12V kombinert ampere og voltmeter

Startet av JEB, april 07, 2013, 18:43:40

JEB

Sliter litt med tilkobling av dette, kanskje det er noen her inne som har peiling ,hvilket jeg ikke har.

Har kjøpt et kombinert volmeter/amperemeter som jeg hadde tenkt å bruke i forbindelse med et kombinert solcelle/vindmølleanlegg. Voltmeteret går bra, men amperemeteret resulterer i svidd isolasjon,røyk og gnister.
Forstår ikke hvor jeg skal gjøre av den gule ledningen

Se vedlagte bilder og vennligst forklar meg hva jeg ikke forstår/gjør rett

På forhånd takk for eventuelle svar/forklaringer


Røilern

Dingsen med en gul ledning kalles en "shunt". All strøm til og fra batteriet skal gå gjennom den.  I praksis skal den monteres inn på en av kablene til batteriet, kapp kabelen i to og monter in shunten, slik at lednigen blir "hel" igjen. Du må ikke lage en sluttet krets med denne, da får du gnistregn.

De to små ledningene som går fra shunten til instrumentet, gjør det mulig å måle et mikroskopisk spenningsfall for strømmen som går gjennom shunten, dette spenningsfallet bruker den til å beregne ampere.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

JEB

Flott, takk for svar,da skal det prøves neste helg

OS

Enig med Røilern men kan tilføye et par ting til.

Har shunten din fire tilkoblinger, to store og to små? Da skal strømmen til/fra batteriet gå via de store. De to små kalles Kelvinkontakter og brukes til å føles strømmen som går i shunten.

De to små kontaktene skal kobles til instrumentet.

Den ene store kontakten på shunten skal kobles til minuspolen på batteriet og det skal ikke kobles noen annen ledning der. Alle andre minustilkoblinger (de som før var koblet til minus på batteriet) skal isteden gjøres på den store skruen på den andre enden av shunten.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod