Hytta angrepet av stokkmaur!!

Startet av TerjeN77, mai 21, 2013, 11:55:32

TerjeN77

Kansje ikke rett forum,men prøver meg lell..

Hytta,som eg og min samboer kjøpte sensommer 2011,er tydeligt bebodd av stokkmaur.
Første indikasjonen fikk vi i fjor sommer,da maur kom utav taket inne i stua. Hunden hadde også hørt krafsing i vegger,men vi antok det var "bare" ei mus.

Vi la ut maurbokser inne der de kom ut,og ved neste besøk lå hundrevis av maur døde på stuegulvet. Seier'n er vår!! tenkte vi.

Men nei...var på årets første besøk(vært en kald vår hittil),og etter noe vedfyring og første varme dagene ute siden ifjor,så aulet det på nytt med maur utav taket.
Det var helt sort av maur!

Igjen,frem med støvsuger og både giftspray og maurbokser lagt ut. Men nå,etter å ha identifisert dem som stokkmaur og lest endel om desse på nettet,skjønner vi at krigen kan neppe vinnes uten meget drastiske tiltak...enkelte eksperter mener også at det kan være umulig å bli kvitt desse,ettersom de også kan leve i isolasjonen under støpeflata på gulvet og i grunnen  :'(

Så hva pokker skal eg gjøre  ??? Bruke titusener på skadebekjemping som ikke nytter(sannsynligvis),samt rive opp tak og vegger både inne og utendørs,gulv og kjeller?!? Hytta er ikke SÅ mye verdt i kroner og øre!!  :-\

Er det noen her inne som har vært igjennom slikt,eller går igjennom dette for tida?

Eg har nettopp oppgradert forsikringen min til å dekke skadedyr o.l på hytta,så den biten er iallefall grei.

Fortvila nå...

petter`n

Mye erfaring, fyllte en brødpose for mange år siden. Legg en lisse rundt hytta med Pelias sitt middel. 1 boks og tror det er 2,5 l. vann ( dobbel styrke av anbefalt ) La de ta det med seg til dronningen, så dauer kolonien. Ser du maur inne, ikke tråkk på de, men strø litt av pulveret inne der du ser maur. Vent til det blir mørkt ute, da er de mest aktive, bruk lommelykt (ute ). Nippon og maurkverk er til annet enn stokkmaur. Stokkmaur inne kan tyde på fukt ved pipe f.eks.

yevensen

Jeg sprayer hver vår rundt huset med Masta-Kill
kjøpes her: http://www.nessemaskin.no/

erstokke

Vi fant stokkmaur i en råtten utebenk inntil hytteveggen. Burde vi gjøre noe for å unngå at selve hytta blir angrepet? Ingen ting som tyder på at det er et problem pr i dag.

PKGR

Enig med Petter'n over. Dette fungerer. Kan i tillegg bruke granulert maurmiddel, som maurene bærer med seg til reiret. Snakket med en fra Anticimex som hadde løst dette problemet i mange hytter. Det skal mye til at de klarer å gjøre stor skade på konstruksjonen. I kun et tilfelle han hadde vært med på var det nødvendig å bytte ut et par stokker. Så ikke fortvil   ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod