Do som fryser - Separera 40 - Erfaringer eller tips for isolering av beholdere?

Startet av KES, april 01, 2013, 07:12:47

KES

Hei!
Trenger råd for å avhjelpe problem med at det faste avfallet i dobøtta under hytta fryser og bygger seg opp i røret. Dobøttene (70liter) står i et lite kjellerrom (Bygd i Leca mur) under hytta, men rommet er ikke frostfritt. Må/bør dette rommet være frostfritt for at slike løsninger skal fungere?
Har noen tips for løsning - er det andre med erfaringer fra same problem?
Vår do er av typen Separera 40.

Tobben

Hei,
Skal montere samme type toalett til våren men har lang erfaring med Snurredass i samme type klima. Løsning har vært å "røre" i bøtta jevnlig.
Spørsmål: hvordan har urinseparering fungert med hensyn til frost?

erstokke

Å holde biodo frostfri kan man stort sett glemme med mindre den står i et oppvarmet rom. Dassen fryser om vinteren og komposteringen stopper opp. Så begynner prosessen igjen om våren/sommeren. Jeg tror heller ikke varmekabler i dassen er tilstrekkelig for å unngå at det fryser - er uansett uaktuelt hos meg uten strøm.

Vår hytte er mye brukt, og jeg opplevde nå i påsken at kammeret i Snurredassen begynte å bli fullt midt under røret. Løsningen på dette har vært å fordele møkka med en pinne, eller enda bedre: vri på kammeret slik at lortfallet ikke alltid kommer på samme sted.

Heldigvis har vi også beholdt den gamle utedassen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod