Ferdigsement og vannkvalitet

Startet av Lorimer, juni 23, 2013, 16:43:15

Lorimer

Hei,
Vi har begynt gravingen til søylene til hytta. En utfordring er vann til sementen når vi skal begynne å støpe forskaling og stable søyleblokker. Det ligger et vann 40m unna og 20m lavere i terrenget, så det blir langt å bære bøtter.

Men ca 20m unna tomta har det samlet seg vann i et lite tjern/myr. Usikker på vannkavaliteten der men jeg tror det er en god blanding av grunn- og regnvann. Muligens myrvann også.

Hvordan vil det være å bruke dette vannet i støpingsarbeidet? Er det noen krav til vannkvalitet for å kunne bruke det til ferdigbetong?

mvh Trond alias Lorimer

jijoh

Har lest at myrvann ikke må blandes med mørtel, men jeg vet ikke hvorfor. Kanskje det er noe i vannen som herdingsprosessen ikke liker. Sikkert lurt å være på den sikre siden da det er til bærende konstruksjon.

Lorimer

Ja, jeg har også hørt at myrvann og mørtel er dårlig mix. Men det er ikke rent myrvann som ligger der, det tviler jeg på. Kan jo ta en prøve av det og få det analysert. Eller forhøre meg hos de som produserer sementen.

jijoh

Ta en telefon til Norcem. De hvet sikkert :)

Lorimer

Det skal jeg gjøre. Uansett vil jeg vurdere å hente fra vannet som ligger noen meter lengre unna og litt lengre ned i bakken. Ville være ille å finne ut etter en tid at fundamentene ikke holder fordi man har valgt en latmannsløsning. Det er jo ikke avskrekkende mye vann som går til sekkene med ferdigssement. Mener det var 2-2,5 liter pr. sekk. Nå skal det riktignok brukes en del sekker, men noen runder med 10 liters bøtta så skulle det gå greit. Lager meg en bæreanordning over skuldra og fyller et stort kar. Blir fin trening det....... tenker jeg nå  ;D

Hyttami

jeg hadde samme problemstilling for noen år siden og hadde anskaffet meg bensindrevet pumpe (1500,- på chlas Olson) og lang slange for å hente vann fra et tjern 80m fra hytta. Vannet var tilsynelatende ok, men ikke helt klart - lett brunfarge. Entrepenøren som gravde ut byggegrop for hytta anbefalte å bruke rent vann. Begrunnelsen var at tjernvannet har for stor grad av biologisk materiale. Dette vil med årene tørke inn og gjøre betongen porøs. Han kjørt opp en 1000l vanntank for meg  :) Lykke til med arbeidet!

Lorimer

Hei, og takk for innspill. Jeg kommer jeg til å satse på ti liters bøtter med vann fra vannet nedenfor tomta. Ca. 50m å gå og 20m stigning. Det er fin trening. Blir ikke så alt for mange heller. 150 sekker ferdigbetong og 2,5-3 dl vann pr. sekk skulle bli ca 36 turer.

proel

Hei
150 sekker a 0.3 liter skulle
bli 45 liter vann. Dersom du bærer 12 liter hver gang skulle det bli ca 4 turer
Da kan du også tillate deg å skvulpe bort 3 liter   ;D

Lorimer

Hehe, her går det unna med hoderegningen. Jeg skrev desiliter men mente liter. Det skal være 2,5 - 3.0 liter vann pr. sekk. Men allikevel. Det blir ikke mange turene. Et sted rundt 400 liter vann. Skal vi bli enige om ca 40 turer da :-) Fortsatt fin trening.

Jan Rune

Med ett par sjøsekker og en stokk så kan du nok klare deg med 10 turer.

Ellers så er jo sjansene for at det begynner å regne der og du kan sette ut noe som rommer 40L?


Lorimer

Hei igjen. Det har gått greit så langt med å bære vannbøtter. 2 x 10 liter har vært en fin treningstur.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod