Hytte i Valdres

Startet av Monarch, april 25, 2013, 17:50:53

Monarch

Hei,

Vi er en familie på 4 som har lyst på hytte, til å begynne med så hadde vi tenkt å kjøpe en hytte, men fant ut at det kanskje er bedre å bygge en selv.

Kunne tenkt oss oppi i Etnedal eller Nord Aurdal, men prisene er høyere enn vårt budsjett.
Budsjettet vårt er på 800 000 kr.

Har sett på tomter som ligger på finn.no, men mange er dyre om en vil ha en tomt litt i høyden.

Jeg har noen krav, 3 soverom, utsikt, bilvei frem hele året, ikke innlagt strøm og vann, helst tomt på over 900, men går greit på 850 m også  :) Og helst litt for meg selv, er ikke så gira på hyttefelt, godt å være litt for seg selv.

Noen som har no tips hvordan jeg skal få til dette med dette budsjettet... Er tomter som går på "folkemunne" billigere enn de som evt ligger på finn.no?

Temkte på tomt til en 2-300000 kr, helst billigere  ;)

karro

Min første tanke er at budsjettet blir altfor lite..

Med tomt, grunnarbeid,murer el.l så er det ikke mye igjen til byggesettet, spiker, interiør ol. Kan du bygge og stå ansvarlig for alt selv eller må dere leie folk?
Ser du ikke skal ha strømm og vann, men du har kanskje tenkt et alternativ? Solceller, toalettløsning.. Osv..

Derimot er nok mye mulig, kontakter i bransjen med gode priser og mye egeninnsats.. Men personlig er jeg skeptisk til at man skal kunne normalt sett klare seg med kr 800.000,- i budsjett.

Har du laget noe mer konkret byggebudsjett? Del det gjerne her på forumet, interessant å se :)
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

Monarch

Vi skal gjøre det selv, bortsett fra å blande sementen til plata  ;) Svoger er snekker, så han skal bygge og jeg sjaue og gå i veien  ;) Jeg skal stå snsvarlig for bygginga. ikke no firma. Foreløpig har vi ikke no konkret byggebudsjett, litt på praten forløpig.
Tenkte på en hytte på rundt 50 m2. Skal ikke ha byggesett, men bare vanlig matterialer.

Vi skal ha solcelle og evt aggerigat.  :)

rogers

800.000kr som totalkostnad for et hytteprosjekt med de kravene du lister holder ikke. Tomter med helårsvei og utsikt har høy verdi og det vet grunneierne.

Nye tomter ligger ofte i hyttefelt, da kommunene ofte ønsker å samle hytter innenfor definerte områder regulert for dette.  Enklere med infrastruktur osv.
Nye hyttefelt er ofte tilrettelagt for både strøm og vann, da det er blitt et krav fra de fleste nybyggere.  Denne kosten må grunneierne bake inn i tomteprisen.

Kommunen stiller strenge krav til et byggeprosjekt.
Du må da kunne dokumentere for kommunen at du har nødvendig kompetanse for alle disiplinene som skal utføres.  Det må bla. stilles med ansvarlig søker, prosjekterende, utførende og kontrollerende.
Trenger du bistand fra entreprenør for noe av dette koster det selfølgelig sitt.


Prisen for å bygge nytt i dag er en god del høyere enn det var før i tiden.
Det er derfor stor sansynlighet for at du finner en brukthytte innenfor budsjettet ditt.
Spesielt siden du ikke har krav til strøm eller vann.

Jeg fant flere strøm og vannløse brukthytter i Valdres på finn.no som er godt innenfor ditt budsjett.


Lykke til med jakten :-)
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

erstokke

Støtter de som mener du må kjøpe brukt innenfor dette budsjettet. Du har akkurat de samme krav til tomta som alle andre, så da koster det endel. Tror også du må fire litt på kravene og heller bygge på e.l. etter hvert.


Mange hytter under kr 800 000 på finn: http://tinyurl.com/cwlddqq

F.eks denne: http://tinyurl.com/cx9cud3

Amatøren

Tomt?

E16 til Fagernes, Rv. 51 retning Beitostølen, kjør til øverst i Rogne (nesten frem til Voldbu). Inn til høyre skiltet Moane, Fullsen, laaaang bakke oppover (veien heter faktisk Stølsvegen  ;D ) like før man kommer opp på toppen av åsen og kjører innover fjellet er det lagt ut hyttetomter. Området har hatt tomter til salg i flere år. Kjenner ikke til hvorfor det er gått så lang tid, men folk kan jo være forsiktige med å pådra seg mer gjeld. Trenger ikke være pris/betingelser.


Presiserer kjenner ikke vedkommende som selger eller vet ikke om jeg kjenner noen som kjenner. Bare observert når jeg har kjørt forbi.

Det er kanskje mulighet for strøm (så nå ved ny lesing at du ikke ønsker strøm og vann) og tror det er laget kloakk renseanlegg der oppe i lia.

Uten strøm så kan jeg anbefale Honda EU20i aggregat (med inverter og leverer stabil spenning så det kan brukes til følsom elektronikk). Har selv det og Phocos MPPT lader i solcelleanlegget. Valgte den i modul serien med MCU. Dette kan bygges ut (noen eksempler her) ved behov. Kjøpte dette ved Sparelys

Litt frem i tid, men greit å ha med i prosjektet.
Man lærer så lenge man lever.

dybis

Jeg gikk rett på grunneier og kjøpte tomta etter at jeg hadde fått igjennom diverse dispansasjonssøknader. Det er mye arbeid og en del risiko, og det tar lang tid. Tomta fant jeg ved å bruke Google Earth samt kart. Det ble en relativt rimelig tomt, med flottt beliggenhet.

Gjør du nesten alt selv ved hyttebygging, har stålkontroll på kostnader og materialvalg, får man en billig hytte, da kan 800k gå selv med en litt dyr tomt. Det er likevel lett å være optimistisk, og det er mye lettere å bygge dyrt enn billig.

Til høsten regner jeg med å har realisert et slikt prosjet som du beskriver, riktignok med en noe rimeligere tomt, og litt mindre budsjett. Tror ikke det er noe for alle og enhver.... jeg vet ikke om jeg vil anbefale det til noen, men for meg har det vært et artig eventyr så langt.

Hyttami

Vet at det er tomter til salgs i området jeg har hytte i. Dette er i Etnedal og område heter ølslykkja. Tomtene ligger på rundt 900m og går for 2-300 tusen. Hytteområdet er uten strøm og vann. Jeg har selv bygget der med et budsjett på 1,1 mill. 83 kvm elementhytte. Burde være mulig å gjøre det under 1 mill for mindre bindingsverk hytte, men det drar alltid på seg noe ekstra når en først er igang. Se blogg  http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.no/
En av grunneierne som selger tomter er Jan Martinsen, tlf 41556224


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod