Styringspanel/Solcelleregulator fra Hyttebutikken: HB 30 Solar tracker og HB 20

Startet av Skalle Per, august 09, 2008, 19:47:48

Skalle Per

Hei!

Har nå i en lengre tid vurdert å kjøpe styringspanel til solcellepanel fra Hyttebutikken.

Prisene Hyttebutikken forlanger:

Surfet litt på nettet og fant ut at samme produkt selges på nettet til HELT andre priser, f.eks:

Er faktisk villig til å kjøpe dette produktet med "Internett garanti tid = null" når prisforskjellen er SÅ jævlig stor.

Noen tjener seg FEITE på å selge solcelleutstyr ja!

OS

Ja det stemmer og det gjelder spesielt produkter fra Morningstar. De selges som du skriver under flere navn i Norge. Et annet eksempel er Getek som selger de du nevner under navnet ENERGITEK. Selv har jeg kjøpt Morningstar SunSaver MPPT kontroller direkte fra USA og sparte mye selv når MVA og frakt er regnet med.

De Norske butikkene er lite flinke til å sette ned prisene i takt med USD. Et annet eksempel er fotoutstyr. Jeg kjøpte et Canon objektiv og blitz i fjor og sparte ca. kr 4000!

Jeg handler nå stort sett alt på nettet fra USA.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Facebook

Åh, ja!
Morningstar Corporation har meget gode produkter, så dette er et helt trygt kjøp!

Legger ved en lenke til Morningstar Corporation sine nettsider, mye spennende der!

F.eks:

HBOle

Hei.
Regulator HB 20 har gått ut av sortimentet til Hyttebutikken.

HB 30 er norskprodusert og ikke sammenlignbar med Morningstarregulatorne det lenkes til.


Mvh
Ole

kari-anne


Kan du beskrive hvorfor disse ikke er sammenlikningsbare?


Har gått og siklet på en HB30 i lange tider nå, men jeg synes den er litt dyr.
Er den verdt pengene?...og hvorfor?

HBOle

Hei.
Takker for spørsmålet, siden forumet ikke skal brukes for å drive reklame for egne produkter vil jeg bare trekke frem noen konkrete funksjoner som HB 30 regulatoren har, som Morningstar-regulatoren den sammenlignes med ikke har:

• 2 innganger for tilkobling av solcellepanel opptil 2 x 170W. Disse inngangene fungerer uavhengig av hverandre, dette gjør det mulig å koble paneler med forkjellig antall celler inn på hver sin inngang.
Det gjør også plasseringen av panelene enklere ved montering av flere paneler på grunn av at man slipper å plassere panelene på samme vegg i samme vinkel.
(Morningstar-regulatorne det lenkes til har en inngang for solcellepanel)

• Mulighet for tilkobling av bensin/diesel aggregat på solcelleinngang 2. Man kan altså koble 12V uttaket på aggregatet inn på inngang 2 på regulatoren, regulatoren vil da fungere som en elektronisk batterilader. Slik unngår man bla. overlading som kan oppstå dersom man kobler kablene direkte fra 12V uttaket på aggregatet til batteribanken.

• 3 separate kurser som kan belastes med 10A. Kurs 1 kan overbelastes 100% i 4 minutter.
(Morningstar-regulatorne det lenkes til har bare en utgang)

• Temperaturkompensert ladespenning med ekstern sensor som føler batteritemperatur. Temperatursensoren kobles til den ene batteripolen slik at det er temperaturen på batteriet som måles.
(Morningstar-regulatorne det lenkes til har også temperaturkompensert ladespenning, men temperatursensoren på disse er innebygget i regulatoren)

• I tillegg har HB 30 regulatoren flere displayer og all tekst er på norsk både på regulator og i brukerveiledning.

Hver enkelt bør imidlertid tenke gjennom hvorvidt disse tillegsfunksjonene er noe man har behov for (nå eller i fremtiden) og selv gjøre en vurdering hvorvidt dette er noe man vil betale ekstra for.
Mvh
Ole

OS

Hei HBOle,

Du skriver at HB30 er norskprodusert. Jeg lurer på om den er utviklet i Norge også. Du må innrømme at den ligner veldig på et produkt fra Morningstar? Har også sett den omtalt som et produkt fra Morningstar. F.eks her.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Emil


OS:

Klikk på din egen lenke og klikk på bildet. Der står det jo Hyttebutikken, og ikke Morningstar...  Finner ikke HB 30 som et Morningstarprodukt på deres nettsider heller...

OS


Det stemmer men hvis du leser tittelen på produktet i linken ovenfor så står det Morningstar. Dessuten har det ingenting å si at det står hyttebutikken på den. Hvis du leser første innlegget i tråden her så ser du at morningstar selges under flere navn i Norge.

Når det er sagt så ser det ut til at Powershop skriver Morningstar på Outback MX60 også og den er så definitivt ikke produsert av Morningstar. Har sendt dem mail og gjort dem oppmerksom på feilen.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

HBOle

Mvh
Ole

HBOle

Sitat fra: OS på april 17, 2009, 20:46:01
Hei HBOle,

Du skriver at HB30 er norskprodusert. Jeg lurer på om den er utviklet i Norge også. Du må innrømme at den ligner veldig på et produkt fra Morningstar? Har også sett den omtalt som et produkt fra Morningstar. F.eks her.

mvh,
OS
Hei.
Jeg har ingen problemer med å innrømme at HB30 ligner på regulatorer fra Morningstar eller andre leverandører (solcelleregulatorer ser jo i utgangspunktet ganske like ut).

Dette betyr imidlertid ikke at regulatoren er et Morningstarprodukt, har gjort et dykk i arkivet og siterer fra Ingeniørnytt nr 2/2007:

"Elreg AS i Oslo har utviklet en ny og mer effektiv regulator for solcellepaneler.
Den har fått betegnelsen HB30. Utviklingsarbeidet er i sin helhet utført av Elregs
egen ingeniøravdeling, og produksjonen skjer i Elregs lokaler. Det meste av spesialkomponentene er produsert i Østen, mens plastdekslene som er en meget krevende bit blir produsert hos en norsk underleverandør."


Ingeniørnytt nr 2/2007 kan lastes ned her: Du finner artikkelen på side 15.

Mvh
Ole

OS

Hei HBOle,

Takker for oppklaringen. Minner om at det var en annen enn meg som startet denne diskusjonen  ;)

At laderegulatorer i utgangspunktet ser like ut er jeg ikke enig men siden du jobber i Hyttebutikken kan du sikkert gi oss noen eksempler? Omenn ikke for annet enn å holde liv i diskusjonene her på forumet.

mvh,
Ole
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Vurderer HB30 Selv, men som mange andre her så er jeg tilbakeholden grunnet prisen.

I mitt tilfelle er vurderingen HB30 Samt ett 130watts panel og 2 stk 350at agm batterier på planen for å oppgradere energibanken på hytta.

Er det ingen som sitter med gode erfaringer med denne regulatoren?

BeaCarlucci

Sitat fra: Skalle Per på august 09, 2008, 19:47:48
Hei!

Har nå i en lengre tid vurdert å kjøpe styringspanel til solcellepanel fra Hyttebutikken.

Prisene Hyttebutikken forlanger:

Surfet litt på nettet og fant ut at samme produkt selges på nettet til HELT andre priser, f.eks:

Er faktisk villig til å kjøpe dette produktet med "Internett garanti tid = null" når prisforskjellen er SÅ jævlig stor.

Noen tjener seg FEITE på å selge solcelleutstyr ja!


Exactly the controler I have been searching for..Ya thread is bit old but it still served me with some vital information.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod