kr 3000 pr døgn på hytta?

Startet av erstokke, april 02, 2013, 08:14:26

erstokke

I følge artikkel i Bergens tidende 29. mars 2013 koster det kr 3000 pr døgn å være på hytta.
http://tinyurl.com/d3z6rz2

For moro skyld gjorde jeg samme regnestykket på vår egen lavstandardhytte. Prisen på hytta er under halvparten av regneeksempelet til BT, strømregningen har jeg byttet ut med kostnader til ved, gass og parafin. Hytta vår blir mye brukt, så jeg landet på en døgnpris på ca kr 600.

Det springende punkt i hele regnestykket er naturligvis hvordan man ser på rentetap vs verdistigning vs alternativ pengeplassering. Her har de gjort noen grove antagelser i artikkelen som slår veldig sterkt ut i regnestykket.

Hvordan ser regnestykket ut for din hytte?

Amatøren

Ca. 1000,- pr døgn. Tok litt godt i til bensin til aggregatet. Lagt til beis/tjære og andre småting. Ikke oppgraderinger, men generelt vedlikehold. Ikke tatt med ev. verdistigning.

Når ungene blir større er det lettere med små helgeturer så antall besøk vil nok gå mere opp. Litt mere ved, men har nå investert i utstyr så jeg ikke trenger å kjøre aggregat hver gang hver gang vi skal se på TV. Dermed vil bensin forbruk for å se TV gå vesentlig ned.
Man lærer så lenge man lever.

petter`n

2011 med 86 dager på hytta antar jeg 200.- pr. døgn inkl. tomtefeste, båtplass, gass og bensin. Ikke ille det, blir vel det samme som en spaniatur for to.

swande

Registerte også disse årvise påskeoppslagene. Det er jo menigsløse regnestykker så lenge en ikke tsr med verdistigning og inflasjon

For vår det, men ny fullstandardhytte og omlag 80 bruksdøgn første året blir døgnprisen 650,-. Det er verdt hver krone! :)
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

petter`n

Kjøpt og betalt for mange år siden, og ingen vet hvor haren hopper. Dvs. ikke mulig å fastsette hvordan prisleie utvikler seg.

java

Toppen av ironi i den artikkelen var jo at økonomen som stod bak regnestykka også hadde hytte. Så sjølv fagfolket er ikkje nødvendigvis "snusfornuftige" sånn reint økonomisk!

For min eigen del så er det ein ting som gjeldd når ein snakkar om hytta: Den er ikkje dyrare enn at ein ikkje har råd til det. I tillegg gir den ein auka livskvalitet allereie no i byggefasen som er uvurderlig!
Bygger hytte på Tyinkrysset - http://hyttebygging.wordpress.com

4bikes

En verdistigning på 120000-. i året ville jo gjøre underverker med det regnestykket der.. Nei denslags blir bare agurknytt. Neste gang kan journalisten regne på døgnprisen på det teltet til 500 kroner som ikke har hatt en eneste overnatting..

Heffalompen

Man hadde vel ikke hatt de 2 millionenen bok alikevel :)

erstokke

Hvis det i det hele tatt går an å trekke noe lærdom av disse regnestykkene, er det at det er mengden bruk av hytta som er det avgjørende. Alt for mange sitter på hytter som ikke blir brukt, enten av nostalgiske grunner eller kompliserte familieforhold. Riktig ille blir det hvis det er hytter med høye driftsomkostninger som står ubrukt (innlagt vann/avløp og varme på hele året for å unngå frost).

Da vi kjøpte hytte, var vi enige om at den eneste suksessfaktoren er om hytta faktisk blir brukt.

Heffalompen

x2

Alt kan vel heller ikke måles i kroner og øre.

brandy

Man må jo huske på at en hytte fungerer gjerne som lim i en familie gjennom generasjoner!

Alt kan ikke ha sin økonomiske pris!

Amatøren

Støtter at slikt ikke kan måles i penger.

Nærmest vokste opp på hytten (var der hele sommerferien opp gjennom årene) og det er der jeg føler meg hjemme. Når jeg kommer til hytten, spesielt etter langt fravær (fra høst til vinterferie og fra vinterferie til sommer) så får jeg en indre ro og føler at jeg kommer hjem, når døren låses opp og jeg stiger inn.
Man lærer så lenge man lever.

petter`n

Sitat fra: Amatøren på april 21, 2013, 19:29:22
Støtter at slikt ikke kan måles i penger.

Nærmest vokste opp på hytten (var der hele sommerferien opp gjennom årene) og det er der jeg føler meg hjemme. Når jeg kommer til hytten, spesielt etter langt fravær (fra høst til vinterferie og fra vinterferie til sommer) så får jeg en indre ro og føler at jeg kommer hjem, når døren låses opp og jeg stiger inn.

Føler det slik jeg også. Opp til hytta er det en bjerk som buer seg over stia og gir meg fred og ro, tror den dersom husken funker alltid har vært der fra jeg var liten.
Men intet varer evig, kroppen sier nei og hytta skal selges desverre.

Martin Bekkelund

På den ene siden er det relativt enkelt å måle ting i kroner og øre. Spørsmålet er om man ønsker å se resultatet. Jeg synes det er viktig å regne på hva en hytte koster både i innkjøp og drift. Når man gjør et valg — altså bygger en hytte — er det også viktig å vite hva man velger vekk — altså økonomisk frihet til å gjøre andre ting, for eksempel ferier på hotell, større hus eller investering på annet vis.

På den annen side er det vanskelig å bestemme seg for en eksakt sum for hvor høy betalingsvilje man har for å ha sitt eget sted. Hvor mye er du villig til å betale per gjestedøgn for å ha din egen hytte?

Regnestykket i BT er for så vidt riktig, men tilnærmingen er litt for simpel. Ideelt sett bør man heller ta kjøpesummen på hytta pluss lånekostnader delt på antall år lånet nedbetales over, for deretter å regne renter over gjenværende sum per år. Dette fordi lånekostnadene forsvinner straks lånet er nedbetalt. Modellen som BT har regnet etter forutsetter at man har et lån som aldri nedbetales, ettersom de (så vidt jeg kan se) ikke tar noen forbehold. Uansett, det gjør ikke gjestedøgnprisen noe hyggeligere.

En annen ting regnestykket i BT heller ikke gir klarhet i, er hva de legger i begrepet «døgn». Når jeg har regnet har jeg benyttet gjestedøgn og ikke kalenderdøgn. Det vil si at hvis vi er to personer på hytta én natt, så har vi to gjestedøgn. Fyller man hytta med 10 personer en helg, så har man 20 gjestedøgn fra fredag til søndag.

Når det gjelder verdistigning på hytta er det en opsjon i modellen. Planlegger man å selge hytta, må verdistigning tas med. Hvis ikke kan den utelates. Men tar man den med blir regnestykket ganske annerledes. Når det gjelder inflasjon er det noe som berører både inntekt- og kostnadssiden, og trenger sånn sett ikke å være med i modellen. I så fall burde man også regnet inn forventet lønnsvekst.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod