Avstand mellom batterier

Startet av Erlingd, februar 23, 2013, 10:15:37

Erlingd

Jeg har et Jets vacum toalett og et Dometic TEC 29 aggregat. Jeg har i 4år brukt samme batteripakke på disse. Har ca 6m 50kvadrat kabel mellom toalettet og batteripakken samt ca 8m 35kvadrat kabel til aggregatet, dvs at batteripakken har stått ca midt i mellom disse to. Aggregatet lader med 10A når det går og så har jeg solcelle i tillegg. Nå må jeg bytte ut batteripakken og har kjøpt 2 stk 180Ah startbatterier. Er det noen som vet om det ville vært bedre å plassere batteriene på hver sin plass og sammenkoplet med de kablene jeg har? Hvordan vil spenningstapet i kablene påvirke batteriene?

Røilern

Litt usikker på hva du mener med hver sin plass. Pr def. bør man unngå paralellkobling av batterier, men hvis de skal paralellkobles så må de stå ved siden av hverandre, og kobles korrekt.

Forøvrig er startbatterier ganske uegnet til solpanel anlegg, de er designet med tynne plater for å kunne gi fra seg store start strømmer og takler små utladninger og små ladestrømmer dårlig. Forøvrig er 10A for puslete lading av en batteripakke på 360A, husker jeg ikke feil skal vanlige blybatterier med syre ha 10% lading, altså 36A
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på februar 24, 2013, 00:25:45
Litt usikker på hva du mener med hver sin plass. Pr def. bør man unngå paralellkobling av batterier, men hvis de skal paralellkobles så må de stå ved siden av hverandre, og kobles korrekt.
Du skriver "Pr def. bør man unngå paralellkobling av batterier". Den skjønner jeg ikke! Hvilken definisjon er det du sikter til? I solcelleanlegg er det veldig vanlig å parallellkoble batterier. Er en nøye med kablingen går det helt fint å parallellkoble inntil tre AGM-batterier.

At en kan oppnå bedre resultat med å seriekoble store 2V batterier er så men det betyr ikke at en ikke kan parallellkoble batterier!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Som OS skrev: Vanlig i solcelle anlegg 12 volts batterier parallell kobles og 2 volts celler kobles i serie så man får et batteri som gir 12 volt. Definisjon på batteri er flere sammenkoblede celler og da gjerne i en samlet pakke, men som sagt man kan lage batteri selv ved å koble sammen flere celler. Batteribank er flere sammenkoblede batterier.

Bare man vet hva man gjør trenger de ikke stå i samme rom. Man kan (selv om det ikke er vanlig) ha god avstand imellom. Man må bare passe på at begge/alle er koblet sammen (med tykk nok kabel) at alle når riktig maks ladespenning.


Selv har jeg 4 stk 140At AGM batterier.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Jeg er klar over at det vanlige i Norge er å paralellkoble 12V batterier for å øke antall amp timer - selv har jeg også vært av den oppfattning at det er den rette metoden.

Men etter å ha deltatt på noen internasjonale forum for alternativ energi har jeg forandret mening. Der er det mange eksperter som det er lett å få tiltro til og de er slik jeg oppfatter det krystallklare i sine anbefalinger - serie er å foretrekke fremfor paralell kobling.

Hvis man tror at verdens batteriprodusenter vet hva de gjør så indikere jo det også sterkt at det er serie som gjelder, ingen lager et 280At batteri ved å paralellkoble to 140Ah batterier.

Så kan man jo lure på hvorfor paralell kobling av 12V batterier ser ut til være vedtatt "standard" i Norge. Jeg tror nok at det skyldes norske hyttebutikker som har standarisert på 12V batterier. Alternativene har imidlertid kommet, nå er det mulig å kjøpe både 2V, 3V og 6V batterier.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på februar 24, 2013, 22:27:25
Jeg er klar over at det vanlige i Norge er å paralellkoble 12V batterier for å øke antall amp timer - selv har jeg også vært av den oppfattning at det er den rette metoden.

Men etter å ha deltatt på noen internasjonale forum for alternativ energi har jeg forandret mening. Der er det mange eksperter som det er lett å få tiltro til og de er slik jeg oppfatter det krystallklare i sine anbefalinger - serie er å foretrekke fremfor paralell kobling.

Hvis man tror at verdens batteriprodusenter vet hva de gjør så indikere jo det også sterkt at det er serie som gjelder, ingen lager et 280At batteri ved å paralellkoble to 140Ah batterier.

Så kan man jo lure på hvorfor paralell kobling av 12V batterier ser ut til være vedtatt "standard" i Norge. Jeg tror nok at det skyldes norske hyttebutikker som har standarisert på 12V batterier. Alternativene har imidlertid kommet, nå er det mulig å kjøpe både 2V, 3V og 6V batterier.

Kommer til å oppgradere annlegget mitt i år og jeg vurderer nå 24V systemspenning med 2V celler. Vet du Røilern hvem som har best priser på dette i Norge? Har sjekket Alternativ energi og de har Fuli 300Ah/2V til kr 750, 600Ah/2V til kr. 1650 og 1000Ah/2V til kr 2700.

Ikke meningen å kuppe tråden!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

"Men etter å ha deltatt på noen internasjonale forum for alternativ energi har jeg forandret mening. Der er det mange eksperter som det er lett å få tiltro til og de er slik jeg oppfatter det krystallklare i sine anbefalinger - serie er å foretrekke fremfor paralell kobling."

Dette blir litt for enkelt. Det kryr av selvutnevnte eksperter. Bildet er ikke sort/hvit. Det er flere faktorer som spiller inn. Det viktigste er kanskje hvilke batterier man bruker. Hvilke egenskaper man foretrekker. Hvor mye strøm trenger man? Hvilken spennening er mest praktisk? Hvor langt ledningsspenn? For mere detaljer finnes det masse informasjon, se f.eks.

http://sierranevadaairstreams.org/owners-guide/understanding/battery-config.html

Det er nok ikke sær-norsk å parallell-koble. Men det kan være grunner i Norge som ikke finnes i andre land, slik som lover og regler. Jeg er ikke ekspert på lovverk, men ser at enkelte tråder sier at det er lov å montere lavvoltsanlegg (12v) selv. Det ville vært dumt hvis hytta brant opp og noen begynner å kommentere 48v anlegget som var hjemmesnekret. I USA er det ofte litt mer kultur for å koble anlegg med høyere spenning selv sammenlignet med Norge.

Det er lett å få tap i et 12v anlegg, så er det "pro" så vil man kanskje opp i spenning, og serie koble batterier, men det blir litt forskjellige anlegg. Det er ikke krystallklart at det ene er å foretrekke over det andre på generelt grunnlag.

Røilern

Jeg kan bare anbefale å besøke solarpaneltalk.com og lese noen av Sunking's inlegg - meget overbevisende. He does this for a living som de sier"over there"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: OS på februar 25, 2013, 11:40:17
Kommer til å oppgradere annlegget mitt i år og jeg vurderer nå 24V systemspenning med 2V celler. Vet du Røilern hvem som har best priser på dette i Norge? Har sjekket Alternativ energi og de har Fuli 300Ah/2V til kr 750, 600Ah/2V til kr. 1650 og 1000Ah/2V til kr 2700.

Ikke meningen å kuppe tråden!

Jeg tror du gjør rett i å gå for 24V. Jeg vurderer å bytte min egen 12V/3000W inverter til 24V eller 48V.

Pt er det ikke så mange som tilbyr slike batterier. Alternativ energi er en leverandør som ser ut til å ha sett lyset. Jeg har selv sett på deres Fuli batterier. Har ikke funnet noen som har bedre tilbud - kanskje noen andre kan bidra?

Du kan jo også vurdere deres 6V serie.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Å gå for 24V eller 48V er greit/bedre hvis man bare skal ha batteribanken til inverter for 230V. Problemet er hvis man vil ha 12V TV og annet utstyr for 12V

Man kan ikke bare trekke ut 12V fra batteribanken. Da får man feilladning av en del av batteriene/cellene.

Da må man ha omformer for å få 12V hvor man tar ut drifts spenning på samme måte som til inverteren. Dvs 24V til 12V eller 38V til 12V inverter.



I følge folk på arbeidet som driver med en del DC anlegg:

Man kan koblet selv alt opp til 48V, MEN en batteribank for 48V er høyere enn 48V når den lades og per definisjon da for høy for den vanlige mann å koble selv (og tilhørende anlegg). Da skal det elektriker inn i bildet.....

Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Gode poenger, det er helt sikkert mange som kvier seg til å ta steget opp til 24V fordi man har så mye 12V utstyr koblet opp. Selv har jeg nesten helt forlatt 12V på hytta, det er snart bare Cami ovnen og ICE routeren igjen. Jeg synes fordelen med 220V langt overstiger ulempene. En vanlig 220V TV er mye rimeligere enn en 12V TV og bruker ikke mer strøm.

Det finnes gode DC-DC omformere som gir god og stabil 12V spenning fra et 24V anlegg. Det finnes sågard 12V - 12V omformere som er laget for å sikre 12V fra et solpanel anlegg som jo kan variere fra rett over 11V til 15V. Jeg vurderer en slik til mitt egen 12V anlegg for å sikre stabil 12V til det lille jeg har av 12V utstyr.

En 48V batteribank må lades med 60V når batteriene er kalde. Det innebærer vel at det  kreves installatør.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Takker for at noen synes det er litt nyttig i det jeg nevner.

Håper jeg ikke blir sett på som bedreviter og kverulant, men selv holder jeg en knapp på 12V.

Så lenge man ikke trenger stor TV så er den jeg har funnet og skaffet meg en Grundig 24" med DVD som bruker kun 19W som TV og 5W w ekstra (24W totalt) ved avspilling av DVD. Kan selvfølgelig argumentere mot at BlueRay er fremtiden og DVD er ut, men vi har mest på DVD foreløpig og reiser ikke på hytten for å ha "kinokveld". Går mere i TV bruk da.

TVen går er veldig tolerant så den går på 10-20V (hvorfor ikke opp til 30 så det dekker 24V anlegg?  - Er vel kostnad og effetivitet i power....). Satelitt tuneren derimot er kresen så jeg har skaffet meg en 12V/12V DC konverter for stabil spenning til den fra Victron (Sunwind). Dermed slipper jeg at aggregatet skal gå og når vi ser TV for å få 230V til TV og satellitt tuner sine powere. Da kobler jeg alt til 12V.

Forøvrig så brukte den gamle TVen (uten DVD) 35W så selv om den har ekstern power og 12V inn så ble den byttet ut. Den gamle CRT TVen (21" 4:3 med DVD) derimot brukte 115W og ikke 12V mulighet.

Beklager veldig for avsporingen fra "Avstand mellom batterier" som er tema for tråden.
Man lærer så lenge man lever.

dybis

Jeg går også for 12v, men kunne vel like godt ha valgt 24v. De faktorene jeg har tenkt på:
* Med de solcellepanelene jeg har måtte jeg seriekoble for å kunne lade 24v. Det gjør systemet mer sårbart for delvis skygger, og litt vanskeligere å sette opp panelene. Nå (med parallellkobling) kan jeg sette paneler i alle retninger.
* Noe utstyr som går på 12v, men jeg tror jeg evt. vil kjøpe en 220v tv med 12->220v omformer likevel. Jeg har likevel noe gammelt 12v utstyr.
Ulempen er dyrere kabler, mer tap i omformere og ladere (de spiser typisk en gitt del av spenningen (ca 0.5v) uansett om det er 12 eller 24v.

Når det gjelder koble selv, så tror jeg det er en maks grense på 200W (og 48v) når det er brennbart materiale i anlegget. Jeg vet ikke om man kommer rundt dette med å bygge "kjernen" med gips/metall rundt, og så ha sikringer med maks 200w til de ulike delene? Noen som vet?

Bibbibo

Dybis: grensen er 300w og 48 volt, men ellers ganske riktig.
Er derfor vi her i landet kan kjøpe 2x140 watt paneler uten og få en montør til og ta jobben:)

OS

Sitat fra: Røilern på februar 26, 2013, 20:09:52
Sitat fra: OS på februar 25, 2013, 11:40:17
Kommer til å oppgradere annlegget mitt i år og jeg vurderer nå 24V systemspenning med 2V celler. Vet du Røilern hvem som har best priser på dette i Norge? Har sjekket Alternativ energi og de har Fuli 300Ah/2V til kr 750, 600Ah/2V til kr. 1650 og 1000Ah/2V til kr 2700.

Ikke meningen å kuppe tråden!

Jeg tror du gjør rett i å gå for 24V. Jeg vurderer å bytte min egen 12V/3000W inverter til 24V eller 48V.

Pt er det ikke så mange som tilbyr slike batterier. Alternativ energi er en leverandør som ser ut til å ha sett lyset. Jeg har selv sett på deres Fuli batterier. Har ikke funnet noen som har bedre tilbud - kanskje noen andre kan bidra?

Du kan jo også vurdere deres 6V serie.
Har nå fått tilbud fra en leverandør til på 2V batterier og de er nesten 50% dyrere enn Alternativ Energi. Selv om det er best med 2V celler er det mulig jeg går for 12V batteri i serie/parallell da det ofte er supertilbud på 12V batterier. Regner med det kommer noen gode tilbud under hyttelivsmessen neste helg. Håper de av dere som er innom messen kan sjekke batteripriser og melde de her.

En annen  ting en må ta hensyn til ved kjøp av batteri er frakt. Alternativ Energi skal ha kr 1200 for 24V pakken jeg vurderer, Sparelys skal ha kr 295 for en tilsvarende pakke med 12V batterier mens Powershop skal ha kr 4500!

Sunwind, Hyttebutikken og Hyttetorget har gratis frakt til nærmeste forhandler.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod