til 550W med paneler. Panelene er koblet 2x2 og har en driftsspenning på 40V. De som virkelig forstår seg på dette er krystallklare på at man skal unngå å koble batterier i paralell. Har du ikke allerer kjøpt batterier ville jeg sterkt vurdert  6 x 2V batterier for en 12V løsning, eller 4 x 6V for en en 24V løsning. Jo høyere spenning jo mindre tap.

Planlagt forbruk er jo vanskelig, det krever rett og slett litt erfaring. Vi har nådd et forbruk på mer enn 100Ah i døgnet. Jeg har et par andre innlegg her som beskriver dette nærmere.

En annen variant med hensyn til inverter/aggregat er større inverter og enklere aggregat. Påenget med et inverter aggragat er jo å kunne levere "mindre mengder" med 220V uten at aggregatet bråker for mye. Det fikser en inverter like godt, og mye stillere. Inverter agreggatene koster jo nesten det dobbelte av vanlige aggregater.





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Stardustsilver

Jeg tror ikke du trenger å kjøre aggregat for 230v til Tv. Kommer jo selvsagt ann på hvor stor Tv du skal ha. Jeg har en 24" led tv med dvd som bruker kun 25 w, bruker denne kun på 12v. Siden du
har såpass bra solcellekapasitet og kun sommerbruk, så har du mange watt å ta av på 12 v her :-) Hos oss
lader vi også mobiler og nettbrett via usb ladere koblet til 12v.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Røilern

Sitat fra: eia på februar 10, 2013, 14:03:10
Inverter har et forbruk ved ingen last 4W; standby forbruk 0,5W. Hva er forskjellen på dette? Dersom vi velger dobbelt opplegg med både 12v og 230v vil inverter spares, men er det nødvendig?
Noen invertere er i stand til å gå i dvale, de våkner av og til for å sjekke om det er noe strømforbruk. Det høres ut som standby er en slik funksjon. 4W forbruk ved ingen last er vel bare et uttrykk for inverterens egetforbruk når den er våken.

Sitat fra: eia på februar 10, 2013, 14:03:10
Fungerer inverteren også som et sikringsskap eller trenger vi dette i tillegg?

Planlegger å ha batteriene plassert ute, mens inverter og regulator står rett innenfor inne i hytta. Batterikapasiteten blir redusert vinterstid, men vil det være ok løsning da hytta kun vil bli brukt som sommerhytte?

Tror du må ha eget sikringsskap

Batteriene ute for en sommerhytte fungerer fint, avstand til batteriene krever bare tilstrekkelig kabeltykkels, vi snakker om mer enn 100A strøm.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg er ikke enig i at en ikke skal parallelkoble batterier. Jeg forstår hvorfor noen fanatikere fraråder dette men hvis en er nøye går det fint å parallelkoble to batterier og til nød tre men der bør en stoppe. Grunnen er at moderne AGM-batterier har veldig lav indre motstand slik at motstanden i kablene du kobler sammen batteriene med spiller en større rolle enn med rimeligere batterier. Selv har jeg to Concorde batterier på 305Ah som er koblet sammen med 95mm2 kabler som er nøyaktig like lange. Broder'n har fire av de samme batteriene parallelkoblet og han har brukt tykke kobberskinner som er på mm like lange (mellom skruhullene) og det går også.

Men jeg er enig i at 2V eller 6V batterier i serie er det beste og når jeg skal skifte ut batteriene blir det nok 2V i serie.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod