Wallas Marine 40DT på hytte?

Startet av Hod, februar 12, 2013, 13:41:06

Hod

Som tittelen antyder så lurer jeg på om noen har erfaring med bruk av slikt utstyr som oppvarming på hytte? Hytta ligger utenfor strømnettet og benytter seg av 580ah batteribank waeco inverter/lader med aggregat ved behov.

I disse dager er det lite fristende å dra opp på hytta en sen fredagskveld å vite at det ikke er varme i hytta. Har sett på wallas parafin og alternativer med gass uten å bli klok av hvor jeg skulle klart å få den plassert praktisk i hytta(dårlig romløsning sikkert). Sveiv innom Wallasmarine og falt for løsningen med å ha en eksosgjennomføring gjennom veggen i teknisk rom for å så spre varmen med ventiler ut i stue og spesielt soverom. Forbruket av diesel og strøm er såpass lite at jeg mener det kunne vært gjennomførtbart med en gsm bryter foran panelet på dieselbrenneren. Rent økonomisk er det heller ikke så dyrt som en wallas parafin.

Slik jeg ser det:
Ulempe:
Diesel, vinterdiesel/sommerdiesel, stillestående over lengre tid?
7,5cm gjennomføringer i ihvertfall 3 vegger(bare en kanal som vil synes godt).

Fordel:
Fordeler lufta godt i hytta.
stor kapasitet(4kw!)
rask tilgang til "drivstoff" om det skulle være behov.
Lite hull gjennom veggen for eksosen.
"sentralvarmesystem". Nærhet til strømbanken. samt dama blir fornøyd om jeg holder meg til ett rom!
Dieseltanken blir evt lett tilgjengelig rett under rommet.

Noen som har tanker/innspill rundt et slik system?

300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Zappa

Jeg vurderte også en slik løsning da vi anskaffet CAMI ovnen for noen år siden.  Det er besnærende at man kan fordele varme i flere rom og slippe å ha ovnen i f.eks. stuen.  Jeg falt ned på CAMI pga. større effekt og for å slippe å lage disse hullene i veggene og ha rør rundt omkring.  Hytta vår er ikke spesielt godt egnet for en slik "sentralfyr" løsning slik planløsningen er. 

Ser derimot ingen umiddelbare grunner til at dette ikke skal kunne gå. Du kan sjekke opp opp om det er mulig å benytte parafin istedet for diesel.  Det har et lavere frysepunkt slik at du slipper å tenke på vinter/sommer diesel.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

erstokke

Generelt er jeg tilhenger av å tenke "båt" når man har en liten lavstandardhytte.

Jeg var inne på tanken å installere Wallas båtovn med luftuttak på strategiske steder. I følge en kar på Sunwind går det greit å installere slike varmere i hytter. Hvis man klarer å føre fram rørene på en fornuftig måte, kan det jo bli nærmest skjult opplegg.

Rørene må isoleres godt hvis varmen skal nå fram.

Skal være greit å få startet den med en enkel GSM-mottaker, f.eks Sikom GSM 12A.

Ulempene er vel nokså åpenbare:
1. Må lage hull og strekke rør.
2. Må sannsynligvis fylle opp vinterdiesel, altså ikke fylle om sommeren når det er greiest.
3. Strømforbruket er opptil 10 ganger så høyt som en Wallas parafinkamin.
4. Støy?

Prismessig er det ikke stort å hente vs parafinkamin, fordi du må ha tank, monteringsdeler, rør og GSM-mottaker.

Jeg valgte Wallas parafinkamin og er fornøyd med det. Den er ikke som en vedovn, den er helt kald utvendig. Så den kan plasseres temmelig nærme hjørner, møbler etc.


Hod

Jeg er helt enig med dere, og grunnen til at jeg tenkte diesel fremfor parafin var effekten.  Slik rent praktisk er det vanskelig for oss å plassere en evt kamin ift romdelingen. Derimot er teknisk rom plassert slik at det kun i hytta ville vært 60cm av kanalen som vi må kle inn, resten går innunder seng og langsmed vegg på teknisk. Leste at temperaturen går ned 10grader på 3m dersom man ikke isolerer. Tror nesten det hadde vært en fordel ifht at man da også kunne fått en lunk på teknisk(siden det er der jeg bruker mest tid på hytta).

Forøvrig så holder jeg på å gå bort fra wallasen siden den har to luftkanaler fra brenner, usikker om det går ann å stenge en av de. Vil ikke ha to 6,5cm hull gjennom vegg! Begynt å se litt på eberspracher D2, denne er noe mindre men har kun en kanal med 7,5cm. Vanskelig skal det være.  Uannsett så tror jeg problemstillingen får ligge til sommeren da feriepengene og tiden kanskje strekker til 8)
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt


Bibbibo

Men husk at vinterdiesel er mer "møkkete" enn vanlig diesel, mere slam som tetter rør og slikt, jobber med transport, og i vinter har har vi sliti med at kjøleaggregatene på bilene stopp opp pga at det er diesel dyr i tankene og rørene.

erstokke

Glem å få noe glede av varmetapet fra kanalene. Denne varmen føles som den bare blir borte. Da er det bedre å sette et varmeuttak i teknisk rom med spjeld. Sånn at du kan velge mellom masse varme eller ingen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod