Bytte skifertak - Hva skal jeg velge

Startet av Amatøren, mars 03, 2013, 15:30:33

Amatøren

Har en gammel hytte med skifertak. Valdres skifer som er sprø og tåler lite. Må opp å måke sne på vinteren så jeg vil ha noe som er mere holdbart.

Skiferen er gammel tipper en gang mellom 45-52. Før det var det torvtak på selve hytten. Verandaen ca 20 m2 husker jeg ikke hva jeg så på bilde fra den tiden.

Det kommer ikke til å bli gjenbruk da hullene er slått for hånd så det er veldig variert plassering og dermed ikke kan legges nytt på sløyfer og lekter samt at de er som nevnt skrøpelige. Dette er kjent for Valdres skifer.

Nå er de lagt rett på tretaket og på verandataket og på hyttetaket er det tjærepapp mellom yttertaket og stenen.

Det er verandaen som skal ha ny sten nå. På grunn av begrenset økonomi så ønsker jeg noe som ikke koster skjorta og vurderer vanlig glasert taksten. Det er for at sneen lettere skal skli av.

Da er spørsmålet:
Hvordan er slik sten brukt på fjellet og vinterstormene kommer? Hytta ligger ikke spesielt utsatt til, men det kan bli storm. Har opplevet at parabolen blåste ut av stilling forrige vinter.

Ønsker ikke å gå for lette takplater da jeg frykter at mindre vekt kan skape problemer. Hørt av laftehytter som ikke var feridg (manglet sten/torvtak fikk flerret av taket på vinteren).

Har dere anbefalinger av taksten og leverandører. Bor i sentrale østlandsområdet.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod